Diislikütuse odavnedes ei lange bussisõidu hind

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Elmo Riig / Sakala

Kuigi suuremad kütusemüüjad langetasid sel nädalal diislikütuse liitri hinda ligi krooni võrra, pole bussireisijate rahakotile sellest leevendust loota.


Taisto Liinid lubab käivitada mitmesuguseid sooduskampaaniaid, kuid üleüldist bussipileti hinna langust lähiajal ette ei näe. Tänavu veebruarist alandas Taisto Tallinna ja Viljandi liinil rongiga kattuvatel väljumisaegadel pileti hinda 20 krooni võrra.



Samuti pakub bussifirma teisipäeviti, kolmapäeviti ja neljapäeviti paljudel reisidel üle 60-aastastele kuni 60 protsenti soodsamat bussipiletit.



Mitmed nüansid


«Sisuliselt ei ole kaugliinide põhimarsruutidel bussipiletite hinnad oluliselt kallimad, kui olid 2000. aastal enne Taisto turule tulekut,» selgitas Taisto liinispetsialist Jan Landrat. «Samuti ei tõusnud 2008. aastal bussipiletite hinnad sugugi nii palju, kui on üritatud muljet jätta.»



«See vaevalt seitsme protsendi suurune hinnatõus jääb kõvasti alla 2008. aasta inflatsioonimäärale,» jätkas Landrat. «Seega, kui kütuse hinnad olid peaaegu terve aasta väga kõrged, töötasid kommertsliinid suure kahjumiga, sest kulutused kütusele ja palkadele suurenesid palju rohkem, kui kasvas bussiettevõtte tulu piletite hinnatõusust.»



Kui inimene ostab bussijaamast näiteks sajakroonise pileti, siis 18 protsenti sellest läheb käibemaksuna riigile ning umbes sama palju bussijaamale piletimüügi ja õiguse eest bussijaamast väljuda. Seega jääb bussifirmale ligi 60 krooni.



Tartu bussijaam tõstis väljumistasusid 2009. aastal 40 protsenti, Tallinna bussijaam 15 protsenti. «Need hinnatõusud praegu bussipileti hinnas ei kajastu,» nentis Landrat. «Seni on olnud vedajal võimalik sellised vahendajate hinnatõusud tänu kütusehinna langusele alla neelata.»



Reisijate arv väheneb


Hinnalangetamine on kõneaineks eelkõige avalikel bussiliinidel, sest riigihanke tulemusel sõlmitud lepingud on pikaajalised. Harjumaa ühistranspordikeskuse tegevdirektor Ago Kokser selgitas, et riigihankelepingud sõlmiti eelmise aasta kütusehinna tõusu ajal ja enne 2010. aastat neid muuta ei saa.



Probleeme tekitab vedajatele reisijate arvu vähenemine. Viljandimaal kahanes bussisõitjate arv jaanuaris mullu sama ajaga võrreldes 14 protsenti, veebruaris juba 18 protsenti. Harjumaal oli jaanuaris sõitjaid 11 protsenti vähem.



«Oleme pileti hinna langetamist kaalunud, ehk teeme seda suve poole,» tunnistas Mulgi Reiside liinide osakonna juhataja Kalju Heinleht. «Kuna riigi dotatsioon jäi oodatust väiksemaks ja ka reisijate arv langenud, siis bussifirmal midagi hõisata ei ole.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles