Urmas Vadi pseudoajalooline põnevuslugu «Ballettmeister» on kirjutatud filmistsenaariumina, tulvil dünaamilisi süžeepöördeid, vilkalt vahelduvaid tegevuspaiku ja vaimukaid kirjeldavaid autoritekste, mis pikemad kui dialoog.
Sõlekese imelised seiklused Venemaal
Lugedes ei osanud kujutleda, kuidas seda lavastada. Õnneks pole see küsimus kammitsenud lavastaja Andres Noormetsa, kes on erinevaid teatrilaade leidlikult ja fantaasiarikkalt kokku miksinud. Tulemuseks mängurõõmus, vadilikult jabur seiklus neljast tantsivast eesti musketärist, kelle missiooniks vabastada president Päts Kaasani vaimuhaiglast.
Elu-kaalul-tants
Õhustiku muudab köitvaks balansseerimine komöödia ja tragöödia piiril, mänglev elu-kaalul-tants saatuse noateral. Ka siis, kui sai südamest naerda, ei kadunud kurgust ärevam klomp.
Näitetrupp viskub pöörastesse sündmustesse nagu pritsimeeste brigaad tulemöllu – kontsentreeritult, intensiivse hoolimisega.
Tragikoomilist pinget hoiab peaosaline Ago Anderson, kellele on süvakoostöö lavastaja Noormetsaga andnud lausa uue hingamise. Andersoni tegelaskuju Erik/Harald stardib jahmunud absurdiinimesena, tema kohanemisest võrsub üldistus eesti mehe elutantsust ajalookeerises. Sekundeerimas innukas kolmik Sten Karpov – Priit Loog – Jaanus Mehikas. Endla noornäitlejad on läbinud Eesti pseudoajaloo kursuse mitu semestrit, Kivastiku «Kangelase» ja «Tuulepealse maa»... Vadi-žanr kujuneb teravmeelseks küpsuseksamiks.
Konstantin Pätsi mängib Indrek Taalmaa, kes siis muu. Teatriajaloolise tõe jaluleseadmiseks olgu öeldud, et seda Pätsi-rolli pakuti Taalmaale juba enne telesooritusi. Rollist hoovab isiksuse väärikust. Kripeldama jäi vaid võtmestseen, Pätsi vabastamine, esietendusel hajus siis saladuslik pinge.
Intrigeeriva tandemi loovad Liis Laigna ja Kaili Viidas: algul nirginäolised konspiraatorid, hiljem ümarasilmsed baleriinid. Triin Lepik kehastab võimukat daami Jelisaveta Filippovnat ootuspäratult, vaoshoitult, kohati suisa lüüriliselt. Tambet Seling Pätsi hullumaja-seltsimehe Nikolai rollis lisab bulgakovlikke aktsente.
Stseen Moskva sõjaväebaasis tõestab, kui intelligentselt on võimalik lavastada kirjapildis lamedat ropendamist.
Mitmeplaanilises stsenograafias paelub Girlin Bassovskaja animatsioon. Ainsa vaatamisega on võimatu dešifreerida kõiki minimalistlikke koode ekraanil, olgu siis silmapaare või aja- ja kirjandusloolisi tsitaate. Hea, et Küüni seinal näeb animatsioonikaadrite näitust, aga peent erudeeritud filmi tahaks eraldi uurida. Varjuteatri ja nukuteatri elemendid sulanduvad orgaaniliselt tervikusse.
Kõnekaks kujundiks muutub tõik, kui aktiivselt vehitakse laval relvadega, ilma et kõlaks ainsatki «päris» pauku...
Paeluv animatsioon
Vägevaid vilju kannab tantsuõpetaja Kati Põldotsa töö: kuidas «kuumade eesti poiste» kohmakas kvartett meie silmade all professionaalseks Sõlekeseks muundub, pakub vinge ja mõtestatud elamuse. «Ballettmeistri» pompoosne finaal säriseb eestlaslikust eneseirooniast.
Viimasel ajal on Pärnu kujunenud Eesti kõige huvitavamaks teatrilinnaks. «Ballettmeister» teeb Endlale au. Nii ehedat ja vastupandamatut meeste tantsupidu ei näe Tallinnas ega Rakveres!
UUS LAVASTUS
Urmas Vadi «Ballettmeister»
Lavastaja, muusika- ja lavakujundaja: Andres Noormets
Kostüüm ja animatsioon: Girlin Bassovskaja
Osades: Ago Anderson, Indrek Taalmaa, Sten Karpov, Priit Loog, Jaanus Mehikas jt
Esietendus Endla Küünis 30. aprillil