Ülo Kriguli muusika läheb välismaa raadiotes hästi

Immo Mihkelson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ülo Krigul.
Ülo Krigul. Foto: Mihkel Maripuu

Läinudaastasel Rahvusvahelisel Heliloojate Rostrumil Pariisis noorte heliloojate kategoorias võidu saavutanud Ülo Kriguli teos «JenZeits» on aasta jooksul raadioeetris kõlanud sagedamini kui ükskõik milline teine sellel nüüdisheliloomingu foorumil kuulatud pala.

See ilmnes rostrumi korraldaja, Rahvusvahelise Muusikanõukogu statistikast, kus eestlase kaasaegse helikeelega kümneminutiline orkestriteos oli 31 esituskorraga kõige edukam. Tema muusika on kõlanud 19 riigi suurimate raadiote kultuurikanalites, nende seas ka Euroopa suured – Saksamaa, Prantsusmaa ja Inglismaa.


Rostrumil Eestit esindanud Klassikaraadio peatoimetaja Tiia Tederi sõnul on mõnevõrra üllatav, et «JenZeits» edestas isegi mulluse ürituse võitjaks hääletatud teost, ameeriklanna Erin Gee lugu «Mouthpiece IX». Siia võib lisada, et arvatavasti on vähe eesti poplugusid, mis on välismaal saanud viimase aasta jooksul sellise ulatusega eetriaega.


Edukas filmihelilooja


Ülo Krigul ise väljendas uudise üle tagasihoidlikku rõõmu, kuid lisas, et ega ta eriti jälgi oma muusika käekäiku. Samuti ei oskavat ta kommenteerida, kui hea näitaja võiks olla tema teose 31 esituskorda ühe aastaga.


Põhiliselt saab Eestis tegutsev helilooja Kriguli sõnul aimu oma muusika piiri taga esitamisest Eesti Autorite Ühingu kaudu laekuvate rahasummade põhjal või selle kaudu, kui temalt küsitakse teoste noote või mõni tema hea tuttav esitab ja autorit sellest informeerib.


Küll aga märkis Ülo Krigul, et kavatseb võtta luubi alla, kuidas tema loodud muusikaga filmid on piiritagustel ekraanidel jooksnud ja mida temal kui heliloojal on sellest oodata.


Kui mõõta filmide edu järgi, võib Ülo Krigulit pidada hetkel üheks edukamaks eesti filmiheliloojaks, sest tema muusikaga Veiko Õunpuu linatööd «Tühirand» ja «Sügisball» on tiirutanud nii mööda festivale kui ka jõudnud teleekraanile. Esimest on näidanud näiteks kultuurikanal Arte.


Kõik EMTA klaverid kõlama


Praegu on käsil Õunpuu uue filmi «Püha Tõnu kiusamine» võtted ning Krigulil on töös sellele muusika loomine. See on ka tema praegu üks kõige enam aega ja tähelepanu nõudvaid töiseid tegemisi. Koostöö režissööriga on helilooja sõnul nii kerge kui ka raske.


«Veiko on ise suur muusikahuviline ja seepärast on tal palju visioone, kuidas muusika peaks filmikaadritesse sobituma. Ta annab tihti idee ette, kuid samas jätab mulle muusikalise helipildi kujundamise töös ka piisavalt mänguruumi.»


Lõppjärgus on Ülo Krigulil Eesti Filharmoonia Kammerkoorile loodav teos, mille koor toob Tallinnas esiettekandele oktoobri lõpus, oma uue peadirigendi Daniel Reussi käe all.


Küsimus kaugematest plaanidest teeb helilooja sõnaahtraks, kuigi ta mainib, et õhus on Radio France’i kammermuusikatellimus ning järgmise aasta Eesti Muusika Päevadeks, mille üks korraldajaid ta koos Timo Steineriga on, küpseb üks omamoodi huvitav idee.


Nimelt tahab Ülo Krigul festivali traditsioonilisel mammutkontserdil panna koos kõlama kõik klaverid muusikaakadeemia majas, mille väliskuju meenutab klaverit. Et ehitis hakkaks korraks helides orgaaniliselt hingama, mainib ta. Kuid üksi ideest tema sõnul ei piisa.


«Ühe teose loomise juures on õnnelikud ja õnnetud hetked. Õnnelik on see, kui tuleb hea idee. Aga kui maha istud ja avastad, et peale idee sul muud eriti polegi, siis saabub esimene langusperiood. Muusika kirjutamine ongi minu jaoks niisugune dünaamiline tõusude ja langustega protsess.»


Üks, mis Ülo Krigulile ta enda sõnul vaimuvärskust annab, on füüsiline kontakt muusikaga. Selle vahetu seose leiab ta rockbändides mängimisega. Jälgi sellest võib teadja kuulaja leida tema muusika energiasähvatustes.


Nimelt mängib Krigul praegu klahvpille eakas bluusiansamblis Compromise Blue. Mõned esinemised kuus olevat ühele tõsisele heliloojale just paras koormus, et mitte lasta ligi tikkuda rutiinil ja tüdimusel.
Kindel, et me kuuleme temast varsti veel.

Ülo Krigul


•    Sündinud 1978 Tallinnas
•    Lõpetas 1997. aastal Alo Põldmäe õpilasena Tallinna Muusikakeskkooli kompositsiooniklassi.
•    1997–2003 õppis ta Eesti Muusikaakadeemias kompositsiooni Raimo Kangro, René Eespere ja Tõnu Kõrvitsa juhendusel.
•    2006. aastal lõpetas magistrikraadiga EMTA.
•    Eesti Heliloojate Liidu liige alates 2003. aastast.
•    Aastast 2005 üks Eesti Muusika Päevade kunstilisi juhte.
•    On teinud muusika Veiko Õunpuu filmidele «Tühirand» ja «Sügisball».
•    Tema orkestriteos «JenZeits» võitis 2007. aastal Rahvusvahelise Heliloojate Rostrumi all 30-aastaste heliloojate kategoorias.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles