Tallinna linnasekretär: me ei hakka mingil juhul asju kinni mätsima

Urmas Seaver
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna linnasekretär Toomas Sepp.
Tallinna linnasekretär Toomas Sepp. Foto: Toomas Huik

Tallinna linnasekretär Toomas Sepp kinnitas intervjuus Postimees.ee´le, et politsei  tuvastatud linnaametnike seaduserikkumisi ei hakata kinni mätsima, kuid ta ei näe esialgu juhtumites tõsist korruptsiooni.

Kas on nii, et kõik linnavalitsuse süsteemis töötavad ametnikud esitavad oma majanduslike huvide deklaratsiooni?

Jah, kõik ametnikud on kohustatud seda tegema. Deklaratsiooni esitajaid on meil üle 1500.

Nad ütlevad seal deklaratsioonis siis ära, millises firmas on neil osalus ja kus nad tegutsevad?

Nemad ütlevad ainult osaluse ära. Deklaratsioonis seda lahtrit ei ole,  kas ametnik on kusagil firmas ka nõukogu või juhatuse liige. Seega meie näeme ainult seda, kas tal on kusagil osakud. Kas ja kus ta on juhatuse või nõukogu liige, seda ei pea ta deklaratsioonis näitama.

Kas siis oleks mõistlik näiteks nõuda ametnikelt avaldust, et nad pole kusagil firma juhatuses või nõukogus?

Majanduslike huvide deklaratsiooni all on olemas rida, et käesolevaga kinnitan, et olen teadlik kõigist piirangutest, mis on seotud korruptsioonivastase seadusega. Selle kohta ta annab deklaratsioonis allkirja, ta ei saa kuidagi öelda, et ta ei tea midagi. Võib ju olla, et ta ei oska seadusest või sealt deklaratsioonist välja lugeda seda, et ta ei tohi olla firma juhatuses või nõukogus.

Kas te olete ka nende inimestega rääkinud,  miks nad siis ei järginud seadust?

Ma ei tea ju täpselt neid inimesi. Asi selles, et oktoobris alustas politsei juurdlust ja esitas meile mingi nimekirja ja salajased materjalid, mida me ei tohtinud kellelegi näidata. Nõudis meie käest välja nende inimeste kohta käivaid andmeid. Algselt oli selles nimekirjas üle 60 inimese sees. Võimalik, et neid kahtlusaluseid oli veelgi, sest nad küsisid infot hiljem uuesti juurde. Aga see on peamine info, mis meil olemas on. Ehk et nende inimestega alustavad nad uurimist ja meie andsime kõikvõimalikku infot. Politseist käis minu juures kaks eraldi seltskonda ja me leppisime kokku, et kui nad lõpetavad, siis annavad nad meile ka teada. Ja siis me saame ka oma järeldusi tegema hakata. Me tõepoolest jäime heauskselt ootama. Mõtlesime veel, et mis me torgime, võib olla ei olegi uurimise huvides hea torkida. Kui politsei nüüd ütleb, et me teadsime uurimisest, siis jah, me teadsime küll, et nad on menetlust alustanud, kuid ei teadnud, kui kaugele nad jõudnud on, sest tavaliselt korruptsioonijuhtumite uurimine kestab palju kauem. Meil ei olnud mingit alust arvata, et need asjad nii kähku otsustatakse. Meie arvasime, et sellises staadiumis ei tohigi üldse sekkuda ja ise midagi ajama hakata. Me teeme omad järeldused igal juhul, kuid me tahame seda teha siis, kui ka politsei otsused on olemas.

Kui tõsiseks te neid rikkumisi hindate?

Kui hakata mõtlema, milliste rikkumistega siis tegemist on. Näiteks keegi on golfiklubi juhatuses. Kuidas see segab teda töötamast linnaametnikuna. Või kui keegi on mingis kultuurivaldkonnas tegev.

Politsei ütles, et linn oleks ise võinud juurdlusega varem pihta hakata, ise äriregistrist vaadata, kes on millise firma juhatuses või nõukogus?

Jah, me pääseme küll äriregistri andmete juurde, kuid ainult teatud ulatuses. Kuid politseil on ju palju suuremad õigused. Meie näiteks ei saa uurida, kas inimene on esitanud avalduse juhatusest ja nõukogust tagasi astumiseks, kuid nõukogu pole vahepeal lihtsalt kogunenud ning kas mingid dokumendid ikka on originaalid või hoopis hiljem tagantjärele võltsitud. See on politsei rida. Me mõtlesime, et kui politsei uurib, las nad teevad selle ära ja annavad hiljem andmed ka meile. Me ei kavatse mingil juhul hakata asju kinni mätsima, kuid kui näiteks hakkame vormistama kellegi vallandamist, siis me peame seda ju põhjendama. Kui meil oleks võimalik viidata väärteootsusele, kus argumenteeritult tuvastatud rikkumine, siis see oleks oluline asi.

Kas seda linn jälgib, et kui mõnel ametnikul on kusagil firmas osalus,  siis ta ei langetaks otsuseid samas valdkonnas?

Seda ei tohiks üldse olla, see on korruptsioon. Kui aga näiteks tal on osalus mõnes teises valdkonnas tegutsevas firmas või kui see firma toimetab mõnes teises linnas, siis ma ei näe siin tegelikult klassikalist korruptsiooni. Praeguse juhtumi raames pole politsei kindlaks teinud ühtegi kriminaaltegu, kõik on väärteod. Kui on ikka tõsine huvide konflikt, siis on karistusseadustikus olemas selleks eraldi paragrahvid ja siis me räägima juba kriminaalkorras karistamisest.

Seega kui politsei karistas ametnikke väärteo korras, siis nad ilmselt ei näinud nendes juhtumites ränka rikkumist?

Ma kujutan küll ette, et kui politsei oleks tuvastanud nende uurimiste käigus, et mõnel ametnikul on äriühingus osalus ja ta on seda osalust veel kuidagi igapäevatöös kasutanud, siis peaks politsei vaatama selle asja kriminaalset poolt.

Kas välja tulnud seaduserikkumised võivad viia mõne ametniku vallandamiseni?

Ei oska öelda. Osa inimesi on veel vaidlustamas politsei otsuseid, sealt tuleb ju ka uut infot. See oleks praegu ennustamine, kui hakata ütlema, et milliseid karistusi me hakkame määrama. Mina ei taha ennustamisega tegeleda.

Linna sisekontrolör sai eile linnavalitsuselt ülesande asjaga tegelema hakata. Mida ta siis nüüd täpselt uurima hakkab?

Tema peaks vaatama, kuidas linnavalitsuse süsteemis on meil kogu see protsess üles ehitatud. Kas ametnikke on seadustest informeeritud korrektselt, kuidas need asjad on toimunud, millised on kehtivad regulatsioonid. Samuti peaks ta vaatama ka konkreetsete inimeste juhtumeid ning loodetavasti saab ta kätte ka väärteo materjalid, et näha, milles inimest süüdistati ja mis on tuvastatud fakt. Seejärel hakkame vaatama, kuidas vastav ametnik on seni käitunud. Kui näiteks inimene on meil 20 aastat ilusti töötanud ja nüüd oli golfiklubis, siis mina ei pea seda piisavaks aluseks töölt vabastamiseks. Mina ei arva, et peaksime teistele õpetuseks või hoiatuseks kedagi nii-öelda üles pooma. Ja nii palju, kui minusse puutub, siis sellel ei lase ma ka juhtuda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles