Kõik lauale!

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Toomas Huik

Vihmastel sügisõhtutel pole midagi paremat kui mängida sõprade või perega lauamänge. Et teil oleks lihtsam valikut teha, otsis Arter põnevamat mängu.

Joonista ja arva

Vägagi lõbus ja meeleolukas mäng! Mängijal tuleb joonistada pimesi võetud kaardil oleva sõnaga väljendatud eset, juhtumit või tegu, loodust, isikut, tegelast või ametit, tehnilist terminit või eset, vanasõna või ütlust. Ilmselt ei valmista suuremat raskust joonistada seebikarpi või harpuuni – aga kuidas joonistaksite teie ütlust «Parem tükk tühja juttu kui vaks valet»? Või näiteks «Linnaõhk teeb vabaks»? Seejuures ei tohi joonistades rääkida ega kasutada numbreid või tähti. Veidi raske oli mõista juhendis olnud nuppude liigutamise süsteemi.
Sobib kolmele kuni kuuele mängijale alates kümnendast eluaastast.
9, 5 punkti

Sabotöör

Väga hea kaardimäng, mis peidab endas lisaks õnnele (millised kaardid õnnestub saada) ka strateegiamängudele iseloomulikke elemente. Mängu mõte on laduda kaardid nii, et õnnestuks jõuda punktist A punktini B.

Mängu teeb põnevaks asjaolu, et osa mängijaid peab sellele eesmärgile vastu töötama ehk nad on sabotöörid. Neljakesi mängides on mõistlik jagada ametid nii, et kaks on kaevurid ja kaks sabotöörid. Selle mängu plussiks võib pidada seda, et üks mäng ei veni liiga pikaks ehk kehvas seisus mängija ei kaota mängutuju.
Sobib kolmele kuni kümnele mängijale alates kaheksandast eluaastast. 10 punkti

 Touché

Selles mängus pole midagi keerulist, sestap piisab kaasas olevast napist juhendist. Eesmärk on moodustada kättesattuvate kaartide tahtel kaardilauale varem kokkulepitud kujundeid – ruut, rist, T-täht vms. Alati võib teha ka «Touché’i» maratoni, mis tähendab, et läbi mängitakse kõik kujundid ning alles viimase kujundi juures selgub võitja.

Abiks on jokkerikaardid, mis hõlbustavad kujundite ladumist või aitavad vastaste kujundid kihva keerata. Mängu võidab see, kel õnnestub esimesena mängunuppudest kokku saada neli lihtsamat või kolm keerulisemat kujundit. Kõige vahvam on seda mängida neljakesi või kuuekesi. Siis on kujundite kokkupanek lõbusam.
Sobib kahele-kolmele üksikmängijale või neljale-kuuele paarismängijale alates kaheksandast eluaastast. 9 punkti

Maailma imed

Mängu põhimõte on ära arvata, millise objekti või paigaga on tegemist. Eesmärk on mängunuppe liigutades ja pildikaarte ära arvates kokku panna maailmajagude mosaiikpilt. Juhend on põhjalik ja ülevaatlik. Mängu jooksul tekkis vaid paar olukorda, millele juhend vastust ei andnud.

Tõtt-öelda kannab mäng eksitavat nime, sest vaevalt võiks maailmaimeks pidada suvalist moonipõldu Californias või ostukeskust Brüsselis. Nii mõneski vastuses võiks teadjamad kahelda – näiteks väidab üks pildikaart, et Windsori loss pole monarhi residents. Tegelikult on. Edumaa on neil, kes tunnevad kunstiajalugu või on palju reisinud.
Sobib kahele-kuuele mängijale alates 12. eluaastast. 7 punkti

Imago 

Mängijad peavad üksteist teadma ja oskama teisi iseloomustada. Näiteks peab mõtlema, et kui üks mängijatest oleks puhkusereis või magustoit, siis milline. Vastusevariante on kuus, kõik, kes arvavad sarnaselt, saavad mängulaual edasi liikuda. Juhend oli enam-vähem arusaadav.

Mäng oli küll uudne ja loominguline, kuid kaotas lühikese ajaga põnevuse. Parem on «Imagot» mängida suurema seltskonnaga.
Sobib kolmele-kaheksale mängijale alates 12. eluaastast. 7 punkti

Elu on selline

Strateegiamäng – kes kogub rohkem punkte. Mäng on huvitav, meeleolukas, meenutab «Reisi ümber maailma». Ettearvamatu, kuna lõpus, enne punktide kokkulugemist, ei osanud keegi veel arvata, kes lõpuks võidab.

Kardeti, et kui mitmendat korda mängida, ei paku mäng enam pinget – kuid juhendil on märgitud ka viis versiooni, et mängu raskemaks teha. Seekord jäid need küll proovimata, kuid võimaldavad kindlasti mängu huvitavaks teha. Juhend oli kergesti mõistetav.
Sobib kahele-kuuele mängijale alates kaheksandast eluaastast. 7 punkti

Katani asustajad

Strateegiamäng, mis suudab oma põnevuselt edukalt konkureerida «Riski» ja «Monopoliga». Mängu käigus tuleb võita juurde maatükke ja need koloniseerida. Idee on valida mängulaual õiged piirkonnad, kus saab teenida arenguks vajalikku puitu, maaki, vilja, kulda ja savi.

Arengukiiruse tagavad täringuga veeretatud numbrid. Tõtt-öelda ei jõudnud me algfaasist kaugemale, sest mäng tundus juhendi järgi keeruline. Ei kujuta hästi ette, kui seda hakkaksid mängima neli kümneaastast ilma eelneva õpetuseta.

Võib muidugi juhtuda, et algusest üle saades on asi huvitav, kuid ilma juhendajata on seda mängu raske omandada. Kuigi mäng on huvitav ka tavalises versioonis, tasuks suurematel mänguhuvilistel siiski osta ka mängulaiendused, eriti «Kataani rüütlid», mis annab mängule olulise lisavõimaluse. Mäng on igal juhul põnev.
Soovitav kahele-neljale mängijale alates kümnendast eluaastast.
6,5 punkti

Rummy

Doominokividekujulised mängukaardid, mida tuleb kombineerida konkurentidest kiiremini.
Keskmine mäng, omamoodi aseaine kaardimängudele. Juhend oli kirjavigadega, osaliselt jäidki reeglid mõistetamatuks. Mäng oli pigem igav, kaks mängijat on kindlasti vähe, neli ilmselt soovitav, et kombinatsioonid kiiremini liikuma saada.
Sobib kahele kuni neljale mängijale alates seitsmendast eluaastast. 4 punkti

Eesti mälumäng

Mängijatel tuleb vastata Eestit puudutavatele küsimustele kuuest valdkonnast: ajalugu, kultuur, loodusteadus, geograafia, sport ja varia. Testimisel tundus, et mängija edu või ebaedu võib sõltuda sellest, kust satub olema tema küsimus – kas talle rohkem või vähem tuttavast valdkonnast. Teadmiste kontroll Eesti kohta mängulises vormis on igati tore ajaviide, kuigi suurt meelelahutust sellest oodata ei maksa. Juhend oli arusaadav.
Sobib kahele-kuuele mängijale alates 12. eluaastast. 6,9 punkti

Quoridor

Põhimõte: jõuda omalt poolelt teisele ja samas takistada teisi mängijaid sama tegemast. Kokkuvõttena nelja inimese kommentaaridest võib öelda, et mäng ei ole väga huvitav (ühele Tartus matemaatikat õppivale noormehele tundus küll väga põnev). Ei ole väga uudne, meeleolukas ega keeruline, ei hoia pinget üleval. Mängida tasub pigem nelja kui kahega inimesega. Juhend oli kergesti mõistetav. Tasub ära proovida, kuid ei ole mäng, mida mina ostaks. Sobib kahele-neljale mängijale alates kuuendast eluaastast. 3 punkti

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles