Riik asub bussijuhtide koolitust toetama

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Autobussikoondise sõiduõpetaja Mati Malein (vasakul) õpetamas tulevast bussijuhti Nikolai Oroveri.
Tallinna Autobussikoondise sõiduõpetaja Mati Malein (vasakul) õpetamas tulevast bussijuhti Nikolai Oroveri. Foto: Liis Treimann

Lähiajal jääb üha rohkem bussijuhte pensionile, aga noori tuleb visalt peale, sest riik pole enam kui aastakümne jooksul nende koolitamist toetanud. Alles viimasel ajal on hakanud asi paranema.


«Üle Eesti on bussijuhtide keskmine vanus 50–54 aastat, kõige nooremad on vast neljakümneaastased,» ütles autoettevõtete liidu direktor Villem Tori.



Rapla bussipargis on pilt veelgi trööstitum. «Meil on juhtide keskmine vanus 62 ja pool aastat. Vaid kümme juhti on nooremad kui 60,» sõnas Rapla Bussipargi OÜ juhatuse liige Jaan Metssalu, kelle firmas töötab 28 bussijuhti.



Valik õigel ajal


Veidi paremad on lood Tallinna Autobussikoondises (TAK), kus juhtide keskmine vanus on 50 aastat, suure erandina leidub ka 23–24-aastaseid roolikeerajaid.



Tori sõnul on niisugune olukord tekkinud seetõttu, et riik pole aastaid bussijuhtide koolitamisse panustanud. Paljudes kutseõppeasutustes saavad lõpetajad küll veoautojuhi kutsetunnistuse, kuid bussirooli pürgimiseks tuleb endal hulk raha välja käia, summa võib küündida 10 000 – 15 000 kroonini.



TAK õpetab bussijuhte välja oma koolituskeskuses. Kui bussijuht TAKi tööle asub, maksab firma talle koolituskulu kinni.



Üldjuhul peab bussijuhiks saaja olema vähemalt 21-aastane. Möödunud aastal tegi riigikogu veofirmade ettepanekul liiklusseadusse täienduse, mis lubab alla 50 km pikkustel liinidel bussirooli vähemalt 18-aastase juhi.



«Inimene valib elukutse enamasti 18-aastaselt. Tavaliselt ei hakka ta esialgset valikut kolme aasta pärast muutma,» märkis Tori. Tema väitel on maal palju toredaid poisse, kes on masinatest huvitatud ja valmis bussijuhiks õppima.



Eelmisest sügisest hakkas riigi tellimisel bussijuhte välja õpetama Viljandi ühendatud kutsekeskkool.



«Võtsime kõigepealt katsetamise korras gümnaasiumijärgsele õppele viis inimest. Tänavu on rühmas 20 noort, nende hulgas ka 18-aastasi. Põhikooli baasil õpib praegu bussijuhiks 10 noort, nende õpe kestab kolm aastat,» selgitas kutsekeskkooli direktor Tarmo Loodus.



Kehtna majandus- ja tehnoloogiakooli õppeosakonna juhataja Erni Ajaots rääkis, et bussijuhtide koolitus peaks algama tuleva aasta sügisel. Praegu on aga algamas tasulised bussijuhtide kursused.



Tema sõnul on bussijuhi ettevalmistamine täielikult individuaalõpe, aga riiklik pearaha ei kata koolitamise tegelikke kulutusi.



«Juba see on positiivne, et üle pika aja võtab riik osa kulutusi enda kanda,» sõnas Kehtna majandus- ja tehnoloogiakooli direktor Eero Kalberg.



Rullnokk rooli?


Kehtna koolil on koostöölepe TAKiga. «Alustame koostööd noorte spetsialistide väljaõpetamisel. Hakkame oma õppebussidega tegema kursantidele sõiduõpet. Tahame kujuneda heaks praktikabaasiks, et noored pärast lõpetamist tuleksid ka meile tööle,» rääkis TAKi suhtekorraldusjuht Sirje Roht.



«Nii ei saa asja võtta, et nüüd iga noor kohe rullnokk on. Kutseline veoautojuht ja bussijuht rullnoklusega ei tegele. Rullnoka mõiste pole ju tegelikult lahti seletatud, rullnoklus on eelkõige ikka ellusuhtumine,» sõnas Tori. Tema sõnul vaidlesid bussiettevõtete juhid tuliselt selle üle, kas nii noorele inimesele võib bussirooli usaldada.



«Bussijuhi töö on ikka väga vastutusrikas, igaüks sinna ei sobigi. Paljud juhid lihtsalt ei talu reisijateveo pinget. Aga valikut pole. Kas koolitame noori või jääme bussijuhtideta. Noored peavad ju vanade kõrval jõudma kogemusi saada. Ja lõplik filter on elu ise,» märkis Tori.



Loodus kinnitas, et eelkõige määravad valiku inimese enda omadused ja võimed. «Need, kes meil praegu bussijuhiks õpivad, on rahulikud ja mõnusad inimesed, kes tajuvad vastutust,» sõnas ta.



Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi veonduse- ja liiklustalituse juhataja Priit Vene tunnistas, et bussijuhtide vananemine on tõsine probleem ja nii noorte inimeste bussirooli lubamine on üks lahendusi. «Inimesed, kes selle eriala valivad, peavad muidugi teadma, kas nad veavad jahukotte või inimesi,» sõnas Vene.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles