Konrad Mäe maal lõi oksjonil portreede hinnarekordi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Konrad Mäe hilise loomingu hulka kuuluv «Naise portree» on haruldane selle poolest, et lisaks tundmatuks jäänud daami näole on pildil näha ka tema käed.
Konrad Mäe hilise loomingu hulka kuuluv «Naise portree» on haruldane selle poolest, et lisaks tundmatuks jäänud daami näole on pildil näha ka tema käed. Foto: E-Kunstisalong

Kui üldises hinnaskaalas on esmaspäeval E-kunstisalongi korraldatud oksjonil tundmatuks jääda sooviva Eesti kunstihuvilise erakogusse müüdud maal hinnalt kolmandal kohal, siis portreede arvestuses tegi Konrad Mäe (1878–1925) teos «Naise portree» rekordi, kinnitas E-kunstisalongi juht Tiia Karelson.


1 010 000 krooni maksnud «Naise portreest» kallimalt on seni müüdud vaid kaks eesti kunstniku maastikumaali. Üks nendest on Konrad Mäe «Capri maastik», mille hinna ajas Moskva galeriiomanik ja kunstikaupmees Andrian Mel­nikov mullu septembris kahe miljoni kroonini, kuid loobus siis pakkumisest. Kes lõpuks taiese ostis, pole teada.



Teise maali, Johann Köleri «Itaalia maastiku» eest maksis üks tundmatuks jääda soovinud kunstihuviline 1 305 000 krooni.



Rohkem kui miljoni krooni eest on veel müüdud vaid üks maal, samuti Konrad Mäe loomingu hulka kuuluv «Capri», mille eest üks huviline maksis 2004. aastal Haus Galerii kevadoksjonil 1 006 000 krooni.



Portreemaali eest on seni oksjonitel kõige enam makstud 286 000 krooni. Sellise hinna käis Eesti ühe esinduslikuma kunstikollektsiooni omanik Rene Kuulmann välja Konrad Mäe «Alvine Käppa portree» eest.



«Kuid juba Mäe «Naise portree» alghind (500 000 krooni – toim) oli kõrgem kui varasema kalleima portreemaali lõpphind,» märkis Karelson. «Et lõpphind aga niivõrd kõrgele läks, oli üllatus ja näitab kunstiteadlikkuse kasvu Eestis.»



Väärtuslik teos leidis koha ühe Eestis elava inimese erakunstikogus, märkis Karelson. «Naise portree» pärineb Mäe loomingu lõpuperioodist, aastatest 1922–1924. «Maalil on kujutatud äärmiselt võluvat ja elegantset daami, kelle isik on määratud saladuseks jääma,» sõnas Karelson.



Kuigi tavaliselt eelistavad ostjad just maastikumaale, on portree galeriiomaniku kinnitusel emotsionaalselt väärtuslikum. «Portrees on palju rohkem autori tundeid,» rääkis Karelson.


Eriti väärtuslikuks teeb kõnealuse portree tema sõnul asjaolu, et maalil on ka naise käed. «Käed on portree puhul sama suure väärtusega kui nägu, sest käsi on tegelikult sama raske maalida kui inimese nägu,» selgitas ta.



Kunstiekspert Eero Epner märkis, et Konrad Mägi oli viljakas kunstnik, kelle maale müüakse ilmselt ka väljaspool oksjoneid. Samas pole selliste käest kätte liikumiste puhul teada, kui kallilt on maalid omanikku vahetanud.



E-kunstisalongi 21. oksjonil saatis menu ka Konrad Mäe õpilaste Albert Kesneri ja Kristjan Tederi maale. Müüdi veel Evald Okase, Imat Suumanni, Enn Põldroosi, Joann Saarniidu ja teiste töid. Oksjoni väljapanekus oli eksponeeritud kokku 44 kunstiteost 33 autorilt nii varasemast kui praegusest ajast.


Kommentaarid
Copy
Tagasi üles