Tõeline elamus: Oks ja Edur viimast korda kodulaval

Kristiina Garancis
, tantsukriitik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Age Oks ja Toomas Edur «Uinuva kaunitari» solistidena Inglise Rahvuslikus Balletis.
Age Oks ja Toomas Edur «Uinuva kaunitari» solistidena Inglise Rahvuslikus Balletis. Foto: SCANPIX

Balletifestival tõi Jõhvi hubasesse kontserdisaali Pjotr Tšaikovski muusikale loodud balletipärli «Uinuv kaunitar» Peterburi Riikliku Klassikalise Balleti Teatri tantsutrupi ning Peterburi Riikliku Sümfooniaorkestri esituses.






Jõhvi kontserdimaja töötajaskond oli 7. veebruaril väärikas ja uhke, puupüsti täis saali oli au vastu võtta balletihuvilisi üle kogu Eesti, muusikainimestest kõrgema võimu kandjani. Paljud olid lihtsalt tulnud uudistama kuulsaid eestlasi – balletilegende elus ja laval ehk Age Oksa ja Toomas Edurit.

 «Uinuva kaunitari» laupäevane balletietendus oli juba ette teatriajalugu. Toomas ja Age, praegu veel Inglise Rahvusballeti seenior-esitantsijad, puudutavad vaatajate hinge viimaseid kordi – nende kindel plaan on sel suvel lavaga hüvasti jätta. Aga veel on natuke aega...

«Uinuv kaunitar», mis on saatnud paari Tallinna balletikooli lõpetamise hetkest ja nende saatust muutnud ehk nad Jacksoni balletikonkursilt suurde ilma lennutanud, on kriitikute sõnul nende ande parim tähis. Grand pas de deux Jõhvi kontserdimajas – tehniliselt ülimeisterlik, aristokraatlikult nõtke, näitas nende tippvormi tantsukujundite fraseerimise sümmeetrias ja elegantselt pingestatud sisemises väärikuses.

1890. aastal Peterburi Maria teatris esietendunud koreograaf Marius Petipa poolt Charles Perrault’ muinasjutu «La Belle au Bois dormant» alusel loodud lavaversioon näitas muuseumihõngulist palet. Publik sai võimaluse vaadata elavasse, laval taassündivasse balletiajalukku, mille esitus tekitas koreograafilise partituuri, kostüümide, dekoratsioonide ja ohtra pantomiimi tõttu ajamasinasse sattumise ehmatuse.

Oktoobris Vanemuises esietendunud rootsi lavastaja Pär Isbergi «Uinuva kaunitari» versioon paneb loova suhtumisega vaataja seda balletipärandit ka tänapäeva maitse ja kriteeriumide järgi hindama. Kas vana jääb igavesti heaks vanaks? Palju tohib seda armastuse ja kunstikoodi teadmisega muuta? On see tegevus klassika teotamine? Ühte vastust pole.

Tšaikovski heliteos, selle esitamine Neevalinna sümfooniaorkestri poolt ning Age ja Toomase lavaline karisma tõid tolmusest ajaloost hooga olevikku. Õnneks sünnib iga lavastus õhtuti etendusena uuesti ja saab täidetud elava sisuga. Toomase ja Age nägemine Eesti laval on alati tõeline elamus. Balletipaarina on nad juba eluajal saanud maailma tantsuajaloo legendiks.

Balletietendus
Pjotr Tšaikovski «Uinuv kaunitar»

Peterburi Riikliku Klassikalise Balleti Teatri trupp ja Peterburi Riiklik Sümfooniaorkester
Peaosades: Age Oks ja Toomas Edur külalissolistidena
7. veebruaril Jõhvi balletifestivali raames Jõhvi kontserdimajas

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles