Kooli kodukord peab toimima

Kristo Kivisoo
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tähtis on luua õpetajatele kindlustunne, et nad pole üksinda, vaid neil on võimalus saada abi ja toetust.

Helmut Bachman
Türi gümnaasiumi sotsiaalpedagoog


Neljapäeval rääkisid Paide ühisgümnaasiumis juhtunust telekanalid ja kirjutasid võrguväljaanded.
Esiteks tahan väga loota, et täiskasvanud, kes selle noormehega kokku puutuvad, arvestavad temaga kui lapsega, kellele on vaja abi. Tõenäoliselt on asi juba nii kaugel, et tema abistamisega on palju hilinetud.
Õpetajad vajavad
kindlustunnet
Teiseks tuleb keskenduda tööle nende lastega, kes vahejuhtumit pealt nägid ja filmisid. Suures osas mõjutas mõlema osapoole käitumist just seesama publik. Kumbki ei tahtnud jääda nende ees nii-öelda kaotajaks.
Kindlasti jätab juhtum koolitööle oma jälje ning kogu kool peab tegema omad järeldused ja edaspidist koostööd, et niisugust asja enam ei juhtuks.
Olles teist aastat oma koolis tööl ning teades-tundes oma õpilasi ja kolleege, võin julgelt väita, et meie koolis sellist vahejuhtumit küll karta pole.
Muidugi on ka meil õpilasi, kes õpetajaid provotseerivad ja tunnikorda rikuvad. Tuleb ka ette, et õpetajaid solvatakse lausa roppustega.
Selliste olukordade lahendamiseks on koolis kasutusel erinevad meetmed, alustades vestlustest ja vanemate kooli kutsumisest ning lõpetades võimalusega, et õpilase käitumist tuleb lugeda avaliku korra rikkumiseks (ka kooli kodukorda tuleb mõista avaliku korrana) ja pöörduda politsei poole abi saamiseks. Õnneks pole seda abinõu tulnud kasutada, oleme piirdunud vaid politseisse pöördumise hoiatusega.
Tähtis on luua õpetajatele kindlustunne, et nad pole üksinda, vaid neil on võimalus saada abi ja toetust.
Suur tähtsus on üksteisemõistmisel ja koostööl. Meie koolis on seda palju tunda, samas ei tohi jääda paigale, vaid kogu protsessi tuleb võimalikult hästi töös hoida ja edasi arendada.
Kooli sisekorra saab hästi toimiva kodukorraga, kuid palju mõjutab meie lapsi ka keskkond, milles nad elavad. Kool peab hästi palju vaeva nägema lapse kasvukeskkonna ning väljapoole kodu ja kooli jäävate ühiskonna mõjudega. See on lai teema.
Koolid vajavad
tasandusklasse
Suur tähtsus on ka kohalikul omavalitsusel. Nii Paide kui ka Türi omavalitsus saaksid oma suuruselt koole aidata vähemalt kahe asjaga.
Seoses ees ootavate koolide liitmiste-lahutamistega tuleks haridusametnikel mõelda, kuidas aidata koolidel hakkama saada õpilastega, kes on jäänud mingitel põhjustel eakaaslastest õppimises maha.
Põhjused on erinevad, alates vaimsetest võimetest ning lõpetades käitumis- ja sotsiaalsete probleemidega. Laps, kes ei saa õppeainest aru, hakkab ka tundi segama. Koolid vajavad niinimetatud tasandusklasse. Selleks on tarvis lisaressursse – nii inimesi kui ka raha. Praegu ei suuda koolid probleemiga omal jõul toime tulla. Koolisüsteemi ümberkorraldamisel on õige aeg ka sellega arvestada.
Teiseks tuleb moodustada hästi toimivad alaealiste komisjonid. Türi vajab juba ammu sellist komisjoni kohapeale, seadused on selleks olemas.
Alaealiste komisjonide juurde tuleb leida võimalused alaealistele mõjutusvahendeid rakendada. Luua näiteks sotsiaalsete oskuste õpetamise programme. Samuti leida võimalusi rakendada veel üht mõjutusvahendit – ühiskondlikku kasulikku tööd.
Kordan veel üle, et seadused selleks on olemas, vaja on tahtmist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles