Tartu kavandab vaksali ette väljakut

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tõnis Arjuse ideelahenduse järgi oleks vaksaliesine plats edaspidi senisest rohkem kergliiklejate päralt, jaamahoone ette pääseksid edaspidi vaid taksod ja bussid.
Tõnis Arjuse ideelahenduse järgi oleks vaksaliesine plats edaspidi senisest rohkem kergliiklejate päralt, jaamahoone ette pääseksid edaspidi vaid taksod ja bussid. Foto: Tartu linnavalitsus

Linnavalitsus plaanib ümber ehitada vaksaliesise platsi nii, et edaspidi pääseksid jaamahoone ette üksnes ühissõidukid. Vaksali tänava liiklus hakkab kulgema praegusest haljastatud saarekesest pargi pool.

Uue lahenduse idee autor on Tartu linnaarhitekt Tõnis Arjus, kelle mõte lähtus kahest asjaolust.

Esiteks on vaksalihoone ja ootesaal uhkelt taastatud, aga selle kõrval on jaamahoone ümbrus kontrastne ja kaootiline.

Teiseks tekkis küsimus, et kui autoliiklusele ja jalakäijatele on ruumi normikohaselt ning jääb ülegi, kas jätta siis üleliigne ruum pigem autodele või anda jalakäijatele. «Mina olen seda meelt, et see ruum tuleks anda kergliiklejatele,» ütles Arjus.

Arjuse eskiisi järgi pääsevad sõidukitest vaksalihoone ette vaid bussid ja taksod. Autoga rongile või rongi vastu tulijate päralt on suurem parkimisplats jaamahoonest Näituse tänava pool.

Ammuse lahenduse kordus

Parkimiskohad jäävad alles ka Vaksali tänava servas, Kuperjanovi tänava poolses küljes.

Arjus lausus, et kolleegidele linnavalitsusest oli visand meelepärane, leiti projekteerija ja praegu töö käib.

Detailsem eskiis peaks valmima veel selle aasta lõpus. Kavandatav lahendus kordab ajaloolist 19. sajandist pärit vaksaliesist, siis oli jaamahoone ees park, mis viimaks üle ja tihedaks kasvas. Praegune saarekesega lahendus pärineb arhitekt Arnold Matteuselt.

Arjus ütles, et siiski ei ole plaanitud vaksalihoone ette uut kõrghaljastust, sest see võiks takistada vaadet hoonele, pigem võiks seal olla madala haljastusega väljak.

Praegu jäi linnaarhitekt vastuse võlgu, kas väljakuala sillutatakse kivide või plaatidega või jääb see mingis osas asfaldi alla. See sõltub hinnast ja linna võimalustest.

Ehitamine jätkub

Esialgse rehkenduse järgi võiks vaksaliesise ümberkujundamine maksma minna umbes 160 000 eurot. See summa oli ka linna tuleva aasta eelarve taotlustes, kuid on praeguseks sealt välja võetud.

Arjus tutvustas, et jätkub ka vaksalikompleksi restaureerimine. Peagi läheb töösse tänavaäärne puumaja vaksalihoonest Näituse tänava pool. See on kavandatud väheste äripindadega korterelamuks.

Millal jätkub jaamahoone enda korrastamine – maja ei ole lõpuni valmis ja kasutuses –, selle kohta Arjusel teavet ei ole. Ka selle kohta, millal võiks järg jõuda pagasiaida ja vaksalikompleksi ülejäänud ajalooliste ehitisteni.

Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et praegu kavandatav vaksaliesise lahendus peaks püsima seni, kuni linn jõuab Vaksali tänava laiendamiseni 2 + 2 sõidurajaga tänavaks.

See juhtub aga alles kauges tulevikus, konkreetsemat tähtaega ei olnud Raimond Tammel nimetada.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles