Transpordiamet: ID-kaart olgu tasuta sõidu nautlejatel kaasas

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ühiskaart.
Ühiskaart. Foto: Toomas Huik

Järgmise aasta 1. jaanuarist saavad kõik Tallinnas sisse kirjutatud inimesed, ka kuni 19-aasta (kaasa arvatud) vanused Eesti kooliõpilased ja vanemad kui 65-aastased Eesti kodanikud nautida pealinna ühissõidukites tasuta sõitu, kuid selle õiguse tõestamiseks peab olema kaasas ID-kaart, juhiluba või pass.

Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo ütles Postimehele, et kui kui tallinlane tahab linna trammides, bussides või trollides 1. jaanuarait tasuta sõita, siis peab ta tegema kolme asja – ostma endale kahe euro eest rohelise ühiskaardi, selle isikustama ning ühissõidukisse sisenedes oma sõidu registreerima ehk ühiskaarti validaatori ees viibutama.

«Kaarti isikustamata ei ole võimalik isikule sõidusoodustust anda,» rõhutas Harjo. «Isikut tõendav dokument ehk ID-kaart või pass või juhiluba on aga vajalik selleks, et ühiskaart ja seda kasutav inimene kokku viia.» Muidu võib juhtuda nii, et inimesel on küll sõidusoodustust pakkuv kaart, kuid see on kas tema abikaasa oma või on ta selle kuskilt leidnud. Umbmäärasuse kõrvaldamiseks ongi vaja kaasas kanda isikut tõendavat dokumenti.

Kui inimene ei taha sõidusoodustust või tal puudub selleks õigus, siis ei pea ta ka ühiskaarti isikustama ning seega ei ole tal vaja ID-kaarti kaasas kanda. Sel juhul on vaja lihtsalt kaardile kanda mingi summa raha või piletitoode, näiteks 30-päeva kaart, ja ühissõidukis sõit validaatori juures registreerida. Ka üle 65-aasta vanustel isikutel ei ole kohustust ühiskaarti soetada, kuid vanust tõendav dokument peab siiski kaasas olema.

Harjo mainis, et kui mupo kontrolörid tulevad ühissõidukisse ja kontrollivad inimeste sõidueesõigust, siis tallinlased, kellel ei ole ID-kaarti, passi või juhiluba kaasas, tunnistatakse «jänesteks» ning peavad paratamatult maksma trahvi. Kontrolör näeb küll oma seadmest, et isikul on sõidusoodustus, kuid ta ei saa ühiskaardi järgi isikute ja kaarti kokku viia.

Kontrolöridel on kasutada samasugused kontaktivabad seadmed nagu validaatorid. Ühissõidukisse sisenenedes asetavad nad oma seadme validaatori juurde, toimub kiire andmevahetus ning on näha, kes sõitjatest on oma kaardi registreerinud.

«Mingil ajal rääkisime ka siseministeeriumiga, et uued ID-kaardid oleksid kontaktivabalt loetavad, siis ei oleks vaja ühiskaarte jagada, kuid vastus tuli niisugune, et selline asi ei ole kavas,» ütles Harjo.

Kui inimene soetab endale ühiskaardi, siis teeb müüja päringu rahvastikuregistrisse, et tuvastada ostja elukoht ning kui ta on Tallinna elanik, siis antakse talle tasuta sõidu õigus. ID-kaardi alusel ei ole võimalik elukohta tuvastada.

Kui välismaalane tuleb Tallinna, siis võib ta samuti endale kahe euro eest ühiskaardi soetada ja sinna mingi raha või mõne piletitoote kanda. Kui ta Tallinnast lahkub, siis saab ta kaardi tagasi anda ning talle tagastatakse kaks eurot ja kaardil olev raha jääk. Samas ei pea ta ühiskaarti tagasi andma, sest Tallinnasse naastes on tal võimalik kaarti ja seal olevat raha uuesti kasutada. Loomulikult on välismaalasel võimalik osta ühekordne pilet ka trammi-, bussi või trollijuhi käest hinnaga 1,6 eurot.

Harjo rõhutas ka seda, et kui tallinlased on sõlminud pangaga otsekorralduslepingu ID-pileti soetamiseks, siis peaksid nad lepingu kindlasti üle vaatama ja lõpetama, sest muidu võtab pank ka pärast 1. jaanuari jätkuvalt nende arvelt piletiraha maha.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles