Pealinna trammiost on vaidluste tõttu ohus

Tuuli Koch
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
CAFi toodetud tramm Edinburghis. CAFi trammid sõidavad veel näiteks Bilbaos ja Amsterdamis.
CAFi toodetud tramm Edinburghis. CAFi trammid sõidavad veel näiteks Bilbaos ja Amsterdamis. Foto: CAF

Riigihange uute trammide ostmiseks Tallinna trammiliinile nr 4 on takerdunud vaidlustesse, sest riigihangete vaidlustamise komisjon tunnistas Hispaania ettevõtte CAF võidu kehtetuks, samas ei vasta ka teise osalenud ettevõtte Stadleri pakkumus tingimustele.

Stadleri puhul ei sobi see, et nad pakuvad viieukseliste trammide asemel neljaukselisi. CAFi trammidel ei vasta nõuetele põrandapaneelid, samuti on trammide maksimaalne täismass lubatavast 70 tonnist suurem.

Teisipäeval võttis ringkonnakohus aga protsessilt Stadleri taotletud õiguskaitse, mis tähendab, et vigaste pakkumustega võib justkui edasi minna.

Tallinna Linnatranspordi ASi esindav vandeadvokaat Alar Urm ütles pärast ringkonnakohtu otsust, et nüüd ei ole trammihanke asjas keeldu hankelepingut sõlmida ega otsuseid teha. Ta lisas, et ka elektrirongide hankel oli samade tootjatega samasugune terav vaidlus, kus ebaedukaks osutunud pakkuja üritas tõestada teise pakkumuse mittevastavust.

Rahandusministeerium alustas samuti läinud nädalal Tallinna trammihanke vaidlustanud Stadler Bussnang AG taotluse alusel järelevalvemenetlust. Ministeerium kontrollib hankija tegevuse õiguspärasust menetlusel ja loodab oma töö lõpetada veebruari alguses.

Urmi sõnul on Eesti kohtud hinnanud Stadleri kaebuse perspektiivituks. «See annab kindlust, et trammihange jõuab edukalt lõpule,» lausus ta. «Suurtes riigihankemenetlustes on kaebuste ja süüdistuste esitamine hanke kaotanud pakkujate poolt harilik.»

Tekib õigustatud küsimus: kui mõlemad pakkumused on vigased, kohtuvaidlus kestab, rahandusministeerium kontrollib hanke õiguspärasust, siis kas riigihange oli ainult formaalsus? Ja mida täpsemalt sätestab selle kohta 45 miljoni euro suurune saastekvoodi müügi leping Eesti ja Hispaania vahel? Raha trammide ostuks tuleb ju sealt.

Keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus kinnitas, et riigi ainus kohustus on hankida tallinlastele uued ja tänapäevased trammid ning linn on võtnud kohustuse trammid korrektselt korraldatud avatud rahvusvahelise hankega leida. «Mingit kohustust hankida trammid Hispaanialt pole kunagi olnud ega saagi olla,» ütles ta.

Pentus-Rosimannus tõi näiteks, et analoogse kvoodimüügilepinguga, mille riik Hispaaniaga tegi, hankis riik linna- ja maakonnaliinidele 110 uut ja keskkonnasõbralikku bussi. Ja toonitas: «Selle hanke võitjaks oli Iveco – Itaalia firma, mis toodab Tšehhi Vabariigis. Mitte Hispaania firma.»

«Kui kogu protsess linnavalitsuse veetud ebaõnnestunud hanke tõttu liiva jookseb, jäävad tallinlased nüüdisaegsetest trammidest ilma ja tehing läheb raisku. Millest oleks ikka väga kahju,» tõdes minister.

Majandusministeerium selgitas, et hispaanlastelt saastekvootide eest saadud raha kasutamise tähtaeg Tallinna trammiprojekti puhul on 2014. aasta lõpp.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles