Sebe linnaliinibuss hakkas uut moodi suhtlema

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bussijuhi töömoodul meenutab tahvelarvutit.
Bussijuhi töömoodul meenutab tahvelarvutit. Foto: Kristjan Teedema

Eile hommikul läks liinile esimene Scania, millel on peal moodne teavitussüsteem. See ütleb sõitjaile peatusenimesid ja hoiatab juhti, kui see sõiduplaanist ette läheb või kipub maha jääma.

Sõitja saab teavet kahel viisil. Häälteavituses kõlab ajakirjanik Vambola Paavo häälega peatuse nimi peatusesse jõudes. Kui buss peatusest välja sõidab, ütleb hääl järgmise peatuse nime ja iga kolmanda peatuse järel meenutab, et bussi peatamiseks tuleb vajutada stoppnuppu.

Bussi laes on tabloo, kuhu on kuvatud liini number ja nimetus. Sinna jookseb ka peatuste info ning samuti manitsus kasutada stoppnuppu. Vahepeal näitab tabloo kellaaega.

Rohkem teavet

Tartu uus reegel on, et bussi peatamiseks peatuses tuleb vajutada stoppnuppu. Kui ei vajuta, siis buss peatust ei tee, kui peatuses pole kedagi ootamas. Praegu on juhid veel paindlikud, kuid reegel hakkab täie rangusega kehtima, kui uus teavitussüsteem täielikult töötab.

Sebe Tartu linnaliikluse juht Üllar Kaljuste ütles, et tabloole kuvada saaks mitmesuguseid sõnumeid, ka näiteks pühadesoove, kuid praegu on kaalumisel, millisel viisil ja kui sageli oleks kõige õigem näidata põhiinfot. Näiteks kas liini nimetus on ikka vajalik või piisab liini numbrist?

Bussijuhi töömoodul on nagu väike tahvelarvuti. Sellel on näha mitmesugust infot, liini number, peatuste nimed. Asja teeb mugavaks, et bussijuhil ei tule seda seadeldist sõidu ajal kuigi palju näppida.

Kaljuste selgitas, et tööpäeva alguses on juhile juba seadmesse edastatud teave, millisele liinile buss läheb. Bussijuhil jääb üle vaid kinnitada oma isikut, see käib nööpvõtmega.

Edasi käib kõik automaatselt bussi asukoha järgi, mille kohta teave jõuab pärale navigatsiooniseadmete abil.

Peale selle on bussijuhil kogu aeg silma ees, kui palju on buss graafikust ees või kui palju sellest maha jäänud. Seni on selliseks võrdluseks igal liinil kontrollpeatused ja nendest väljumise aegade kontrollimiseks paks kaust.

Esimene pääsuke

Praegu bussis katsetatav teavitussüsteem on osa suurest busside reaalaja infosüsteemist, mis täismahus peaks tööle hakkama eeloleval suvel.

Esmaspäeval sai nn komplektse bussilahenduse üks gaasimootoriga Scania. Teisipäeval ei olnud võimalik bussi katsesõidule saata, kuid eile väljus buss hommikul 18. liinile ja hiljem sõitis 12. liinil.

Kaljuste ütles, et esialgu ilmnes tõrkeid: süsteem kippus paiguti hanguma ning vaja läks selle loonud Läti firma abi, bussijuht aga pidi peatuste nimesid mikrofoni ütlema. Pärastlõunal läks asi ladusamalt.

Kaljuste sõnas, et kui testimine peaks edukalt kulgema ja süsteem osutub töökindlaks, saavad selle ka teised Scaniad kahe nädala jooksul.

Mazidesse süsteemi paigaldamiseks kulub rohkem aega, sest on ilmnenud, et busside võimendus vajab ümberehitust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles