Ansip: valimisreklaami keelamine raha mõju poliitikale ei vähenda

Merike Teder
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Keskerakonna valimisreklaam
Keskerakonna valimisreklaam Foto: Peeter Langovits

Peaminister Andrus Ansip märkis riigikogu infotunnis rahvakogust rääkides, et lähenemine, justkui vähendaks valimisreklaami piiramine raha mõju poliitikale, on väga primitiivne.

Peaminister Andrus Ansip ütles riigikogu liikmete küsimustele vastates, et peab rahvakogu arutelupäeva kui avaliku arvamuse väljaselgitamise viisi sümpaatseks. «Vähemalt Reformierakond on seda rahvakogumise meetodit hakanud kasutama juba vähemalt kaheksa aastat tagasi, see on see aeg, mida mina oskan meenutada,» lisas ta. « Kui palju inimesi on koos, siis võib arvata, et nii mõnigi toekas mõte, millele on antud edaspidi realiseeruda, nende inimeste poolt esitatakse. Ma loodan, et need ettepanekud, mis eile presidendi poolt riigikogule üle anti, tõepoolest rigikogus tõsist tähelepanu pälvivad,» lisas ta.

Rahvakogu välja pakutud ideedest pole peaministri hinnangul ükski midagi täiesti uut, mis paneks imestama. Küll aga on mõne varemgi arutlusel olnud idee aktuaalsus praegu kasvanud. Kõige olulisemaks pidas ta paegu neist rahva kaasamine teemat, sest avalikkuse suurem kaasamine otsustamise eri etappitel on demokraatias ainumõeldav.

Poliitreklaami puudumisega seletatakse nii mõnegi euroliidu liikmesriigi rahva väga vähest usaldusväärsust oma riigi institutsioonide vastu.

Eraldi küsiti peaministri arvamust valimiskulude ülempiiri või reklaamile mahupiirangute seadmise ettepaneku kohta, mille peale Ansip arvas, et küllap need tulevad ka ilma valitsusjuhi arvamusavalduseta.

«Ilmselt tulevad reklaamiettevõtetel, aga põhiliselt ajalehtedel, televisioonil ja raadiol raskemad ajad, ilmselt kehtestatakse reklaamipiirangud valimisreklaamile, täiendavad karmid piirangud alkoholi- ja tubakareklaamile ning kõik see tähendab teatud meediaväljaannetele saamata jäänud tulusid. Aga kui avalik arvamus on selline, et reklaam on kurjast, küllap siis seadusandja peab selle arvamusega rehkendama ja seda kurja pisut kärpima,» lausus Ansip.

Küll aga rõhutas ta, et neil, kes arvavad, et poliitiline reklaam on üleüldse kurjast, pole õigus. «Me teame ka lähinaabrusest näiteid, kuidas näiteks poliitreklaami piiramine on toonud kaasa selle, et paljudel inimestel ei ole enne valimisi olnud selgeid erakondlikke eelistusi, neid erakondlikke eelistusi ei ole tekkinud ka valimistel ja loomulikult ka pärast valimisi ei ole suutnud inimesed samastuda nende institutsioonidega, kes valitud parlamendi poolt on mehitatud. Sellega seletatakse nii mõnegi euroliidu liikmesriigi rahva väga vähest usaldusväärsust oma riigi institutsioonide vastu,» väitis Ansip.

Indrek Saar (SDE) palus peaministri arvamust, kas tema hinnangul ei võiks siiski raha mõju olla poliitikale väiksem, et erakonnad ei peaks iga hinna eest võimalikult palju raha kokku tassima, et edukat valimiskampaaniat läbi viia.

«Siin ei saa olla mingisugust lihtsustatud lähenemist – keelame ära valimisreklaami, siis raha mõju kaob, ärme kasuta esindusdemokraatia võimalusi, kasutame otsedemokraatia võimalusi, siis raha mõjuvõim väheneb,» arvas Ansip. «Need väited on väga primitiivsed ja väga lihtsustatud. Teaduslik kirjandus kinnitab pigem vastupidist, otsedemokraatias on raha võim märksa suurem.»

 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles