Simuna-Vaiatu teelõigu ehitusel katsetatakse põlevkivituhka

Heidi Ojamaa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Põlevkivi kaevandamine.
Põlevkivi kaevandamine. Foto: Tairo Lutter / Virumaa Teataja

Eesti Energia, maanteeamet, Nordecon ja Ramboll katsetavad projekti OSAMAT raames põlevkivituha kasutamist tee-ehituses, juulis alanud projektietapis viiakse erinevate põlevkivituhkade ning tuha ja tsemendi segudega läbi mass-stabiliseerimise katsed Simuna-Vaiatu teelõigul.

Projekti teise etapi raames katsetatakse põlevkivituha abil turba ja teiste ebastabiilsete pinnaste mass-stabiliseerimist, teatas Eesti Energia.

«Raudteetammi ja maantee rajamisel tavaliselt eemaldatakse ebastabiilne pinnas ja asendatakse see stabiilse materjaliga,» selgitas üks projekti eestvedajatest, Eesti Energia keskkonna arendusjuht Tõnis Meriste.

Meriste märkis, et alternatiivse lahendusena stabiliseeritakse pinnas tsemendiga. «Meie projektis katsetame turba mass-stabiliseerimist põlevkivituha abil. Tuhas sisalduvad kivistuvad sidusained muudavad turba piisavalt stabiilseks võimaldamaks sellele maanteetamm rajada.»

Osaliselt või täielikult tsementi asendava põlevkivituha kasutamine võimaldaks mass-stabiliseerimise protsessis kulusid kokku hoida ja samas tuha taaskasutuse võimalusi laiendada.

Alanud projektietapis viiakse erinevate põlevkivituhkade ning tuha ja tsemendi segudega läbi mass-stabiliseerimise katsed Simuna-Vaiatu teelõigul. Selle ehitamisel stabiliseeritakse turbakiht kuni 3,3 meetri sügavuseni ja sellele rajatakse tee alus ning katend.

Pilootlõigul rajatakse iga 100 meetrine sektsioon erinevate tuhkadega ja erinevates tuhk-tsemendi proportsioonides. Pilootlõigu ehitamisel katsetatakse tsüklontuhka, tolmpõletustuhka ja keevkihtkatla tuhka.

Pärast ehitusöid jälgitakse põlevkivituhaga töödeldud teeosasid veel paari aasta jooksul, et saada infot erinevate tuhasegudega stabiliseeritud teelõikude käitumise kohta. Praeguse plaani kohaselt kestab projekti raames ehitatud katseteelõikude monitooring vähemalt 2016. aastani.

Projekti esimene etapp algas 2011. aastal ja selle raames tehti katseid põlevkivituha kasutamisega teetammi ehitusel. Projekti toetab Euroopa Liidu programm LIFE+.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles