Koondamistes räsitud Vanemuise balletitrupp võtab täiendust tantsukoolist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Vanemuises korda looma asunud teatrijuhi kohusetäitja Aivar Mäe on pidanud oma sõna ning jätnud Tartu teatrielu kaunistama balletitrupi, millest osa tantsijaid on võimelised lavastama.

Kui Vanemuise balletijuht Mare Tommingas reede hommikul treeningutundi kogunenud truppi tutvustas, avaldas ta kahtlusekübemeta hääles lootust, et tema kollektiivil on eeldusi arvult kasvada.

Praegu on ametis 21 tantsijat ja tantsijannat. «See ei ole meie teatrile optimaalne,» ütles Tommingas. «See on lihtsalt niimoodi välja kujunenud viimaste aastate koondamistes, mille algatajaks oli eelmine teatrijuht.»

On olnud aegu, kus trupp oli vähemalt kolmandiku võrra suurem. Balletijuht mäletab, et kui ta 1978. aastal Tartu kombinaatteatrisse baleriinina tööle tuli, oli tal kolleege üle 30.

Tantsutrupp suureneb

Mare Tommingas on teinud praegusele teatrijuhi kohusetäitjale ettepaneku, et sügisel 2004 töötaks Vanemuises 28 tantsijat.

«Aivar Mäe on seda meelt, et me peaksime andma järgmisel hooajal vähemalt kaks uut klassikalist suurlavastust,» rääkis balletijuht. «See aga tähendab klassikalist balletikoosseisu, mida meil praegu ei ole välja panna.»

Kuid ka 28 tantsijaga lavastusi tehes tuleb lavale kutsuda õpilasi Vanemuise tantsu- ja balletikoolist. See tegutseb Jelena Poznjak-Kõlari juhatusel mittetulundusühinguna ja on saanud seni teatrisaale tundideks tasuta kasutada.

Balleti järelkasvu eest on Vanemuine seisnud hea alates sellest ajast peaaegu 65 aastat tagasi, mil Ida Urbel (16. detsember 1900 - 4. oktoober 1983) asutas Vanemuises pidevalt tegutseva tantsurühma ja ühtlasi balletistuudio.

«Vanemuise balleti alus oligi stuudio,» ütles Tommingas. «Ajapikku hakkas juurde tulema balletikooli lõpetajaid.»

Kevadel 2004 saab tuuled tiibadesse Vanemuise tantsu- ja balletikooli esimene lend, teiste hulgas Maria Goltsman, kes on juba samas teatris palgal.

«Tegime erandi, sest ta on füüsiselt ja näitlejameisterlikkuselt andekas,» ütles Tommingas. «Tema koormus kasvas trupis nii arvestatavaks, et me võtsime ta tööle juba enne kooli lõpetamist.»

Muu hulgas tantsib Goltsman Matteo Molesi lavastatud «Outboundis», mis esietendus Sadamateatris oktoobri algul. «Maria on hea koordinatsiooni ja pehme liikumisega ning musikaalne,» iseloomustas andekat õpilast Jelena Poznjak-Kõlar.

Lisaks Goltsmanile on esimeses lennus Olga Shupljakova, Julia Litvinenko, Olga Statsevitsh ja Kalli Pikas. Nii kooli juhataja kui ka teatri balletijuht avaldas lootust, et nemadki saavad tuleval aastal Vanemuise balletitrupis tööd.

Suurem osa trupist on saanud hariduse Tallinna balletikoolis. «Kahjuks on selles koolis nii, et kui klassis on üks priimus, siis töötatakse rohkem temaga, pärast lõpetamist läheb see priimus Estonia teatrisse või välismaale,» ütles Tommingas.

Seetõttu on nii mõnelgi nendest, kes on saanud tööd Tartus, tulnud väga palju juurde õppida.

«Hea näide on Lilian Sarapuu, kes tuli meile viis aastat tagasi,» rääkis balletijuht. «Ta tahtis tantsida, aga ei osanud eriti hästi hüpatagi. Nüüdseks on ta meie juhtivaid soliste. Me peame tegema seda tööd, mis on Tallinnas tegemata jäetud.»

Uusimad tantsijad

Trupi kolm värskeimat liiget on alles sel hooajal Tartus tantsima asunud.

Anna Krivoshei tuli Tallinna balletikoolist Fouette. «Anna jäi mulle silma ja ma pakkusin talle tööd,» ütles Tommingas. «Ma arvan, et tal on perspektiivi.»

Hye Min Kim on pärit Lõuna-Koreast ja Petri Sulevi Sihvola Soomest. Kokku said nad Peterburis ja on paar nii laval kui ka elus.

«Nad saatsid mulle kevadel kirja ja käisid ennast näitamas,» ütles Tommingas. «Nad on omapärased ja väga hea füüsilise ettevalmistusega.»

Möödunud nädalal oli kolme uusimat vanemuislast võimalik vaadata tantsuseebiooperis «Pöörane päev ehk Figaro pulm». Hye Min Kim oli rollis, mida varem tantsis Mari Savitski.

«Mari on sel hooajal Ameerika Ühendriikides stažeerimas,» rääkis balletijuht, uhkusenoot hääles. «Meile on see väga suur saavutus, et meie teatrist on jõudnud keegi maailma parimate pedagoogide juurde aastaks õppima.»

Stipendiumi selleks võistles Savitski endale välja ülemaailmsel balletikonkursil New Yorgis.

Novembris tuleb Mai Murdmaa Tartusse, et hakata tegema proove tantsulavastusega «Alice Imedemaal». Selles lavastuses, mis esietendub veebruari algul, saab nimiosa Hye Min Kim.

Vanemuise balletitruppi näeb Tommingas oma unistustes paari aasta pärast sellisena, et kõik tantsijad peaksid olema suutelised astuma vaatajate ette solistina. Praeguses trupis on pooled tantsijad tegevad ka solistidena.

«Minu põhimõte on selline, et ideaalses trupis peaksid kõik suutma teha kõike,» ütles Tommingas. Ideaali saavutamiseks aitavad muu hulgas kaasa külaliskoreograafid, kes erinevad loomingulise käekirja poolest.

Tantsijad lavastavad

Tantsulavastusi on aga võimelised tegema ka Vanemuise tantsijad.

Oleg Titovi lavastatud tantsuseebiooper «Pöörane päev ehk Figaro pulm» on tema koreograafiloomingust Vanemuise laval juba kolmas. Varem on jõudnud vaatajate ette «Bolero» ja «Charley tädi».

Kolme uusima trupiliikme ülesastumise kohta eelmisel nädalal ütles 16 aastat Vanemuises töötanud Titov, et neil on pärast kooli veidi raske. «Koolis õpetatakse põhiliselt klassikalist tantsu, minu lavastus on aga neoklassikalises stiilis,» ütles ta.

Staažikas tantsija ja kogenud lavastaja on ise saanud nüüdistantsuoskuse samuti Vanemuisest.

«Siin on käinud erinevaid koreograafe, kellest igaühel on oma stiil,» rääkis Titov. «Loomulikult võtad midagi endale üle ja kujundad oma väljenduslaadi.»

Oma lavastajakäekiri on juba ka Janek Savolainenil, kes töötab Vanemuises aastast 2000, pärast koreograafiaeriala lõpetamist Tallinna pedagoogikaülikoolis. Seni on ta Vanemuises lavastanud «Bamby».

«Janekil on oskus tabada loomade, aga ka inimeste karakterit, millele ta lisab huumorit,» rääkis Titov.

Eriline publikumenu on tabanud «Bamby» külalisetendusi Tallinnas. «Jaanuaris lähme jälle sinna etendustele, eelmisel hooajal olid need Nukuteatris kõik välja müüdud,» rääkis Tommingas.

Janek Savolaineni «This is a Small Step for a Man» esietendub tantsufestivalil IDA (International Dance Activity) detsembris Vanemuises. «See on väike samm mehele, aga suur samm meeskonnale ja kogu meessoole,» ütles Savolainen pealkirja tõlkides ja lavastuse põhisisu edasi andes.

Pealkirja pandud lause kõlas kõigepealt Kuu pinnal. Skafandrites tantsijaid ei ole etenduses siiski näha. «Küll on - ma loodan - laval akvalangist,» rääkis noor lavastaja. «Mare Tommingas on teinud kostüümiga jälle vahvat tööd.»

Lavale tulevad nii Vanemuise tantsijad kui ka draamanäitleja Raine Loo. «Ta esitab teksti ja liigub nagu noor jumalanna,» ütles Savolainen.

IDA tantsufestivalil esietendub ka Ruslan Stepanovi teine suurem lavastus «Le Amore».

Mullu Viljandi kultuurikolledži lõpetanud ja samal aastal Vanemuise tantsutrupiga liitunud noormehe esimest lavastust, diplomitööks valminud «Toamonodraamat» oli võimalik vaadata mullusel IDA festivalil.

Balletijuht on mõlema noore lavastaja töö pannud ka mängukavasse, vaadata saab neid alates jaanuarikuust.

Eelmiste hooaegade tantsulavastustest saab sel hooajal vaadata vanemuislase Jelena Karpova lavastatud lasteballetti «Tulipunane lilleke».

«See on tehtud küll meie tantsu- ja balletikooli õpilastele mõeldes, kuid kaalukamates ja keerulisemates rollides teeb kaasa ka Vanemuise tantsijaid,» rääkis Tommingas.

«Tulipunast lillekest» ootab novembri alguses Valga, kusjuures balletihuvilist publikut on seal nii palju, et trupp peab andma lisaetenduse.

Mängukavast

Mängukavas on ka Mai Murdmaa lavastatud «Armastuse tango», mis sai parima tantsulavastuse aastapreemia ning mille osatäitjad Kaie Kõrb ja Jelena Karpova said autasu Fermina osa eest.

«Mängime seda veel viis viimast korda, neist on üks Pärnus ja üks Estonias,» ütles balletijuht. «Sügisel 2005 esineme «Armastuse tangoga» Helsingi rahvusooperi laval.»

«Outboundi» viimane etendus on Sadamateatris 14. detsembril. «Chopiniana. Quiteria pulma» järgmine etendus on kavas 21. detsembril.

Praegu kulub Vanemuise balletijuhil kõige rohkem energiat Ida Urbeli mälestusele pühendatud IDA tantsufestivali ettevalmistamisele.

See suurüritus on mõeldud eelkõige noorte andekate tantsijate ja koreograafide kokkusaamisena, oodatud on nii nüüdistantsu kui ka klassikalise balletiga tegelejad ja vaatajad.

IDA tantsufestival leiab aset juba neljandat korda. «Et Ida Urbel oli mitmekülgne lavastaja, siis on ka festivalietendused mitmekülgsed ja omapärased,» rääkis Tommingas.

Festivali galakontserdil astuvad 14. detsembril teiste lähemate ja kaugemate teatrite esipaaride hulgas üles Age Oks ja Toomas Edur Londonist. «Sellist staaride paraadi pole Vanemuise laval veel mitte kunagi nähtud,» kinnitas Mare Tommingas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles