Poolas sekkuvad poliitikud kunstiellu

Hendrik Lindepuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Bialystoki kunstigalerii Arsenal pidi enne tähtaega sulgema näituse «Koer Poola kunstis,» sest katoliiklik-rahvusliku erakonna Poola Perede Liiga saadiku nõudmisel kõrvaldati sellelt üks taies ning seejärel nõudsid teised kunstnikud solidaarselt, et ka nende tööd näituselt maha võetaks; Poolas pole sugugi haruldane, et poliitikud end kunstiasjadesse segavad.

Bialystoki kunstigaleriis Arsenal üleval olnud näitus «Koer Poola kunstis» pole küll kogu Poola kunsti hõlmav koera-antoloogia, nagu ehk veidi pretensioonikas pealkiri laseks aimata. Tegemist on tänapäeva kunstnike näitusega, mida on juba näidatud nii Poznanis kui Varssavis ning mis ei tekitanud seal mingeid proteste.

Bialystokis juhtus aga näitust vaatama katoliiklik-rahvusliku erakonna Poola Perede Liiga saadik Beata Antypiuk, kes leidis, et üks töödest, Poznani Kunstiakadeemia prorektori Piotr Kurka taies «Sain koera,» solvab tema religioosseid tundeid. Saadik kaebas oma mure linnapeale ning too lasi Kurka teose näituselt kõrvaldada.

Piotr Kurka teos kujutab seinale kinnitatud kasti, mis meenutab koerakuuti. Ühes kastipooles on koerake ja teises miniatuursed katoliku preestrite kujud. Poola Perede Liiga saadikule ei meeldinud, et hingekarjased olid pandud koeraga ühte kuuti ning et tagatipuks oli koer nende poole tagumikuga.

Teose autor ütles aga olevat inspiratsiooni ammutanud lapsepõlvest, kui ta kiriku kooripoisina oli saanud endale koera, mingit jumalateotust ta ei kavatsenud. Lisaks tuleb ka öelda, et Poznani kunstiakadeemia prorektorit tuntakse kui äärmiselt religioosset inimest.

Kui Piotr Kurka teos oli linnapea käsul näituselt kõrvaldatud, siis nõudsid teised kunstnikud solidaarselt, et ka nende teosed näituselt maha võetaks ning nii pidigi kunstigalerii kogu näituse sulgema.

Poolas pole sugugi haruldane, et katoliiklikud poliitikud enda kunstiasjadesse segavad. Alles suvel mõisteti nende kaebuse põhjal Gdanski kunstnik Dorota Nieznalska süüdi usuliste tunnete solvamises, sest ühes oma installatsioonis kasutas ta fotot, mis kujutab peenist ristil.

Mõne aasta eest oli Varssavi galeriis Zacheta sekeldusi itaaallase Maurizio Cattelano installatsiooniga, mis kujutas paavst Johannes Paulus II elutruud kuju lebamas teda tabanud meteoriidi all. Küll püüti seda kuju linaga katta, küll püsti upitada.

On iseloomulik, et religioossete tunnete solvamises süüdistavad kunstnikke poliitikud, mitte aga katoliku kirik, kes kunstiasjades on palju tolerantsem ja liberaalsem, kui end kristluse kaitsjaiks kuulutavad poliitikud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles