Copterline’i kopter kukkus 35 sekundiga

Küllike Rooväli
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna lahte kukkunud Copterline’i kopter tõsteti merepõhjast 13. augusti hommikul ja viidi uurimiseks kilesse pakituna piirivalvesadamast Tallinna lennuväljale angaari.
Tallinna lahte kukkunud Copterline’i kopter tõsteti merepõhjast 13. augusti hommikul ja viidi uurimiseks kilesse pakituna piirivalvesadamast Tallinna lennuväljale angaari. Foto: Küllike Rooväli

Tallinna lahte kukkunud Copterline’i liinikopteri soomlastest piloodid püüdsid 35 sekundit kestnud merrelangemise ajal raadio teel abi kutsuda, kuid seni teadmata põhjusel polnud nende kutsungit kuulda.

Kopteri pardakõnelused salvestanud musta kasti lindistus näitas, et kopteripiloodid üritasid abi kutsuda, korrates kolm korda järjest raadioeetrisse hädakutsungit «Mayday».

Kopteriõnnetuse uurija Tõnu Ader ütles, et võimalusi, miks hädakutsungit ei kuuldud, on mitmeid.

Näiteks võis «Mayday»-hüüe kattuda mõne teise õhusõiduki sideseansiga samal sagedusel.

«Nad ütlesid seda kolm korda kiirelt, kuni kopter õhus ukerdas,» kirjeldas Ader.

Tema sõnul kestis kopteri merrelangemine alates esimesest rikkest märkuandva häiresignaali töölehakkamisest õhusõiduki kokpitis kuni veepinnani jõudmiseni 35 sekundit.

Jutt kohati arusaamatu

Millised andurid mis järjekorras häiret andma hakkasid, pole Aderi sõnul veel selge, sest kõik pardasalvestist saadud graafikud ja helisignaalid tuleb ajateljel kohakuti ajada ning omavahel klappima saada.

«Paljud asjad läksid käima ja kõik need numbrid tuleb kokku panna,» märkis Ader. «See on nagu Su Doku lahendamine.»

Uurija ütles, et midagi emotsionaalselt kõlama jäänut ta kõnesalvestuselt ei tuvastanud, samuti mattus palju kokpitis räägitust erinevatesse helidesse.

«Kõigest ei saanud aru, mis räägiti,» lausus Ader. Ta lisas, st salvestust tuleb põhjalikumalt uurida, et eri helidel vahet teha.

Ader ütles, et musta kasti salvestus ei lükanud ümber juba eelmisel nädalal kujunenud peamist uurimisversiooni, mille ta enese jaoks on püstitanud. «Pole välistatud, et see versioon uurimise jooksul veel ümber lükatakse,» nentis Ader. «Aga seni on see paika pidanud.»

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi uurimiskomisjon on seisukohal, et ka siis, kui hädakutsungid oleksid vastu võetud, poleks see aidanud päästeoperatsioon läbi viia kiiremini, kui see tegelikkuses toimus.

Ka on komisjoni teatel selge, et helikopteri mootorid töötasid kuni vette kukkumiseni.

Lennud katkestati

Komisjoni väitel puuduvad praeguseks tõendid, et õnnetuse põhjustasid linnud.

Juba varem on õnnetuse põhjusena välistatud ilmastikuolud. Seni pole välistatud terroriakti võimalust.

Läinud nädala lõpul dešifreeriti Suurbritannias 10. augustil Tallinna lahte kukkunud Copterline’i kopteri musta kasti pardaandmete salvestis.

Must kast salvestab mootori talitlusandmed, kõik juhtimisoperatsioonid, kopteri kursi, kiiruse ja kõrguse.

Copterline’i liinikopteris Sikorsky S-76C+ hukkus 14 inimest. Ühe piloodi surnukeha on seni leidmata.

Kopterifirma Copterline jättis eile ära kõik lennud, lende jätkatakse teisipäeva lõuna ajal.

Copterline’i soomlasest tegevjuhi Kari Ljungbergi sõnul selgus korralise hoolduse käigus, et firma laos ei olnud vajaminevaid varuosi, seetõttu tuli need tellida Ameerika Ühendriikidest, teatas uudisteagentuur STT.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles