Viikingite rüüsteretked jätkuvad

Karlo Funk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Kallis Wendy» on dändilikku ülikonda maskeeritud satiir USAs lokkava relvakultuse pihta.
«Kallis Wendy» on dändilikku ülikonda maskeeritud satiir USAs lokkava relvakultuse pihta. Foto: Kaader filmist

Üldiselt omaks võetud maailmapildi järgi keerleb maakera oma telje ümber, mis paikneb Põhjanaba ja Lõunapooluse vahelisel sirgel. See õpetatud eksitus on pea tervetel generatsioonidel segi ajanud. Nagu iga inimene meedia vahendusel võib veenduda, on maailma naba Ameerika. On aeg kanda see tõde geograafilistele kaartidele ja entsüklopeediatesse ning lõpetada inimeste eksitamine.

Pete pärast nokauti

Pärast oma esikfilmi «Perekonnapidu» linastumist Los Angeleses sai Thomas Vinterberg huvitavaid kutseid lõunasöökidele. Teiste seas käis noore režissööri auahnust testimas Steven Spielberg.

Ilmselt ongi taani režissööride erinevus paljudest teistest see, et maailma naba tõmme mõjub neile nõrgemini ja Hollywoodi seatud piirangud kaaluvad üles globaalse vallutusvõimaluse. Lõppude lõpuks avastasid just taanlaste eelkäijad Ameerika, mitte vastupidi.

Osa Dogma-liikumise tuumikust adub suurepäraselt maailma kultuurilise ainupooluse tähendust. Pärast kinematograafilise kasinusvande ammendumist saadavad viikingid üha uusi filmiprojekte Ameerikat avastama.

Vinterbergi «Kallis Wendy» stsenaariumi on kirjutanud Lars von Trier, uskmatu, kelle jalad pole kunagi puudutanud Ameerika pinda. Sellest hoolimata toimub loo tegevus väikeses Lääne kaevanduslinnas ehtsa vesterni arenguloogikat järgides. Erik Punane oleks von Trieri ja Vinterbergi üle uhke olnud.

Taanlaste uuele kolonialismile on omane, et mitte ainult tegevuspaik, vaid ka žanr või teema on ameerikalikud. «Tantsija pimeduses» oli muusikal, «Dogville» raamilt maffialugu ja «Manderlay» spekuleeris mustanahaliste õigustega.

Tegelaste moraalsetesse otsustustesse peidetud sarkasm mõjub nagu pisike koerake, kes lööb hambad säärde ega lase enam lahti. Liikumist see ei sega, aga kuidagi imelik hakkab nässakas jala küljes kõndides.

Literatuurne jutustajatekst, suletud keskkond, tegevuspaiga ühtsus, ennast ja teisi paremaks muuta püüdev peategelane – kõiki neid elemente on Trieri viimastes filmides juba kohatud.

Samas töötavad need elemendid justkui kujutletava ameeriklase jaoks ega olegi suunatud igasugusele vaatajale.

«Kallis Wendy» kõnetab neid, kelle jaoks vesternis peitub sügavam tõde ja õigus relva kanda on tugevam kui testamendi käsk mitte tappa. Nende kultuuriliste paradokside kunstiliselt konstrueeritud käsitlemine pärast Michael Moore'i dokfilme mõjub aga nagu petteliigutus pärast vastase nokauti.

Pea kõik filmi mõtte- ja tegevuskäigud päädivad amüsantse veidrusega. Patsifist ostab poest mängupüstoli, ja kui selgub, et see on tõeline relv, asutab vanas kaevanduses relvade kummardamisele pühendatud sekti. Nagu selgub ühest stseenist, viiakse püstoli omandamisel läbi koguni midagi abielutseremoonia sarnast.

Kuigi täpne laskmine on hinnas, ei tohi käsirelvi kunagi kasutada nende algsel eesmärgil ehk inimese vastu. «Kalli Wendy» lõpulõik kordab vesternite viimast vastasseisu linnaväljakul.

Dändid, nagu nad end nimetavad, otsustavad vana naise, kes on eksituse tõttu tapnud politseiniku, üle väljaku oma sugulase juurde kohvile aidata. See kompromissitu tegu vallandab veresauna, mis jätab hetkeks varju isegi kogu olukorra absurdsuse.

Peategelane püstol?

Dändilikku ülikonda maskeeritud satiir ilmselt ongi see koerake, kelle vaataja läbi kogu filmi endaga kaasa lohistab. Tegelased, kes kehastavad ideid, mõjuvad romaanis veenvamalt kui ekraanil.

Ent võib-olla ongi peategelane sarmikas väike püstol Wendy ja kogu film räägib tema soovist hakata «armastama», mis dändide slängis tähendab tapmist. Siis oleks alust pidada «Kallist Wendyt» romantiliseks komöödiaks, mis samuti kuulub filmitööstuse lemmikžanrite hulka.

Romantiline on see küll üsna kummalisel ja morbiidsel viisil.

Uus film kinolevis

«Kallis Wendy»

Režissöör Thomas Vinterberg Osades Jamie Bell jt

Taani 2005

Tallinnas Sõpruse kinos 30. septembrist

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles