Muusika pärast sõdu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Trummar Marko Djordjevici bänd Belgradi džassifestivali pealaval, kus põhiosa esinemisajast kuulus välismaistele staaridele. Djordjevic on piiri taga edukamaid serbia muusikuid.
Trummar Marko Djordjevici bänd Belgradi džassifestivali pealaval, kus põhiosa esinemisajast kuulus välismaistele staaridele. Djordjevic on piiri taga edukamaid serbia muusikuid. Foto: Madli-Liis Parts

Endise Nõukogude-sõbraliku Jugoslaavia südames Serbias käis džässmuusikat otsimas Madli-Liis Parts. On teised ajad ja kombed ning muusikagi pole enam endine.

Serbia kuulub väheste riikide hulka, kes võivad nädalase džässifestivali kava kokku panna suuresti vaid maailma tippklassi artistidest. Kohaliku džässielu järjele aitamine ootab aga tõhusat optimismisüsti ja väsimatut entusiasmi.

Oktoobri viimased päevad kulgesid Serbias 23. Belgradi džässifestivali reipas energiaväljas.

Esimest aastat on Belgradi džässifestival kuulutatud linna kümne kõige olulisema kultuurisündmuse hulka. «See tähendab, et meil on tagatud 2/3 kogu festivali eelarvest ja me ei pea enam muretsema raha pärast. Isegi kui meil on soov tuua siia suuri nimesid, kelle honorariks ei jagu vahendeid, saame taotleda lisa,» räägib uhkelt festivali juht Dragan Ambrozic, kelle unistuseks on tuua Serbiasse Sonny Rollins.

Rahvuslikud tiivad

Belgradi linnavalitsus eraldas tänavu esimest korda 60% kogu festivali 185 000-eurosest eelarvest Balkani-piirkonna ühe olulisema džässifestivali traditsiooni taaselustamisele. See tundub tõelise vedamisena, kui teada, et Milosevici-režiimi järgselt pole kultuurielu jalgu alla saanud.

Ka meedia huvi sarnanes Euroopa suurimate festivalide kajastustega – korraldajate sõnul üle 40 artikli ajalehtedes-ajakirjades, lisaks tõsiseltvõetavad kajastused kümmekonnas veebikeskkonnas.

Seekordsel festivalil võis samal õhtul ja koguni sama piletiga kuulda mängimas Brad Mehldaud ja Bobo Stensonit, järgmisel õhtul aga Ravi Coltrane’i ning Avishai Cohenit, siis Archie Sheppi ja Dee Dee Bridgewaterit. Piletite hinnakujundus on korraldajatel tulevikku vaadates läbi mõeldud. 7–20-eurosed pääsmed peaksid julgustama noori kontserdile tulema, sest isegi Serbia mõistes on hind mittemidagiütlev.

Belgradi džässifestival on sisuka ajalooga festival, kel läks korda kunagistes poliitilis-ideoloogilistes tõmbetuultes rahulikult tegutseda. 1971.–1990. aastani võis Belgradis kuulda džässi suurkujusid alates Duke Ellingtonist ja Ornette Colemanist Miles Davise, Weather Reporti ja Nina Simone’ini.

Nagu kirjeldab Ambrozic, õnnestus festivalil 1970ndail kanda kinnitada tänu entusiastide hulljulgele ideele tuua maailma vanima, ameeriklaste Newporti festivali esinejad Belgradi. Sellega tuli kaasa nii USA kui ka Jugoslaavia valitsus ning sealt edasi oli edu tagatud.

Ambrozici sõnul olla sellest ajast liikvel isegi anekdoot: «Jossif Titolt küsitakse, kas ta armastab jazzi. Tito vastab, et loomulikult armastab. Sellest hetkest sai džässist Jugoslaavias heaks kiidetud muusikažanr ning muusika jaoks olid piirid avatud.» Ambrozici hinnangul oli džäss 1970ndail küll osa poliitilisest mängust, ent publik vaid võitis, kuuldes oma kõrvaga toonaseid parimaid džässmuusikuid kogu maailmast.

Kui Belgradi džässifestivali ümbritseb peaaegu et eufooriline eduaura, siis Serbia džässielu argipäev kulgeb vastuolulistes meeleoludes. «Meil on üleüldine entusiasmipuudus,» räägib Belgradi festivali kunstiline juht ja staažikas džässiajakirjanik Vojislav Pantic, kes ise on entusiastliku ja idealistliku ellusuhtumise kehastus.

Ei ole ülevaatlikku veebilehte, ei ajakirja. Džässiliitu ei kuulu kedagi serbia džässmuusikute paremikust, tõdeb Pantic. Kuni 1965. aastani olla džässiliit andnud välja ajakirja ja korraldanud kontserte sellisel tasemel, et isegi Louis Armstrong oli kohalike muusikutega esinenud.

Pantic Belgradi festivali väsimatu kunstilise juhina on võtnud südameasjaks leida festivalile koosseise, mis avardaksid publiku silmaringi ning annaks inspiratsiooni muusikaõpilastele. Selleks veedab ta suvel vähemalt kuu reisides mööda Euroopa suuremaid festivale.

Lootuste maa

«Praegu pole ühtegi märki, et meil oleks tulemas heliloojaid, kes kirjutaksid bebop’ist ja svingist mõjutamata originaalloomingut. Teisalt, kui oleks niisugune inimene, siis poleks tal kuskil mängida, ammugi salvestada,» tunnistab Pantic, kelle sõnul on paar head fusion- ja mainstreamrühma, ent näiteks avangard ja eksperimentaalne suund puudub täiesti.

Goran Bergovici edust tiivustatuna põimitakse muusikasse palju balkani rütme ja meloodiaid. Ehk just originaalses julges etnodžässis võib peituda võti serblaste rahvusvahelisele edule.

Belgradis on kuus-seitse korralikku kontserdisaali ning kuus klubi, mille kavas on ka džässi – neist olulisemad katoliku kiriku võlvide alla kohandatud Bitef Art Cafe, Dizzy Jazz Club ning Ptitsa. 20–50 euro vahele jääv honorar ja klubiomanike soov kuulda eelkõige standardeid ei innusta muusikuid seal just tihti mängima. Festivali ajal aga õnnestus kohalikku džässieliiti nii kontserdilaval kui ka jämmimas kuulda, ning selle põhjal jäi mulje, et ideid ja mängulusti muusikutel jagub.

Belgradi festival pakkus teadlikult palju kontserte serbia bändidele. Vaatamata sellele, et nad esinesid festivaliõhtutel pärast suuri staare, olid saalid ometi täis ning aplausid vaat et tugevamadki kui peaesinejatele.

«Meil oli tõsise džässimaailmaga suhtluses üle 15-aastane paus. Kui 1980ndail muutus džässi organisatoorne pool Läänes väga professionaalseks, siis meie ei osanud seda oluliseks pidada. Näiteks Viini klubi Porgy & Bess korraldas paar aastat tagasi Serbia džässi nädala. Sellest aga ei arenenud midagi. Meie muusikud ei oska ennast piisavalt müüa,» on Pantic õnnetu.

Aastas toimub Serbias üheksa džässifestivali, ent needki peale Belgradi on väikesed ja kohalik muusik pääseb lavale heal juhul paaril festivalil. Enamik lootustandvaid muusikuid töötabki popartistidega või stuudiotes, mängib firmapidudel ja paarkümmend neist teenib leiba Serbia raadio bigbändis.

Päiksekiirt nähakse Serbia džässis läbi aegade ühe mõjukaima helilooja ja muusiku Mica Markovici idees. Tema soov on ühendada Serbia, Makedoonia ja Horvaatia džässiklubid ühtsesse süsteemi, et muusikutele saaks korraldada 7-8 kontserdiga tuure.

Et Serbias saab džässi õppida vaid Belgradis Stankovici muusikakoolis, mitte aga akadeemilisel tasemel, on kool hüppelauaks Grazi, Rotterdami ja Berkleesse.

Parema ootuses

«Kui noored tulevad välismaalt tagasi, sulandub enamik paraku kergesti massi ning uued ideed hääbuvad,» üldistab Vojislav Pantic, kes arvab põhjuseks väheseid võimalusi esineda originaalmuusikaga.

Piiri taga edukamateks peetakse klahvpillimängija Vasil Hadžimanovit ja trummar Marko Djordjevici, samuti trompetist Stjepko Guti, kes töötab nii New Yorgis kui ka Grazis. European Jazz Prize 2005 võitja Bojan Z muusikat tuntakse vast ka Eestis. Kohalike džässmuusikute eliidist tasub esile tõsta veel pianist Vlada Marcicit ja saksofonist Jovan Maljokovici, kes sulatavad balkani ja kuuba rütme džässiga. Mõlemad on andnud välja seitse plaati.

Mica Markovic, kes muide sai Grazi muusikaakadeemias esimesena üldse džässmuusiku diplomi, peab Serbia džässi üheks uhkuseks kohaliku raadio ja televisiooni bigbändi Big Band RTS, mis tähistab 2008. aastal 60 aasta juubelit.

1960ndatel muusikuna alustanud mees on Serbia džässi suhtes optimist: «Kontserdipublik on valdavalt noor, meil on õpilaste bigbänd, mis varem oleks olnud mõeldamatu. Džässi mängitakse nii teles kui ka raadios palju. Džäss on Serbias alati elus olnud.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles