Tallinna–Tartu maantee valmib Maailmapanga toel

Villu Päärt
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tallinna-Tartu-Luhamaa maantee tänapäevastamisele kulub lähiaastatel üle 650 miljoni krooni Maailmapanga raha ning teist samapalju peab leidma Eesti riik oma eelarvest.

Seni Tallinnast Vaidani jõudnud neljarealine tee peaks selle kümnendi keskpaigaks sama laiana jätkuma Kose ristini.

Tänavu alustatava veidi vähem kui üheksakilomeetrise maanteelõigu ehitamiseks Vaida ja Aruvalla vahel peab Eesti riik ise raha leidma, sest Maailmapank ei osale projektides, millega on jõutud juba algust teha.

Vaida-Aruvalla lõigus oli jõutud alustada arheoloogilisi kaevamisi ning sellest piisas, et teelõik Maailmapanga projektide nimekirjast välja jätta. Keerulisim osa uuel lõigul on Vaida kahetasandiline ristmik, mis on samalaadne juba Patikale rajatuga.

Mäoni nelja rida ei tule

Maanteeameti peadirektor Riho Sõrmus ütles, et Vaida-Aruvalla teelõik peab saama valmis enne, kui 2004. aastal algab Aruvalla ja Kose vahel neljarealise, kahe eraldi sõidusuunaga esimese klassi tee ehitus.

Maailmapanga ekspertide survel loobus maanteeamet algsest kavast ehitada neljarealine tee Tallinnast kuni Mäoni. Arvutuste kohaselt liigub seal liiga vähe autosid, et suur tee-ehitus end ära tasuks.

Maailmapanga laenuprojekti peab heaks kiitma Riigikogu ning pärast lepingu allkirjastamist peab parlament laenu ka ratifitseerima.

Koselt edasi ei jätku tee neljarealisena. Tulevase esimese klassi tee koridori ehitatakse valmis üks sõidusuund Koselt Mäoni, koos Mäo ümbersõiduga, mis võrreldes praeguse teega on seitse kilomeetrit lühem. Samal ajal jääb liiklusele avatuks ka senine tee.

«See peaks koormust hajutama - osa autosid liiguks uut teed, osa vana teed mööda,» selgitas Sõrmus.

Tänavu annab Eesti riik teede ehituseks ja hooldusremondiks 197 miljonit krooni. Praegu on Eestil kasutada 431 miljonit krooni Maailmapanga raha Tallinna-Tartu-Luhamaa maantee tänapäevastamiseks. Muu hulgas tuleb selle raha eest uuendada ka Tartu ringtee.

Kiirteed meenutav maantee

Viiekilomeetrine Tartu ringtee ümberehitus algab Sõrmuse kinnitusel järgmisel aastal ning see on osa Maailmapanga teede ehituse ja taastusremondi esimesest laenuprojektist. Tiksoja ristist kuni Põlva-Uhti ristini peaks Tartu ringteest saama lahus sõidusuundadega kiirteed meenutav maantee.

Järgmise Maailmapanga laenu võtmiseks aastal 2003 on eeltööd käimas. 225 miljonit krooni kulub Aruvalla ja Kose ning Kose ja Mäo vahelise tee väljaehitusele.

Sõrmus ei osanud öelda, kui suure lõigu Tallinna-Tartu-Luhamaa teest jõuab maanteeamet tänavu taastada.

«Riigihankekonkursse pole veel olnud, me ei tea tänavust kilomeetri hinda,» lausus Sõrmus. Esialgne kavatsus on uuendada 46 kilomeetrit teekatet Järva- ja Võrumaal.

Teede- ja sideministeeriumi teedeosakonna juhataja Jaak Säälik ütles, et lähiaastate teetaastuse ja -ehituse kava on küllaltki optimistlik.

«Aastal 2004 oleme Euroopa Liidus, siis võivad tee-ehitusvõimalused veelgi avarduda,» mainis Säälik.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles