Tööpuuduse kasv seab nõustajad ajasurve alla

Argo Ideon
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Graafika: PM

Hoolimata konsultantide juurdepalkamisest ei jätku töötukassa ametnikel ikka veel piisavalt


aega, et iga töötuks jäänud inimese konkreetse juhtumiga ka sisuliselt tegeleda.


Alates maikuust on töötukassa juurde võtnud sadakond konsultanti, kes kasvava tööpuuduse tingimustes peaksid aitama inimestel uut kohta otsida. Olukord on veidi paranenud: septembrikuus tuli iga nõustaja kohta ligi 440 töötut, viimase seisuga aga on neid 402.

Riigikogu sotsiaalkomisjoni esimees Urmas Reinsalu märkis, et ühe töötu probleemiga saavad ametnikud praegu tegeleda vaid mõned minutid, mis on lisanduva töötuse oludes paradoksaalne.

«Kord kuus inimesega mõne minuti ulatuses tegeleda, see on vaid formaalsus,» nentis Reinsalu.

Vahetult klienditeeninduse ehk töötutega suhtlemise, nende arvelevõtmise ja nõustamisega tegeleb töötukassas praegu 209 inimest, ütles töötukassa avalike suhete juht Erko Vanatalu.

Hetkel uut konsultantide värbamiskampaaniat korraldamisel ega kavas ei ole. Ajanappust üritatakse otsast piirata ka muude vahenditega, näiteks infosüsteemiga, et töötuks registreerimisel vajalikud dokumendid ja avaldus oleks võimalik esitada eelnevalt veebi vahendusel, ja ametniku jutule tulles saaks inimene kasutada aega sisulisemalt, kui vaid nõutavaid pabereid täites.

Oktoobris kolis ka töötukassa Tallinna büroo laiendatud ruumesse, kus on olemas korralik teenindussaal.

Töötukassa otsib pidevalt võimalusi, et olukorda parandada, ning Reinsalu sõnul on tööturu temaatika küsimused parlamendi sotsiaalkomisjonis pidevalt tähelepanu all. Mida konsultantide nappusega ette võtta, selles osas parlamendikomisjon konkreetset soovitust kujundanud ei ole.

Riigi tööpuudusega võitlemise tegevuskava 2009–2010 kinnitab, et tänavuse 30. juuni seisuga oli töötukassas 404 töötajat. «Konsultantide arvu suurendamine võimaldab töötute paremaks teenindamiseks pikendada klienditeenindusaega,» märgib tegevuskava.

Hoolimata ülemaailmse majanduskriisi leevenemise ootusest ning välismaalt saabuvatest optimistlikumatest signaalidest püsib Eestis suur ja kasvav tööpuudus. Oktoobri lõpu seisuga oli töötukassas arvel üle 80 000 registreeritud töötu, nädalaga lisandub üle 2000 töötu. Registreeritud töötuse osakaal tööjõust oli Eestis oktoobri lõpus 12,3 protsenti.

Arvamus

Harri Taliga
EAKLi esimees, töötukassa nõukogu liige:

Konsultandi juurde pääsemine on eriti oluline just sellele osale töötutest, kelle tööleaitamisega on kõige kiirem: näiteks noored ja pikaajalised töötud.

Samuti on nõustamine väga oluline keskealiste ja vanemate inimeste puhul, kes ehk polegi elu jooksul rohkem töökohta vahetanud kui vast ühe või paar korda.

Neile on vajalikud kas või sellised elementaarsed nõuanded, kuidas kirjutada ja koostada oma CVd ja vältida kõige lihtsamaid vigu. Ilma nõustajata ei pruugi inimene sellist abi saada. Ta võetakse küll arvele, registreeritakse töötuks, ent sellega asi ka piirdub. Võib juhtuda, et hädas inimesele öeldakse lihtsalt, et vaadake ise, mis meil seinal stendi peal on.

Ühe võimalusena on kaalutud, et võiks saata nõustajaid ajutiselt juurde sinna, kus neid on kõige rohkem tarvis – eelkõige Ida-Virumaale, Tallinna ning Harjumaale. Samas on ju vaja neid nõustajaid endid eelnevalt koolitada ning need inimesed ei saa ka olla juhuslikult tänavalt sisse astunud.

Praegu on suurim probleem siiski vabade töökohtade puudus. Töötukassas võidakse anda ka väga head nõu, kuidas tööd otsida, aga küsimus on sageli paraku selles, kas töökohti üldse on.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles