Vähem. Möödunud aastal oli 516 apelleerijat. Küll aga kasvas nende osa võrreldes 1999. aastaga. Siis oli apelleerijaid umbes 250.
Põhjus võib olla selles, et 1999. aastal ei olnud ministeeriumi dokumentidesse selgelt sisse kirjutatud, et apelleerija eksamitulemust ei langetata. Komisjoni otsus saab olla ainult kahesugune - hinne jääb samaks või tõuseb.
Kui paljudel neist 488 apelleerinust tõsteti hinnet?
Tõstsime 41 kirjandi hinnet.
Kas hinde tõstmine tähendab seda, et hindajad eksisid?
Tõstmiste puhul ei ole tegemist selge hindamisveaga. Kui me tõstame hinnet, siis püüame otsida õpilase tööst neid plusse, mida ehk varem ei märgatud. Apellatsioonikomisjon püüab asja vaadata õpilasekeskselt.
Aasta-aastalt on tegelikult hindamine paranenud. Süsteem on niisugune, et arvuti paneb hinde välja siis, kui kahe hindaja tulemuste vahe ei ületa kolme palli. Hinnatakse kümne palli süsteemis, hiljem teisendatakse hinded 100 palli süsteemi.
Neid juhtumeid, kus vahe oli suurem kui kolm palli, oli 9356st 246. Seda on vähe. Ja iga aastaga see hulk väheneb, mis tähendab, et hindajad muutuvad professionaalsemaks.
Miks ikkagi apelleeritakse?
Trügimine, mis käib kõrgkoolide vastuvõtukomisjonide uste taga, on sisuliselt jõudnud eksamikeskusesse.
Apelleeritakse sellepärast, et olla üliõpilaskandidaatide seas võimalikult paremal positsioonil. Kuna ei ole ka võimalust, et hinnet alandatakse, siis miks mitte proovida olla konkurentsivõimelisem.
Kes on põhilised hinde vaidlustajad?
Apelleerivad eelkõige eliitkoolide õpilased, olgu nad siis Tallinnast, Tartust või Pärnust - neist koolidest tuleb keskmiselt 20-30 apellatsiooni. Mujalt tuleb üksikuid.