Scarver püsib tee peal kui liimitud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Madalama isteasendi tõttu peaks Scarver sobima ka lühemat kasvu sõitjale Käesoleva aasta omanäolisima rattaga maailmas tabas BMW otse kümnesse - peale iseka välimuse hoiab lausa kurat ise teda küüntega maa küljes kinni, kõigevägevam aga hoiab ja õpetab sõitma.

Scarver pole tegelikult muud kui ühe mootorratta turunduslik nimi. Ratast iseloomustavad hoopis uuendused, nagu õlipaagi puudumine - õli voolab õõnsas raamis -, monoamort, rihmaga tagaratta jõuülekanne, samuti on bensiinipaagi asukoht madalama raskuskeskme nimel viidud istme alla.

Traditsioonilise bensiinipaagi kohale saab paigaldada kas kaarditaskuga spetsiaalseljakoti (12-liitrine), kuhu mahuvad ka päikeseprillid, mobiil ja rahakott või siis raadio. Vajadusel võib sinna hoopis kinnitada teise kiivri.

Mitmekülgne ratas

Tulemuseks on ratas, mis peaks mitmekülgsuse ja madala raskuskeskme tõttu sobima sõitmiseks ka algajale või esimest mootorratast ostvale huvilisele. Madalal asuv iste (78 cm) teeb ratta tõsiseks kandidaadiks ka lühemale ostjale.

Sadulast jalga üle visates paistab teinegi sümbol, mille eest ratas on saanud soojemates maades kiita. Kroomraam ümbritseb kogu digitaalselt käitatavat spidomeetrit ja tahhomeetrit, näha on ka väike kell. Liikumisel on näidikuid hea lugeda.

Suunatulede lüliti asub minu jaoks küll pisut liiga madalal, neid sisse lülitades tuleb kätt juhtraualt veidi nihutada. Samas on helisignaali nupp suur ja käepärane ka täisvõimsusel pidurdades. Ülejäänud lülitite paigutus on loogiline ja mugav. Proovisõidus olnud rattal oli lisavarustusena ka käepidemete soojendus. Sellest on abi miinuskraadide korral.

Scarveri jõuülekanne on omapärane. Traditsiooniline kett ja hammasrattad on asendatud vaiksema ja vähem hoolt nõudva hammasrihma ja rihmaratastega. Hammasrihmülekanne ei vaja erinevalt ketist õlitamist, seetõttu püsib tagavelg, pükstest rääkimata, puhtana.

Jõuallikaks on Scarveril BMW F-seerialt pärit neljataktiline 650-kuupsentimeetrise töömahuga ühesilindriline, millel võimsuseks 37 kw (50 hobujõudu). See on piisav, et Scarver saaks kiirteel tippkiiruseks 175 km/h. Algajatele on müügil ka mootor piirajaga 25 kilovatile.

Ühesilindriline vibreerib vastavalt, kõrgematel pööretel suudab mootor ennast siiski tasakaalustada. Maksimaalse võimsuse saavutab mootor 6500-6800 pöördel minutis, suurim pöördemoment 62 Nm saabub 5500 pöördel. See jätab aga kõige magusama mineku vaid 1000 pöörde vahemikku. Käike on viis, neid on kerge lülitada. Kõrge käiguga madalatel pööretel ei suuda mootor küll ühtlast vedu tagada, jaks tuleb umbes kolmel tuhandel pöördel.

Väike kütusekulu

Kuigi numbritest võis lugeda välja meeldivat, tundus alguses mootor ajale jalgu jäänuna ja nõrgana. Mida kilomeeter edasi, seda enam suutis mootor ennast õigustada - ratta läbisõit oli algul ka peaaegu olematu.

Tõelist rõõmu teeb aga see, kui tankima minnes avastad bensiinikulu alla nelja ja poole liitri sajale kilomeetrile. Tehase andmeil on kiirusel 90 km/h minimaalne kulu vaid kolm liitrit sajale kilomeetrile.

Kurvide läbimine toob selle rattaga lausa naeru suule. Kurvi võib sukelduda julgelt, sealt väljudes aga täiel gaasil kiirendada. Kui tagaosa teinekord küll esiratastest mööduda tahab, on siiski parem gaasi veidike järele anda - targem annab järele.

Teha võib ka lausa lollusi, näiteks keset kurvi pidurdada. Paremal juhul enda ja ratta pika remondiga lõppeva pidurduse päästab Scarver, mis püsti kerkides lubab kõigil terve nahaga pääseda. Valuvelgedel Metzeleri rehvid töötavad ratta all laitmatult, lubades libistamist ja jalaraudade alt sädemepilvede lendu saatmist.

Scarveri mootori eelised tulevad esile just kruusateedel, rahulik võimsuskõver lubab tagaratta vedu hästi kontrollida - ratas on stabiilne ja hästi kontrollitav.

Pisut suur on tagapiduripedaal, kallutades kipub selle üks nurk maha minema ning erinevalt jalatoest ei paindu see eest. Esimese ratta ostja aga vaevalt et veel sädemepilvi tekitab.

Pidurid on head, kuigi ees on ainult üks 300 mm kahe kolviga piduriketas kahe kolviga ja tagumist 240 mm ketast haarab üks ühe kolviga sadul. Eesmärk on olnud mootorratta kaalu ja hinna pealt kokku hoida. Rattal olid ka ABS-pidurid, mida välja lülitada ei saanud.

Ratta vedrustus on küllaltki pehme, sobides meie teeoludega. Esiratast hoiab maas tavaline hüdrauliline teleskoophark, tagumine ühepoolne kiige on gaasiga täidetud monoamordiga. Kahjuks ei ole kumbki amort reguleeritav.

Summutaja on suur ja vaikne, samuti keskkonnasõbralik oma katalüsaatoriga. Siiski jääb alles ühesilindrilise mootori iseloomulik hääl.

BMW F650 CS Scarver

Mootor 652 cm3, 37 kw (50 hj)

moment 62 Nm 5500 p/min

Ühesilindriline, neli klappi, DOCH

Viiekäiguline käigukast

Pikkus/laius/kõrgus: 2142/915/1493 mm

Kütusepaagi maht: 15 l

Istme kõrgus maapinnast: 780 mm

Tühimass: 187 kg

Tippkiirus: 175 km/h

Keskm kütusekulu: 4,2 l

Hind: 124 200 krooni

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles