Analüütik: Krossi kampaania on mõjutanud keskealiste meeste parteieelistust

Karin Kangro
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aivar Voog
Aivar Voog Foto: Peeter Langovits / Postimees

Uuringufirma TNS Emori analüütiku Aivar Voogi sõnul on Isamaa ja Res Publica Liidu (IRL) toetus kasvanud maa-asulates ning keskealiste meeste seas, kelle eelistusi on mõjutanud Tallinna linnapea kandidaadi Eerik-Niiles Krossi valimiskampaania.

Rahvusringhäälingu tellitud TNS Emori uuringust selgus, et erakondade populaarsustabelis on endiselt esikohal Keskerakond, mille toetus on kasvanud kolme protsendipunkti võrra, 29 protsendile. Suurima tõusu tegi aga Tallinnas valimiskampaaniaga palju tähelepanu pälvinud IRL, mille toetus kasvas varasemalt 14 protsendilt 18 protsendini.

Voogi sõnul on IRLi ja Keskerakonna reitingut mõjutanud teistest varem alustatud kohalike valimiste kampaania ning ka asjaolu, et nendest erakondadest on Tallinna teemadega seoses olnud meedias palju juttu. «Kuna IRL ja Keskerakond alustasid kampaaniaid varem, siis ka nende reiting tõusis. Sotsid alustasid hiljem ja seda, kuidas nende kampaania mõju avaldab, on näha oktoobri tulemustes,» ütles ta Postimehele.

Voog kinnitas, et Tallinnas ei ole IRLi toetuse kasv suurem kui Eestis keskmiselt. «Samas on teatud sotsiaaldemograafilised rühmad, kellele nähtavasti see kampaania on meeldinud rohkem, need on keskealised mehed. Naiste hulgas on toetus jäänud samaks,» lausus ta.

Seejuures on partei populaarsemaks muutunud hoopis maa-asulates. «Kuna Tallinna teema on üleriigilise meedia topis, siis see on avaldanud mõju ka maa-asulate inimeste hoiakutele, kuigi otseselt Eerik-Niiles Kross maaelanikke ei puuduta,» ütles Voog.

Reformierakonna reitingut hindas Voog stabiilseks ning märkis, et eelkõige mõjutas IRLi reitingu tõus sotsiaaldemokraate, kelle toetus on suurematest erakondadest ainsana langenud. Kui juulis pooldas erakonda 26 ja augustis 25, siis septembris 23 protsenti inimestest.

Samuti võtsid suuremad erakonnad tema sõnul toetust väiksematelt, kes pole suutnud nii suurt meediakampaaniat korraldada. «Kuna suurematel on vahendeid meediakära tekitada, ennast reklaamida, siis väiksemad jäid veel suuremasse varju,» lisas Voog.

Ühtlasi avaldas ta arvamust, et vähemalt Tallinnas ei ole väikeparteidel ja valimisliitudel kohalikel valimistel tõenäoliselt suuri võimalusi. «Mujal Eestis võib-olla on. Tartus-Pärnus on valimisliitudel kindlasti suurem osakaal kui Tallinnas,» märkis Voog.

TNS Emor esitab erakondade toetuse nende vastajate põhjal, kel on erakondlik eelistus olemas. Neid inimesi, kes ei osanud eelistada ühtki parteid, oli septembris 43 protsenti.

Erakondade igakuise populaarsusuuringu käigus küsitles uuringufirma 883 valimisealist kodanikku.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles