Religiooniteaduse sünd Eestis

Leho Lamus
, teoloogamagister
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Raamat
Riho Saard
«Kristluse ajalugu selle algusest täna­päevani»
Argo TTP AS, 2013
655 lk
Raamat Riho Saard «Kristluse ajalugu selle algusest täna­päevani» Argo TTP AS, 2013 655 lk Foto: Repro

Riho Saard jutustab loo, kuidas kristlusest sai vahend antiikmaailma hävitamiseks ja kuidas tuhat aastat hiljem, renessansi ajal, toimus vastupidine. Hellenistlike väärtuste abil kukutati paavstluse poliitiline ülemvõim. Saard läheb oma kriitilise kristluse ajalooga veelgi kaugemale ja astub vastu kiriku poliitilistele võimupüüdlustele. Nagu tema teosest lugeda võime, on kiriku ja riigi liit  vägivaldsuse tekitaja.

Saard kirjeldab mütoloogiavaba algkristlust ja mõningaid kristluse mõtteloo peateemasid. Kristlus sündis eri kirikute vahelise võitlusena. Õnnetus juhtus kristlaste võimule saades 4. sajandil, kui riigivõimuga koostööd tegevad kristlased muutusid vägivaldseks. Usutunnistusliku mütoloogia uskujate ja paavst­luse tõusuga algas sektantlik kirikute paljususe hävitamine. Kui Euroopas kadus ariaani kirik, siis idamaadele levinud nestoriaani kirikut polnud kauguse tõttu võimalik likvideerida.

Nestoriaani kirik levis üle Aasia Hiinani ja õitses helleenide mõttetarkuse ja teaduse pinnal. Nestoriaanid on näide humanistlikust kristlusest. Saard on nagu arst, kes kirjeldab haiguse teket, kulgu, sümptomeid ja määrab ravi. Teoses kujutatakse teoloogilise antisemitismi tulemusi ja paavstikiriku inimvaenulikust.  

Hommikumaa sõjakäikude tulemus oli islamimaailmas sündinud viha kristliku lääne vastu. Ka eestlaste vägivaldse kristlusesse pööramise veast saadi Poolas aru juba 1414. aastal (lk 187). Autor kirjeldab ausalt vägivaldsust, mis lähtub kristlusest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles