Iga sõiduki juhtimine nõuab koolitust

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sõiduõpe algab ikka platsil.
Sõiduõpe algab ikka platsil. Foto: Laura Oks

Täisealiseks saades B-kategooria juhiluba teenitult tasku libistatud, avastab aja möödudes nii mõnigi, et tahaks bussijuhiks saada või hoopiski mootorrattal maanteid vallutada. Aga kuidas selleks juhtimisõigust saada?

Kui on juba olemas B-kategooria mootorsõiduki ehk tavalise sõiduauto juhtimise õigus ja soovitakse omandada ka A-kategooria sõiduki ehk mootorratta juhtimise õigust, peab maanteeameti eksamiosakonna peaspetsialisti Tarmo Terrepingi selgitusel selle saamiseks ikkagi läbima autokoolis vastava ettevalmistuskursuse ning sooritama edukalt A-kategooria teooria- ja sõidueksami.

Kui on aga olemas näiteks A2-kategooria sõiduki (mootorratas võimsusega kuni 35 kW) juhiluba ning on soov saada
A-kategooria (piiranguteta) sõiduki juhtimise õigus, peab Terrepingi sõnul sooritama üksnes A-kategooria sõidueksami.

Erinev vaatenurk
Liiklusreegleid puudutav teooriamaterjal on kõigi kategooriate puhul üldjuhul sama, siiski püütakse liikluspilti näidata rohkem just õpitava kategooria sõiduki juhi silme läbi.
«Liiklusohutuse teemades on juba rohkem erinevusi. Näiteks olukord, mis mootorratturile võib ohtu põhjustada, ei pruugi olla ohtlik bussijuhile,» sõnas ta.

Erineb ka sõiduki tehniliste iseärasuste käsitlus.
Näiteks peab bussi- või veoautojuht teadma töö- ja puhkeaja kohta kehtivaid nõudeid, bussijuht olema pädev reisijateveo ja teeninduskultuuri teemadel, veoautojuht tundma veostele esitatavaid nõudeid.

Siiski, kui õpilane taotleb viie aasta jooksul eelmise juhtimisõiguse saamisest mõne muu kategooria sõiduki juhtimise õigust, on Terrepingi selgitusel koolitajal õigus vähendada liiklusteooriaõppe mahtu varem õpitu osas.
Tulevikus võib sõiduõppes tulla muudatusi. «Mõeldud on sellest, et võimaldada näiteks B-kategooria juhtimisõigus omandada autokooli läbimata. Kuid see eeldab inimeselt tõsist iseseisvat tööd liiklusteooria õppimisel,» ütles Terreping.

E-õpe autokoolis
Praegu on juhtimisõiguse saamise eelduseks ikkagi ettevalmistuskursuse läbimine autokoolis.
Autokoolita saab läbi üksnes siis, kui on B-kategooria sõiduki juhtimise õigus ning on soov saada kuni 4250 kilo kaaluva autorongi juhtimise õigust (juhiloale kantakse kood 96). Sellisel juhul piisab üksnes sõidueksami sooritamisest.

Kas ideaalis võiks ehk mitme kategooria sõidukite juhtimiseks teha load korraga?

«Kõikide kategooriate juhtimisõigust korraga taotleda pole tihtipeale võimalik vanusepiirangute tõttu,» selgitas Tiina Mork autokoolist Viva Liiklus. «Korraga teha on vist isegi odavam, kuid see pole nii odav, et taotleda kõigi kategooriate sõidukite juhtimise õigust n-ö igaks juhuks.»

See-eest on autokoolid teooriakursuste korraldamisel muutunud aina paindlikumaks. Näiteks Viva Liikluse OÜ ja OÜ Autosõit pakuvad e-õppe võimalust.

Ometi ei tähenda e-õpe kummaski koolis, et auditoorset õppetööd poleks üldse.
OÜ Autosõit infotehnoloogiajuht Tarmo Salus selgitas, et neil on süsteem, kus õpilasel on võimalus e-õppe keskkonnas vaadata salvestatud loenguid. Iga järgmise loengu vaatamiseks tuleb täita test juba vaadatud filmi kohta ning aeg-ajalt käia ka autokoolis kohapeal.

Ta viitas, et tõepõhja pole all skeptikute arvamusel, et e-õpe pole tulemuslik, kuna pole kindel, kas õpilane ikka videoid vaatab ja ettenähtud e-teste ise täidab. Ka klassiruumis võib inimene küll kohal olla, aga nüri pilguga üksnes laenurka vahtida, mitte teadmisi omandada.

«Teooriaeksami läbib esimese katsega 94 protsenti tavaõppijatest, e-õppijate hulgas oli see protsent 98,» märkis Salus. Ta lisas, et e-õpe ei sobi siiski kõigile, sest nõuab head enesedistsipliini.

Uued load

Tänavu on uue sõidukikategooria load saanud senised B-kategooria sõidukijuhid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles