Klient tasulistest e-arvetest: tarbija ei ole lammas

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elisa eksitas kliente.
Elisa eksitas kliente. Foto: Toomas Huik

Elisa kauaaegne klient, igapäevaselt loovjuhina töötav Janar Siniväli pettus mobiilioperaatori otsuses e-arved tasustada sedavõrd, et lõi Facebookis grupi «Kui e-arve läheb tasuliseks, loobun Elisa teenustest». Mehe sõnul on otsus väiklane ning Elisa suhtumine klientidesse jätab soovida.

Siniväli on olnud Elisa klient mitmeid aastaid, isegi oma esimese mobiiltelefoni ostis ta ligi 15 aastat tagasi Elisast, mis kandis toona veel Radiolinja nime. Ta on muidu väga rahul Mint netipulgaga, millega saab ka Võrumaa suvekodus asjad aetud, kuid Elisa värske otsus teha oma klientidele e-arve tasuliseks, mõjub tema sõnul lihtsalt väiklasena.

«Nagu keegi tabavalt ütles, siis ühekordset kulu ettekäändeks tuues väänatakse klientidele kaela püsiv kulu. Justkui kuuluks ettevõtja inimõiguste hulka see, et kogu käive peab kasum olema. Ettevõtted peavadki ajaga kaasas käima, isegi kui kõiki samme ei saa alati ise kontrollida,» leidis Siniväli, lisades: «See, et euroliit solidaarsuse ja ühtsuse nimel meie innovatiivsed lahendused kohmakamaks muudab, on iseasi, kuid seda enam sooviks klient, et teenusepakkuja neid kohmakusi tasandaks, mitte nende jaburuste pealt veel lisa ei sooviks teenida.»

«Klient hääletab lõpuks jalgadega»

Turundusinimesena näeb ta siin Elisa mugavat ettekäänet sundida inimesi regulaarselt Elisa iseteeninduskeskkonda külastama, mis on mehe sõnul mõistagi hea reklaamikanal. «Ja kes seda reklaami ei tarbi, hakkab maksma. Justkui win-win olukord Elisa jaoks, kuid sellega Elisa ei arvesta, et kliendi aeg ja vaev maksab samuti midagi, mille tulemusena hääletab klient lõpuks jalgadega. Tänane tarbija ei ole enam lammas, kellele lööd toki ketiga mätta otsa ja kes näksib seal kuulekalt, mida pakutakse,» nentis Siniväli. «Seega, minu poolt nõuanne Elisale on tunnistada oma viga ja lugeda oma tänased plaanid lühinägelikeks.»

Siniväli kinnitas, et kui e-arved jäävad tasuliseks, siis loobub ta Elisa teenusest. Tema sõnul ei olegi asi niivõrd selles 60 eurosendis, vaid just väikluses ja suhtumises klienti.

Siniväli avastas, et ka paljud teised kunded on Elisa otsuse tõttu nördinud, mistõttu lõigi ta grupi eesmärgiga, et kõik soovijad saaksid oma nime all seda protesti jagada.

Elisa teatas, et hakkab alates tuleva aasta 2. jaanuarist küsima klientidelt e-arve eest 60 eurosenti kuus, kuna e-arvest saab SEPA tõttu mugavusteenus. Tarbijakaitseamet teatas, et taunib Elisa otsust.

Elisa on muudatuse põhjuseks toonud täiendavad kulutused seoses Euroopa Liidus jõustunud ühtsete maksetingimustega (SEPA). E-arvete tasustamine klientidele SEPA-le tuginedes on aga tarbijakaitseameti esialgsel hinnangul põhjendamatu. Amet ei välista ka järelevalvemenetluse alustamist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles