Tänak: vajame aega, mida pole meile antud

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak ja Raigo Mõlder kihutasid Portugali rallil enne katkestamist tippudega võrdse kiirusega.
Ott Tänak ja Raigo Mõlder kihutasid Portugali rallil enne katkestamist tippudega võrdse kiirusega. Foto: Timo Anis

Ott Tänaku toetajate sõnul peab rallimees arvestama kaardilugeja Raigo Mõlderi nappide kogemustega.  

Ott Tänak ja Raigo Mõlder sõitsid Portugali MM-rallil väga kiiresti ja püsisid pool võistlust esikolmiku konkurentsis. Paraku juhtus eestlaste jaoks halvim: M-Spordi värvides Ford Fiesta WRCga sõitnud mehed pidid tõestama, et hea kiiruse juures suudetakse vältida vigu ja oma auto tervena finišisse tuua, kuid tegelikult lõppes kihutamine nii ränga avariiga, et isegi ralli viimasel päeval jätkamine ei osutunud võimalikuks.

«Portugali MM-rallil on ühed maailma keerulisimad teed ja kuigi Raigo teeb kõvasti tööd, on see kõik tema kogemuse juures veel lihtsalt väga raske,» tõdes Tänak pärast õnnetust. «Seepärast oli meil sellel rallil palju keerulisi hetki, kuid neist ühte ei õnnestunud enam päästa. Meil oleks vaja aega harjumiseks ja harjutamiseks, kuid seda aega meile kahjuks antud pole.»

Poolteist päeva tipus

Päev hiljem, olles juba tagasiteel koju, ei osanud Tänak veel juhtunu põhjusi täpselt selgitada. Spetsialistide hinnangul võib neid olla kaks: kas legendis oli kurvi hinnatud liiga optimistlikult või jäi Mõlder hiljaks ning Tänakul ei jäänud enam olukorra päästmiseks võimalusi. Mõlemad variandid kinnitavad aga Tänaku enda sõnu: vaja on harjutada ja õppida. Paarimehe õppimisvõimes ta igatahes ei kahtle.

«Kui me suutsime sõita poolteist päeva esikolmikus, siis on Raigos ikkagi kaardilugejana midagi olemas. Üksinda poleks ma ju seda suutnud, tegemist on meeskonnatööga,» rääkis ta Postimehele. «Eesti ja Soome teedel saaks ta juba praegu väga hästi hakkama, kuid Portugalis olid kiiruskatsetel pidevad tempo ja rütmi muutused ning nendega harjumiseks vajab ta aega.»

Tänaku sõnul pole kodustes oludes võimalik sellistel teedel kihutamiseks treenida, kuna tingimused on lihtsalt niivõrd erinevad. Seepärast saabki kogemusi juurde vaid tipptasemel võistlustel. «Nüüd tuleb meil rahulikult läbi mõtelda, kuidas Raigot järele aidata,» nentis Tänak. Järgmine MM-ralli sõidetakse pisut rohkem kui kuu aja pärast Argentinas, kus Tänak ja Mõlder osalevad WRC2 arvestuses.

Tänaku toetajate sõnul peab Tänak seni arvestama kaardilugeja võimetega ning valima vastavalt sellele ka sõidukiiruse. «Kõik on väga selge – praegu on asi Raigos, kes alustas ju MM-hooaega sisuliselt vaid VIP-tasemel sõitja kogemusega ja peab veel palju õppima,» leidis Tänaku suursponsorite hulka kuuluv ja ka Portugalis kohal viibinud ärimees Oleg Gross. «Otil on tipptasemel sõitmiseks kiirus olemas – seda nägid ju kõik, ka M-Spordi juht Malcolm Wilson –, kuid ta peab arvestama ka paarimehega. Olukorra parandamiseks peavad nad lihtsalt sõitma.»

Samuti Tänaku nõustajate ringi kuuluva endise tipprallimehe Urmo Aava hinnangul näitas Tänak, et kiirust on isegi rohkem, kui keegi julges oodata, kuid pärast Mehhikos ja nüüd Portugalis juhtunud apsakaid on õige aeg rahulikuks analüüsiks. «Tuleb aru saada, kus on ketis kõige nõrgem lüli, ja tegeleda selle tugevdamisega,» sõnas ta. «Usun, et asi on kinni detailides ja neid asju on tarvis arutada. Ma ei arva, et keegi teeb oma tööd halvasti. Vastupidi, kindlasti tehakse seda hästi, aga sellest ei pruugi veel piisata.»

Pärn võitis oma klassi

Portugali ralli avapäeva järel 2. kohta hoidnud Tänak langes pärast 9. kiiruskatset koha võrra madalamale, kuid vahed olid endiselt väga väikesed. 10. kiiruskatsel sai saatuslikuks sama kurv, kus soomlane Jari-Matti Latvala viis aastat tagasi verdtarretava avarii tegi: tema juhitud masin sõitis teelt välja ja rullus mööda mäekülge sügavikku. Tänakul nii halvasti ei läinud, tema auto jäi pärast vastu mäekülge põrkamist ja paar tiiru üle katuse rullumist teele.

Kiiruslegendi ja selle lugemisega seotud probleemidele viitab ka ralliraadios räägitu, et saatuslikku kurvi sisenedes sõitis Tänak 15 km/h kiiremini kui konkurendid. Rallitippude hulgas on tegemist teada kohaga – järsemale vasakkurvile eelneb laugem paremkurv, kus liiga kiiresti sõites kerkivad auto rattad maast lahti ning masin põrkub vastu mäekülge. Tee on selles kohas kitsas ning piirneb teepiirde ja selle taga haigutava sügavikuga.

Seepärast sõidetakse selles kohas ettevaatlikult, sest eksides lõhutaks auto tõenäoliselt ära. Võrreldes Latvala juhtumiga läks Tänakul isegi hästi, kuid auto sai siiski palju kannatada.

Ralli kokkuvõttes venisid vahed lõpuks ikkagi päris suureks. Võidu noppinud Sebastien Ogier edestas Mikko Hirvoneni 43,2 sekundiga, kolmanda koha saanud Mads Östberg kaotas juba 1.12,4. Ogier on ka MM-sarja kokkuvõttes kindel liider.

WRC2-klassis sõitnud Karl Kruuda lõpetas ralli üldarvestuses 12. ja oma klassis 4. kohaga. Klassi võitnud Nassir Al-Attiyahile kaotas ta 2.20,9, poodiumikoht jäi 13,9 sekundi kaugusele. Martin Kangur lõpetas WRC2-klassis 10. kohal ja üldarvestuses 20. kohal.

Drive DMack Fiesta Trophy arvestuse esimese etapi võitis Sander Pärn. Edule aitas palju kaasa see, et enne viimast päeva liider olnud  Gilbert Quentin tegi ülesõidul päeva avakatsele raske avarii, põrgates kokku teise autoga.

Seejärel arenes Pärnal põnev heitlus Tim Cave’iga, kes korra suutis eestlasest mööduda, kuid lõpuks oli Pärn siiski 20,8 sekundit kiirem.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles