Punk – lihtne nagu seks

Vahur Afanasjev
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Edward von Lõngus «Sure, koer!»
Edward von Lõngus «Sure, koer!» Foto: Kiwa

Seks ja punk on kaks hirmsal kombel müstifitseeritud ja sakraliseeritud nähtust. Mida vähem on kiimleja ühe või teisega tegelenud, seda värvilisemat tossu tema ajutegevuse korstnast ehk suust väljub. Ometi on seks ja punk väga lihtsad. Seks on füsioloogiline protsess. Punk on de facto füsioloogiline protsess. Füsioloogia on inimkultuuri alustalasid.

Asjast. Raul Oreškin ja Kaili Kask on soetanud Peip­si veerde Varnja ridakülla, kus juba tegutseb kunstimeka Ambulartoorium, maja. Traditsiooniline vanausuliste maja: tänava ääres, kinnise hoovi ja mõne toaga. Selmet üles seada eramaa silti, avasid nad majas Voronja galerii. Esimese näituse pani kokku multitalent Kiwa.

Näituse alapealkiri on «Nelikend aastat punki». Ei viitsi arutada, kas ja kui palju on Kiwa ise punkar, aga pungi vaimu on ta veenvalt purki püüdnud. Punk on lihtsustamine ja lõhkumine. Kitarri mängitakse hooletult ja sõnumid on lihtsad. Kui sõnum tundub keeruline, on tegu lihtsa absurdiga, tähenduste väänamisega suurema naudingu huvides, olgu eest, tagant või nõnda, et korralik kodanik kutsub politsei.

Näituse kõige vingem taies on klaasist serveerimiskatte alla topitud rotimuumia. Rahvakunst selle parimas tähenduses, kaasa arvatud asjaolu, et tähendust pole mõtet otsida. Rott on lahe. Või Hanno Soansi kole nätsuskulptuur. Võibolla oli Soansil kange kontseptsioon mõttes, aga mulle lihtsalt meeldib.

Edward von Lõnguse seinamaalingud on varem avalikus ruumis silma hakanud. Näiteks verise naljafilmi «Pulp Fiction» tegelased, kes on saanud Arno Tali ja Joosep Tootsi näo ning lausuvad: «Sure, koer!» Ainult jobu hakkaks maalingu kõrval koolitulistamistest või rahvuslike ikoonide dekonstrueerimisest sogama. Samuti ei peaks vähemalt punginäituse mõttes pookima laiemat tähendust Kadi Estlandi pastoraalse kudumi «Mehed vägistavad naist» külge.

Põhiline, mida punkarid rohketel ajaloolistel fotodel teevad, on äge välja näha ja endale meeldida. Vastandumine on lahe ja noortele loomuomane. Tänapäeval on punki vähem, sest ühiskond on mitmekülgsem ja vastandumine keeruline. Seda tõestavad videod, kus tuntud punkarid purjuspäi lollusi räägivad.

Punk on teistmoodi tegemine, lõhkumine ja meeldiv ajaviide. Plangule kritseldatakse anarhiamärk selleks, et midagi plangule kritseldada. Poliitika mõteldakse hiljem juurde. Ajalooline kogemus näitab, et nii mõnigi punkar on ajud nikastanud, hakanud natsiks, isamaalaseks, kommunistiks või paduusklikuks – juhtub!

«Ajutise valitsuse» suurim pluss on, et kuraator Kiwa ei ole tervikule sõnumit külge keevitanud. See ongi pungi olemus – tegematajätmise rõõm ja tegemise viha. Täpselt nagu seksis, ainult et vastupidi.

Voronja suvegalerii

•    Asub Peipsi ääres Varnja külas vana kalurimaja paadikuuris

•    Omanikud Raul Oreškin ja Kaili Kask

•    Nimi tuleneb Varnja venekeelsest nimetusest

•    Avatud reedeti, laupäeviti ja pühapäeviti ning ettehelistamisel (5564 7803)

«Ajutine valitsus. Nelikend aastat punki»

Avatud suve lõpuni Voronja suvegaleriis Varnja külas

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles