Tõeline pehme jõud

Tõnis Kahu
, muusikakriitik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Mulle tundub, et isegi enne seda, kui Jaak Joala 1990. aastatel avalikkusest täiesti eemale tõmbus, ei andnud ta oma intervjuudes mingeid vihjeid selle kohta, kuidas ta enda arvates kogu tema muusikat ja karjääri võtta tuleks.

Küsijatel (ja mitte ainult neil) oli mingi skeem Joalast Eesti kultuuriloo jaoks muidugi olemas, see kinnistus ja tardus ajalukku, kuigi nüüd pärast laulja surma ja eelseisvate aastate jooksul tuleb vist selle mudeliga mõnevõrra nõudlikumalt, küsivamalt ja umbusklikumalt silmitsi seista.

Mudel kirjeldas noorukit, kes 1960.–1970. aastate piiril, rahvusvahelisest biitbuumist nakatununa, esindas siin, Eestis, noort ja siirast «oma» popmuusikat ning kes kasvas siis tegelikult ennekuulmatute mastaapideni terves Nõukogude Liidus, kaotades selle käigus midagi ja võites samas tohutult. Osalt oli see poliitiline lugu, mida ühed rääkisid reetmise ja teised läbilöögi võtmes. Eestlased olid hämmeldunud ja häiritud, samas omajagu uhked selle üle, kuidas keegi, keda nad omaks pidasid, nendeni nüüd tagasi peegeldus.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles