Klaasist peenised loovad piduliku tunde

Raimu Hanson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piret Ellamaa teos «Kollektsioon» koosneb viiest sametpadjal välja pandud klaas-peenisest, millel on heegeldatud pitsümbris.
Piret Ellamaa teos «Kollektsioon» koosneb viiest sametpadjal välja pandud klaas-peenisest, millel on heegeldatud pitsümbris. Foto: Merike Lill

Peenis ehk mehe suguliige on kunstis üks selliseid asju, mida on kujutatud iidsetest aegadest – nagu ka naise suguelundeid. Neid leidub isegi koopajoonistuste hulgas. Ometi suudab Piret Ellamaa just peenistega näitusel «Päris/Tehis» üllatada.

Kuldse kaunistuspaelaga ümbritsetud öösinisel sametpadjal on välja pandud klaasist peenis, millele on ümbriseks heegeldatud ja tärgeldatud parajas mõõdus pitsümbris. Selliseid mõõdu ja kuju poolest erinevaid, kuid väga loomutruid klaasobjekte on roostetavate jämedate torude otsas läbipaistvates kuubikutes kokku viis.

Kõik see ühtekokku on Piret Ellamaa teos «Kollektsioon», mida võib tema kolleegide loomingu hulgas näha Eesti klaasikunstnike ühenduse aastanäitusel. See on ühenduse esimehe Sofi Aršase kureerimisel välja pandud Tartu kunstimajas teise korruse ruumides.

Materjalide kontrast

Piret Ellamaa näitusekomplekti puhul tekitavad üllatuse materjalide kontrast ja huumor. Mõte liigub Seaküla Simsoni loomingule, mille hulgas lei-dub palju pronksi valatud fallo-seid. Klaas, pits ja samet annavad märku, et erigeerunud peenis on õrn, samas kuninglik asi.

Igaks juhuks lisan siia, et olen heteroseksuaal. Käisin näitust kolmandal korral vaatamas koos oma naisega, kellele Ellamaa «Kollektsioon» samuti meeldis.

Tema sõnul pakkus üllatust, et igapäevane asi on esitatud piduliku sündmusena. Samas saab viieosalist teost pidada ka meeste maailma tögamiseks – on see ju kollektsioon. Kuid mu naine juhtis tähelepanu sellelegi, et kõik need klaasobjektid on suurusest hoolimata võrdselt kaunis ümbrises ja ühesuurusel sametpadjal.

Kuid elamuslikku vaatamist pakuvad samal näitusel teisedki teosed.

Näiteks Sofi Aršase «Situatsioonid», milles kunstnik on ühendanud klaasi, foto, video ja heli. Või Rait Prääts, kes on vana voki rattasse kinnitanud sulatatud klaasist inimfiguurid. Või Ivo Lille kuldsete orna-mentidega rikkalikult kaunistatud klaasist objektid «Kassikuld I–IV».

Päris- ja tehisasjad

Näituse «Päris/Tehis» tutvustuseks märkis kuraator, et teda on päris- ja tehisasjade vahekord alati huvitanud nagu ka see, kuidas inimesed võõranduvad olulistest väärtustest ja ehedatest osadest elus. Seda vaatlevad väljapanekus 17 Eesti klaasikunstnikku ning kaks külalist Ameerika Ühendriikidest ja Taanist.

Tartu näitus keskendub Sofi Aršase sõnul ideelisele kunstile, mitte ilu- või funktsionaalsetele asjadele, kuigi ilu ja klaasivõlu ei puudu ka sellelt väljapanekult.

Tartu kunstimaja näituseruume on kujundaja Maret Kukkur liigendanud ja lisanud mahajäetud tööstusmaastiku hõngu. Klaasikunsti teosed on paigutatud roostes metallist alustele või postamentidele, nende ümber on laiali laotatud kuivanud puulehti.

Aastanäituse teist osa, mis koosneb peamiselt väiksemõõtmelistest vormidest ja objektidest, saab näha 12. detsembrist 6. jaanuarini Tallinna Vabaduse galeriis.

«Päris/Tehis»

• Tartu kunstimajas (Vanemuise 26) avati 28. novembril Eesti klaasikunstnike ühenduse aastanäituse esimene osa «Päris/Tehis».

• Näitusel osalevad Kairit Annus, Sofi Aršas, Piret Ellamaa, Riho Hütt, Merle Kannus, Kati Kerstna, Kai Kiudsoo-Värv, Eve Koha, Kai Koppel, Eeva Käsper, Ivo Lill, Kairi Orgusaar, Rait Prääts, Mare Saare, Maret Sarapu, Tiina Sarapu ja Eili Soon ning külalisena Sarah Gilbert (USA) ja Stine Bidstrup (Taani).

• Näituse kuraator on Sofi Aršas ja kujundaja Maret Kukkur.

• Näitust Tartu kunstimajas saab vaadata 14. detsembrini.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles