Arvustus: Mustoneni triumf

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Andres Mustonen
Andres Mustonen Foto: Eesti Kontsert

Hiljuti oli mul suurepärane võimalus väisata kolme MustonenFesti raames toimunud kontserti. Veebruari esimesel päeval esines Niguliste kirikus „Armenian Voices“ - a cappella vokaalansambel, mis koosneb Armeenia Riikliku Kammerkoori „Hover“ solistidest, eesotsas koori peadirigendi ja asutaja Sona Hovhannisjaniga. 

Nigulistes toimunud kontsert koosnes täielikult Armeenia muusikast. Esimeses pooles kõlasid osad liturgiast “Patarag”, mille seadjaks on armeenia klassikalise muusika alusepanija preester Komitas. Kõik oli väga kena aga kahjuks puudusid kavas täielikult lugude tõlked - sellest poleks ehk midagi kui lood oleksid olnud inglise või soome keeles aga armeenia keelt ei valda paraku suurem osa siinsest populatsioonist. 

Teises pooles sai kuulda rahvalaule ja kergemat sorti muusikat. 

Ansamblis on seitse meeslauljat. Tooksin eraldi välja Liparit Avetisjani (tenor, Armeenia Rahvusliku Ooperi- ja Balletiteatri esilaulja) - tohutu suure häälega mees, kes sulandub oma ilusa tenoritämbriga lausa täiuslikult ansamblisse. Nende kõla on kokku nii täidlane, et kui pilti poleks ja üksnes heli - siis võiks vabalt arvata, et tegemist on väikese meeskooriga. Muusikat ei saa teha kui hing ei ole asja juures. Neil on hea teineteise tunnetus ja kontakt ning kogu tervik oli nii dünaamilises kui harmoonilises plaanis koguaeg kontrolli all. Nende viimase loo lõpu pianissimo oli parim, mida üle pika aja kuulnud olen.

Minu nimekirjas järgmine kontsert toimus Raekojas. Farinelli aegadesse viis publiku Hortus Musicus ning kontratenorid Yaniv d’Or (Suurbritannia) ja Risto Joost. Kahetunnise kontserdi kava oli mitmekesine, koosnedes tuntud, vähemtuntud ja ka päris tundmatutest heliloojatest.

Hortus Musicust on laval alati hea näha oma pillide saatel toredasti õõtsumas, nad on kordumatud ja tasemelt stabiilsed. Energiapomm Andres Mustonen dirigeeris oma kampa viiul käes, nagu tavaliselt.

Yaniv d’Or’i ja Risto Joosti hääled on üpris erinevad. Mõlemad noored mehed on väga musikaalsed, teatraalsed ning pööravad lauldes palju tähelepanu sellele, mida nad parasjagu laulavad. Maailmas tuntust koguva Yaniv d’Or’i kohati toorevõitu hääl on Risto omast tegelikult suurem aga hetkel tundub, et Joost valitseb oma pilli paremini. D’Or’i hääl on kirgas, mis läheb ülemises registris väga kaunilt kõlama. Alati stiilne laulev dirigent Risto Joost on perfektsionist nii muusikas, mida ta esitab kui ka keeles, milles ta midagi parasjagu ette kannab. Väga hästi kokkupandud kava. Lisaks mitmetele soololugudele sai kuulda ka põnevaid duette ning lihtsalt ilusat pillimängu. Yaniv on tõeline show-mees. Risto tämber on ääretult sümpaatne. 

Peab ka ära mainima, et mõned lavalolijatest kasutasid nootide asemel iPad’i. Moodne maailm on oma töö teinud ja ajaga peab kaasas käima, loodame ainult, et neil akud ikka vastu peaks ja kui ei pea, et siis sõnad ja viis nii palju meeles oleksid, et saaks võidukalt kontserdi lõpuni…

Kaheksanda veebruari kontsert toimus taaskord Nigulistes. Esitusele tuli Taškendist pärit helilooja Alexander Knaifeli “Kaheksas peatükk - Saalomoni ülemlaul kirikule, kooridele ja tšellole” (1993). Esinejate paigutus oli teistsugune kui tavaliselt - koorid olid üle kiriku laiali, solist ja dirigent (Andres Mustonen) kahekesi saali keskel. Võib öelda, et publik oli täielikult Knaifeli embuses. Ei kujuta tõesti ette, et seda transendentaalset suurteost esitataks kuskil mujal kui kirikus.

Tšellosolistiks oli Patrick Demenga (Šveits), kelle kanda oli tänasel kontserdil nö orkestri roll. Demenga vägagi maitsekalt mängitud tšellopartii oli täiuslik saatja kolmele kaunilt kõlavale koorile: segakoor Latvija (Läti), kammerkoor Collegium Musicale ja Rahvusooper Estonia poistekoor.

Imekombel oli ka õues väga sobilik ilm - ülikõva tuul pani kiriku seestpoolt otsekui kumisema ja see sobis sellesse miljöösse ideaalselt.

Niguliste akustika on üldiselt väga lauljasõbralik - ebaühtlased algusatakid, mis kuivas akustikas kõrva häiriks, sulanduvad siin ühte, samuti aitab see siluda mõningasi intonatsioonivääratusi. 

Kokkuvõttes võib ilma igasuguse liialduseta öelda, et MustonenFest on üks suur highlight. Mina neid kontserte pingeritta sättida ei oskaks, kõik kontserdid on omamoodi huvitavad ja tipptasemel. Üsna ideaalilähedaselt on valitud ka kontserdipaigad - absoluutselt iga kava ja esitajaga on arvestatud. Suur kummardus Andres Mustoneni ees ning jään huviga ootama järgmist aastat.

1.02.2015 kell 14 Niguliste kirik

ARMENIAN VOICES

4.02.2015 kell 19 Tallinna raekoda

FARINELLI VÄRVIDES

Hortus Musicus

Kaastegevad kontratenorid Yaniv d’Or ja Risto Joost

8.02.2015 kell 14 Niguliste kirik

ALEXANDER KNAIFEL. SAALOMONI ÜLEMLAUL

Patrick Demenga (tšello)

Segakoor Latvija

Kammerkoor Collegium Musicale

RO Estonia poistekoor

Dirigent: Andres Mustonen

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles