Kuidas internetis ostes mitte petta saada?

, Swedbanki Eraisikute Rahaasjade Teabekeskuse juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Soodsat hinda veebipoes nähes tasuks säilitada kainet mõistust.
Soodsat hinda veebipoes nähes tasuks säilitada kainet mõistust. Foto: SCANPIX

Üha rohkem kauplusi kolib lisaks kaubanduskeskustele virtuaalmaailma, sest tarbijate nõudlus e-teenuste ja -kaubanduse järgi on aastatega kasvanud ning  e-poodidest kauba tellimine on muutunud igapäevaseks. Kuigi internetis ostude sooritamine on mugav ning kohati ka oluliselt soodsam, võimaldades lihtsasti võrrelda sama kauba hindu erinevate pakkujate kauplustes, tasub oste sooritades säilitada kaine mõistus.

Enne kui võtta vastu ülisoodne netipakkumine, tuleks olla tähelepanelik ja pigem ettevaatlik, et vältida võimalikke pettusi ning kaardiandmete väärkasutust.

Ka virtuaalsel poel peavad olema kontaktid

Iga e-poe kodulehel peavad olema märgitud kaupmehe olulisemad kontaktandmed (ettevõtte, osaühingu nimi, registrikood, e-maili aadress, kontakttelefon), kuhu tarbija saab lisainfo saamiseks ja pretensioonide esitamiseks pöörduda. Kui kaupmehe kodulehel kontakte ei ole või kontaktandmed on küll olemas, aga saadetud täpsustavatele küsimustele ei vastata, tasub samuti kaaluda ostu pigem mõnest teisest internetipoest. Enne ostu sooritamist on mõistlik uurida kaupmehe tausta ka interneti otsingumootoreist kaupmehe nime läbi lastes. Nii võib erinevatest foorumitest, artiklitest ja mujalt leida kergesti infot selle kohta, kas müüja on usaldusväärne või esineb kaupmehega tüüpilisi korduma kippuvaid probleeme vms.

Veendu, kuidas saab kaupa tagastada

Samuti peab e-poe veebilehel olema selgesõnaliselt välja toodud ostuprotsessi kirjeldus: millised on ostja ja millised müüja kohustused ja vastutus, müügi- ja maksetingimused, tarneaeg, kohaletoimetamise võimalused. Kindlasti peab olema tarbija jaoks välja toodud ja selgitatud toote tagastamise tingimused. Eesti e-kaupmeeste tausta on võimalik uurida ka äriregistrist ja tarbijakaitseameti kodulehelt. E-kaubandust raamistavad väga paljude valdkondade regulatsioonid: kaardiorganisatsioonid, tarbijakaitse, maksete sooritamisega seotud küsimused. Seetõttu tuleks eristada, millised juhtumid kuuluvad panga ja kaardiorganisatsioonide ning millised tarbijakaitse vastutusalasse, et inimene saaks kõige kiiremini oma küsimustele vastused ja võimalikule probleemile lahenduse.

Veendu ostukoha turvalises andmeedastuses

Internetiostude eest tasumiseks on mitmeid erinevaid võimalusi (pangalingi kaudu, arve alusel, krediitkaardiga). Ebaausa kaupleja otsa komistades on kaardiga tasudes suurem võimalus ette makstud summa panga abiga tagasi saada, sest tehingu detailidele on ligipääs kergem. Turvaliseks saab pidada e-poode, mis kasutavad kliendi topelttuvastamise lahendusi nagu Verified by VISA ja MasterCard SecureCode või kannavad “Turvalise ostukoha” märki. Selle märgiga varustatud veebipoed on Eesti E-kaubanduse Liidu poolt kontrollitud, vastavad märgise saamiseks esitatud kriteeriumitele ja kvaliteedinõuetele ning on seega usaldusväärsed.

Kaitse arvutit

Oste tasub sooritada vaid usaldusväärsest ja kaitstud arvutist, see eeldab oma arvuti regulaarset hooldust, et vältida võimalike nuhktarkvarade ligipääsu delikaatsetele andmetele. Seetõttu tasub kaardiandmeid sisestades vältida näiteks ühiskasutuses olevaid arvuteid. Riskide minimeerimiseks tasub ka päevased kaardimaksete limiidid hoida sellises suuruses, et igapäevaostud saaks sooritatud, kuid võimaliku kaardi väärkasutuse korral oleks kahju väiksem.

Online-poodlemise kuldreeglid:

  • kui sa ei ole parasjagu midagi ostmas, ära sisesta oma kaardiandmeid;
  • ära kunagi saada oma kaardiandmeid vastusena e-kirjadele, mis teavitavad loteriivõidust või muudest auhindadest;
  • kui kasutad oma kaarti pideva teenuse (näiteks viirusetõrje tarkvara, Spotify vms) ostmiseks internetist, uuri enne välja, kuidas saad vajadusel teenusest loobuda ja peatada sellega seotud tasude maksmise;
  • säilita alati kõik ostuga seotud dokumendid, et saaksid vajadusel tõestada müügitingimusi või et oled toote eest tasunud;
  • mõned väljaspool Euroopat tegutsevad e-poed nõuavad faksi teel saadetud kaardi- ja passikoopiaid, et kindlaks teha, kas tellimuse on esitanud kaardiomanik. Ära kunagi saada oma andmeid krüpteerimata kujul;
  • kui võimalik, soorita oste e-poodidest, kes kasutavad täiendavat isikutuvastust (Verified by Visa / MasterCard Secure Code);
  • kui e-pood täiendavat isikutuvastust ei kasuta, tee kindlaks, kas andmeedastus on korralikult kaitstud. Vaata, kas brauseriaknal on kinnise luku või avamata võtme ikoon ja aadressiribal paiknev URL algab https://, mitte http://;
  • ära kunagi saada kellelegi e-postiga oma kaardinumbrit, PIN-koodi või muud kaardikohast infot;
  • ole ettevaatlik kõikvõimalike väga atraktiivsete pakkumiste ja internetis jagatava ning e-kirjaga saadetava info suhtes. Kui see tundub liiga hea, et olla tõsi, siis ilmselt see nii ongi.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles