Kinos Sõprus algab Wim Wendersi retrospektiiv

Janar Ala
, kultuuritoimetuse toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Wim Wendersi Iha tiivad
Wim Wendersi Iha tiivad Foto: Kaader filmist

Reedel algab Sõpruses Wim Wendersi retrospektiiv. Ürituse kava näeb välja selline: igal õhtul üks Wendersi film ja niimoodi nädal aega jutti. Nii et cinefiilid, kinno!

Wim Wenders – mees, kes koos Rainer Werner Fassbinderi, Werner Herzogi ja Volker Schlöndorffiga, kui mainida need tuntumad nimed – tõstis 1970-ndatel saksa kino jälle jalgele. Sündis fenomen nimega saksa uue laine kino. Nagu ka prantsuse uus laine, oli saksa uue laine vundamendiks mingis mõttes ameerika popkultuur. Ameerika popkultuur ja uus viis vaadata läbi filmikaamera. Kõikide nende režissööride kasvamisaastad jäid Saksamaal sõjajärgsesse aega, mil keerulistes oludes elamise juures üks oluline võimalus päästvatesse illusioonidesse kaduda oli ameerika popkultuur – siit ka mõjud.

Retrospektiivi avab Wendersi 1972. aastal valminud film «Alice linnades». See oli tema kolmas ja ühtlasi ka läbimurdefilm. Osaliselt Ameerikas üles võetud road movie peategelane on saksa ajakirjanik Philip, kes teel USAst Saksamaale kohtub juhuslikult ühe naise ja tolle tütrega. Ootamatult end väikese tüdruku Alice’iga kahekesi leides asub mees kummalisele teekonnale läbi Euroopa linnade, et leida üles Alice’i vanaema. Film teeb kummarduse road movie žanrile. Road movie kui sellise koha pealt veel nii palju, et see küll vägagi ameerikalik žanr võiski just Saksamaal erilist äratundmist leida, sest oli ka Saksamaa esinduslike teedevõrguga maa. Paralleelina võib veel meenutada, et umbes samal ajal Wendersi filmiga salvestas Kraftwerk oma ühe kuulsaima teose «Autobahn».

Filmi «Alice linnades» järel saab retrospektiivi käigus vaadata järgmisi Wendersi loomingu paremikku kuuluvaid filme: «Alice’iga» alanud road movie triloogia lõpetav «Teede kuningad» (1976), Dennis Hopperiga peaosas Patricia Highsmithi Ripley-lugu «Ameerika sõber» (1977), Francis Ford Coppola produtseeritud «Asjade seis» (1982), Wendersi kõige kuulsam film, Cannes’ filmifestivalil Kuldse Palmioksa võitnud «Pariis, Texas» ( 1984), mustvalge ja dekadentlik Berliini inglilugu «Iha tiivad» (1987) ning möödunud aastal valminud ja parimale dokumentaalfilmi Oscarile kandideerinud «Maa sool».

Wenders on režissöör, kelle puhul kõik, mida ta on puudutanud, pole küll saanud kullaks, aga üht-teist on, seda pole vähe ja seda nüüd ka suurel ekraanil näha saab!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles