«Kiusamisest vabaks!» õpetab lapsi ebaõiglusele vahele astuma

Nele-Mai Olup
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Õpilased.
Õpilased. Foto: Liis Treimann

Laste aktiivsus ja julgus ebaõiglusele vahele astuda ning kiusamisele taunivalt reageerida tõusis tänu kiusamist ennetavale metoodikale «Kiusamisest vabaks!» mõne kuuga märgatavalt, selgus MTÜ Lastekaitse liidu projekti «Kiusamisest vaba lasteaed ja kool» uuringute tulemustest.

Kiusamise ennetamise võti seisneb nii kooli ja kodu sisukas koostöös kui ka juhtkonna ja kolleegide toetuses, selgus uuringus, kuhu kaasati nii õpetajad, lapsed kui lapsevanemad. Ilmnes, et kuigi õpetajate peamine mure on ajanappus, palju sõltub õpetaja loovusest ja pealehakkamisest metoodikat ainetundide ja tunniväliste tegevustega oskuslikult lõimida. «Kiusamisest vabaks!» metoodilised vahendid on uuringufirma Psience tulemusuuringute projektijuhi Eva-Maria Kangro hinnangul haaravad ning toetavad mitmekülgselt laste empaatiavõimet.

Kangro sõnul on tähtis, et lapsed hakkasid mõnekuise metoodika rakendamise järel näitama üksteise suhtes üles enam hoolivust ja tähelepanelikkust, mis oli ka õpetajate ja lapsevanemate peamine ootus metoodika kasutuselevõtu eel. «Lapsed õppisid sotsiaalseid olukordi teadlikumalt mõtestama, emotsioone ära tundma ja empaatiliselt reageerima. Vähenesid nii kaaslaste ignoreerimine ja tõrjumine kui ka suusõnaline kiusamine ehk õrritamine, narrimine, mõnitamine,» rääkis Kangro.

«Rõõm on näha, et ka laste aktiivsus ja julgus ebaõiglusele vahele astuda ning kiusamisele taunivalt reageerida tõusis mõne kuuga märgatavalt. See on oluline tulemus, sest kiusamist hoiabki üleval kõrvalseisjate passiivsus, paljudel juhtudel ka heakskiitev hoiak,» tõi Kangro välja metoodika positiivsed mõjud.

«Uuringutulemused näitasid selgelt, et üksteise märkamine, toetamine ja mõistmine on aluseks positiivse sotsiaalse õhkkonna loomisele kogu kooliaasta vältel ning selle nimel peavad ühiselt tegutsema nii kõik lastega töötavad inimesed, lapsevanemad kui ka lapsed,» ütles MTÜ Lastekaitse liit juhataja Martin Medari.

Uuringusse kaasati nii õpetajad, lapsed kui lapsevanemad. Kui esialgu arvasid ligi pooled uuringus osalenud õpetajad, et lastevanemate kaasamine «Kiusamisest vabaks!» metoodikasse võib osutuda keeruliseks, siis peale poolt aastat metoodika kasutamist said 2/3 õpetajatest kinnitust, et lapsevanemate initsiatiiv metoodika tegevustes kaasa lüüa on kõrgem kui algselt arvatud.

 «Kiusamisest vabaks!» (www.kiusamisestvabaks.ee) on Taanist pärit kiusamist ennetav metoodika, mida kasutatakse aktiivselt 2/3 Eesti lasteaias ning 81 koolis, metoodika patrooniks on Taani kroonprintsess Mary ja Eestis on projekti eestvedajaks MTÜ Lastekaitse liit.

Projekt «Kiusamisest vaba lasteaed ja kool» on rahastatud Euroopa Majanduspiirkonna (EMP) toetuste programmi «Riskilapsed ja –noored» avatud taotlusvoorust «Kaasamine ja sekkumised haridussüsteemis». Programmi viivad üheskoos ellu Haridus- ja Teadusministeerium, Justiitsministeerium ja Sotsiaalministeerium. Programmi rakendusüksuseks on Eesti Noorsootöö Keskus ning partneriks Norra Kohalike Omavalitsuste ja Regionaalsete Omavalitsuste Liit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles