Alexela leping Rosneftiga toob Eesti Raudteele 4 miljonit kasumit

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Raivo Vare.
Raivo Vare. Foto: Eero Vabamägi

Riikliku infrastruktuurifirma Eesti Raudtee nõukogu esimehe Raivo Vare hinnangul toob Alexela ja Rosnefti vahel sõlmitud 40 miljoni euro suurune nafta- ja gaasisaaduste transiidileping Eesti Raudteele üle 4 miljoni euro kulumieelset kasumit.

Vare sõnul on Alexela ja Rosnefti leping Eesti Raudteele suur asi. «Olukorras, kus iga miljon tonni on umbes 2,5 miljonit eurot EBITDA-t [kulumieelset kasumit] Eesti Raudteele, võite ise arvutada. Veel suurem asi on see transiidisektorile tervikuna,» ütles Vare BNSile. Kokku võiks see tema hinnangul olla minimaalselt 4-4,5 miljonit eurot.

«Rosneft on kõige suurem ja kõige riigikesksem naftatootja ja -müüja Venemaal. Nendega lepingu saamine on juba saavutus omaette. See, et nad pandi suundade paketti ja selle alusel said lepingu sõlmida, on väga kõva töö. Siin tuleb müts maha võtta Alexela vendade võimekuse ja läbilöögivõime ees,» rääkis Vare.

Rosneftiga pole Vare sõnul kuigi hõlbus lepinguteni jõuda. «Rosneft kinnitab need suunad, ehk transiidi ahelad, mille kaudu nad välja veavad. Suundi ei ole mitte nii palju kui on sadamapunkte, vaid veetakse ainult teatud suundade kaudu. See isegi ei ole sadamakeskne, vaid just nimelt suunakeskne.»

«Kui nad on otsustanud, et neil on just siit kaudu midagi vedada vaja, siis järelikult neil on ka mingisugune turukaalutlus selle taga. Ega nad juhuslikult siit ei vea. Kui neil on vaja tinglikult öeldes Vahemere maadesse midagi müüa, siis nad ei hakka ju siit kaudu vedama, ikka veavad seda kuskilt Musta mere kaudu. Järelikult neil on mingisugune perspektiivne turg,» märkis Vare.

«Järgmises etapis nad leiavad endale potentsiaalsed ostjad ja teiselt poolt pakivad kokku logistilise ahela, mis võimaldaks kaupa viia selle potentsiaalse ostjani. See ahel sisaldab kõiki hindu, kõige maksumust, neid ei huvita kui palju Eesti Raudtee maksab, vaid huvitab kogu ahel kokku. Tehase väravast kuni ostja mis iganes punktini. Kaasa arvatud merekomponent, sadamatasud, laevaprahtimised, raudteeveod, logistilised teenused, ümber pumpamised, mida iganes, kõik on seal koos,» lisas ta.

«Nad pakivad selle nii öelda kokku, vaatavad kui palju see ahel kokku maksab ja hakkavad selle lõppostjaga kauplema hinna üle, arvestades et hinda mõjutab maailmaturul toimuv. Ju siis nad leidsid, et meie kaudu toimival ahelal on konkurentsivõimekus mingisuguse turusegmendi jaoks,» märkis Vare. «Alexela mehed, kes kõige suurema osa sellest ahelast enda peale võtavad, suutsid siis pakkuda logistilises teenindamises maismaal ja ka terminali teenuses, nii hästi, et tekitas just konkreetselt nende vastu huvi.»

Alexela Terminal ja Rosneft sõlmisid 17. septembril lepingu kokku 2 miljoni tonni diislikütuse, nafta, veeldatud maagaasi (LNG) ja nende saaduste transpordiks Venemaalt Eestisse reservterminalidesse, misjärel laaditakse kaup Paldiski sadamas laevadele. Leping kestab 2017. aasta lõpuni ja selle kogumaht on 40,1 miljonit eurot. Transiit hakkab toimuma läbi Koidula ja Narva piiripunktide.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles