Talvik: miks eelistas Tallinna Sadam 17,4 miljonit eurot kallimaid laevu?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Postimehe päevaintervjuu Artur Talvikuga.
Postimehe päevaintervjuu Artur Talvikuga. Foto: Mihkel Maripuu

Vabaerakonna fraktsiooni liige Artur Talvik leidis Tallinna Sadama korruptsiooniskandaalile pühendatud uurimiskomisjoni juhina, et praamihankes pole selgitatud, miks maksid Poola laevad miljoneid eurosid rohkem kui Türgi omad.

Artur Talvik ütles Postimehele, et kui praamihanget puudutava kohta vastuseid ei tule, tekib kahtlus, et sinna kala maetud ongi.

Millised on probleemid praamihankega?

Kaks laeva telliti Türgist ja kaks Poolast. Need kaks Türgi oma olid Poola omadest 17,4 miljonit odavamad. Lepingus vähemalt. Ma ei leidnud lepingutest ka seda, millest see hinnavahe tuleneb – need on praktilised identsed laevad. Toonane nõukogu oleks pidanud selle hinnavahe avalikustama.  

Lisaks on huvitav aspekt ka see, et Türgi hind sisaldas käibemaksu, aga kuna Poola on ELis, siis seal käibemaksu ei lisandu.

Ehk lisaks hinnale on sobimatu ka viis, kuidas hanget läbi viidi?

Mina paneks rõhu läbipaistvusele. Et, kurat, riigi asja tuleb ajada läbipaistvalt. See on asja tuum. Kindlasti leitakse mingi tore seletus sellele suurele hinnavahele, aga seda oleks võinud teha kohe, kui asi ostetakse.

Kui võtame börsiettevõtte, mis selliseid oste teeb, siis avalikustatakse aktsionäridele ja avalikkusele see hind kohe, pole mingit ärisaladust. Aga millegipärast Eesti riigile kuuluval ettevõttel on nii olulistes asjades tohutud ärisaladused. Ja see ajab harja punaseks, ausalt öeldes.

Minu asi polnud šokeerida ühiskonda selle hinnavahega, vaid tõstatada debatt teemal, miks varjame ärisaladuse katte all nii olulist avalikkusele kuuluvat informatsiooni.

Kolmas mure on seotud laevade mootoritega?

Komisjon pole seda üksipulgi uurinud, aga küsimusi tekitab see, et ühes presentatsioonis räägib Allan Kiil väga selgelt sellest, et ostetakse Caterpillari masinad (mootorid – toim). Nüüdse info järgi tulevad hoopis MTUd. See on jällegi asi, mida tuleks avalikkuses hoida.

Ma ei väida, et mingi susserdamine on toimunud, aga väidan, et need asjad peavad olema avalikud. Võib-olla riigiettevõtted peaksid olema börsiettevõtted? Millegipärast börsiettevõtetel see avalikustamine on väga oluline, aga riigiettevõtted võivad varjata.

Kuidas sobituvad kogu pilti praegu elektroonilise jalavõruga kodus viibivad Kiil ja Kaljurand?

Ma seda ei taha kommenteerida, sest siin võib prokuratuur või kapo öelda, et sekkun menetlusse. Aga kui see hinnavahe on nii suur, siis tekivad rasvased küsimärgid. Kui neid lahti ei seletata, siis... tekib kahtlus, et siia kala maetud ongi.

Aga ma ei taha kellelegi ära panna. Minu eesmärk on muuta poliitilist kultuuri, et lähenemine riigi asjade ajamisele oleks põhimõtteliselt teistsugune.

Tallinna Sadam nõudis riigikogu uurimiskomisjonilt ärisaladuste hoidmist

Artur Talvik rääkis tänasel Vabaerakonna pressikonverentsil, et millegipärast läks siis suureks saginaks, kui nad soovisid saada koopiaid lepingutest, mis Türgi ja Poola laevaehitajatega tehti. Selle peale elavnes Talviku sõnul praegune uus Tallinna Sadama nõukogu, kuuldavasti eriti MKMi esindaja kaudu, kes hakkas väga jõuliselt nõudma, justkui komisjoni ei tohiks midagi välja tilkuda, rõhutades, et seal on tohutud ärisaladused.

Tallinna Sadama uurimiskomisjonile saadeti nõudlik kiri, et riigikogulased peavad ärisaladustest kinni pidama. «Kui keeldusin sellisel kujul vastamast, et oleme kõigega nõus, toimus uue juhtkonna ja sisekontrolli ülemaga koosolek, kus üks Tallinna Sadama juhatuse liikmetest tuli välja paberiga, kus oli kirjas, et peame pidama kinni igasugustest ärisaladustest ja muust. Meie käsitlesime seda kui soovi blokeerida igasuguse info avalikustamist,» märkis Talvik.

Riigikogu uurimiskomisjonil õnnestus parvlaevalepingud ikkagi saada, enne kui ligipääs Tallinna Sadama serverile nõukogu otsusega kinni pandi. Talviku sõnul ehmatas ta pärast esimest pilku lepingutele. Ühest kohast tellitud laevade, mis on praktiliselt identsed teisest kohast tellitud kahe laevadega, hinnavahe teistega on 17,4 miljonit eurot. «See pani mind väga imestama,» lausus Talvik. Ta tahaks, et Tallinna Sadam ise parvlaevade hinnad avalikustaks.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles