Uudelepp: Keskerakond ei kõla veel nagu AC/DC

Edgar Savisaar

FOTO: Liis Treimann

Propagandaeksperdi Agu Uudelepa sõnul jääb mulje, et Keskerakond pole veel oma tänavuse valimiskampaania trumpe lauale käinud.

AC/DC kontsert Helsingis 17. juunil

FOTO: Jelena Rudi

AC/DC kodulehe fragment.

FOTO: www.acdc.com

«Keskerakonna valimiskampaania on tavaliselt nagu üks AC/DC lugu, kus kuulad mõnda sõnumit ja saad kohe aru – ahaa, Keskerakond!» rääkis Uudelepp Postimees.ee’le.

Praegu ei ole tema sõnul kuulda ühtegi Keskerakonna stiilis valimissõnumit ehk, sama paralleeli jätkates, AC/DC teeks justkui töötlusi džässlugudest.

«Neil peab olema sõnum või paar varrukas, mida nad ei ole välja toonud. Ühtegi kõvemat Keskerakonna sõnumit, millega võiks valimistele minna, mina veel näinud ei ole.»

Reformierakond on Uudelepa sõnul muutumas aga erakonnaks, mis esindab risti vastupidist enda nimes sisalduvale sõnumile.

«Kui üldistada, siis keskendub Reformierakond sellele, et kui neid valida, valitseb majanduses stabiilsus,» rääkis ta. «Mitte et praegune keskpärane olukord jääb püsima, vaid et reeglid peaksid olema enam-vähem paigas.»

Tema väitel on sõnum see, et Reformierakonna valitsuses olles aetud poliitika jätkub ja järske muudatusi ei tehta.

«Kui kalambuuritseda, siis võiks Reformierakonda heatahtlikult nimetada stabilisatsioonierakonnaks, kurjem opositsionäär nimetaks neid stagnatsioonierakonnaks, sest nende praegune platvorm ja foon on pigem alalhoidlik.»

Muutus pereparteiks

Isamaa ja Res Publica Liit (IRL) on Uudelepa väitel aga taandunud nii majanduse kui rahvusluse rindelt ning üritab võita hääli perekonna tasandil.

«IRLi tasuta keskharidus, kodukulud, emapension on puhtalt leibkonna tasandi lubadused.»

Reformierakond pikaajalise peaministriparteina ei pea seevastu Uudelepa sõnul oma nišši otsima ning neil jääb jõudu üle IRLi vanadele mängumaadelegi, näiteks rahvusteemade kallale tungida.

Uudelepa väitel kaotas IRL rahvusluse kaardi juba eelmiste valimiste aegu, kui Isamaaliit ühines vähemnatsionalistliku Res Publicaga.

Nagu valge Keskerakond

Neljas suurem poliitiline jõud, sotsiaaldemokraadid, liigub propagandaeksperdi hinnangul tagasi juurte juurde: kui Toomas Hendrik Ilvese juhtimise all oli parteis õhus kosmopoliitsust, Jüri Pihli eestvedamisel üritati meeldida vabrikutöölisele, siis nüüd ollakse taas sotsiaalpoliitika- ja perekeskne.

«See on ka mõistetav, sest ühiskond on muutunud ning vabrikutöölist ei ole enam väga palju.»

Uudelepa hinnangul paistab sotside kampaaniast välja, et nad ei ürita eriti eristuda Keskerakonnast.

«Nähtavasti eeldavad nad, et inimesed teevad mõttes mustade-valgete erakondade jaotuse ära ja Mikseri juhitaval Sotsiaaldemokraatlikul Erakonnal ei ole vaja nii selgelt Keskerakonnale vastanduda – nad on ühe käigu juba teinud ehk tulnud Tallinna koalitsioonist ära.»

Uudelepa sõnul võib sellest jääda siiski väheks, sest sotsidel puudub piisavalt kindel toetajaskond, mistõttu ei maksaks kuvandiga töö tegemist unustada.

Mustast valgeks

Tema hinnangul on näiteks reaalne, et valimiskampaania ajal tuletatakse meelde, et sotside ridades kõrgetele kohtadele maandunud rahvaliitlased olid alles hiljuti n-ö teisel poolel.

«Tegelikult peaksid sotsid hoidma kogu aeg inimestel meeles seda, et meie oleme väljas lihtinimeste huvide eest, aga meie ei ole Keskerakond. Praegu nad seda veel eriti ei ütle.»

Uudelepa sõnul on ka märgata sotside ja Reformierakonna ideoloogilist vastasseisu – näiteks lapsetoetuse kolmekordistamine versus kõrge ülempiiriga ja lühiajalisem vanemahüvitis.

Ta pidas siiski raskeks lasta sotsidel nende kahe partei vastasseisu abil valimisteni ratsutada, kuna Reformierakond eelistab enda põhioponendina tõenäoliselt ikka teist n-ö tugeva kaubamärgiga jõudu ehk Keskerakonda.

Tagasi üles