Neli ühe vastu: põrsa kotis ostmise keeld kehtib ka mobiilidele (1)

Aivar Pau
, tehnoloogiaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Põrsas kotis
Põrsas kotis Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Kust tohiks üldse üks tavateadmistega inimene endale mobiiltelefoni osta ning millele tasub kindlasti piltilusa välimuse ja soodsana näiva hinna kõrval tähelepanu pöörata.

Avaldame viis sellekohast arvamust (sh tootja), taustaks eile ilmsiks tulnud juhtum, kus Euronicsi ketis oli müügile sattunud ühe olulise puudusega - LTE800 sageduse toe puudumine -, aga muidu suurepärane seade nimega Coolpad Max.

Iseenesestmõistetavalt kaitseb iga ettevõtte oma müügihuve, seega ei võta Postimees kuidagi allolevate arvamuste küsimuses seisukohta ja avaldab need muutmata kujul.

Mailiis Ploomann, Elisa tooteturunduse osakonna juht

See konkreetne näide on taaskord tõestus sellest, et iga kingsepp peab ikkagi oma liistude juurde jääma.

800 MHz on sagedusriba, mis on kasutusel üle Eesti kõigi operaatorite poolt ning võib julgelt väita, et on väga vähe kliente kelle interneti kasutuskogemuse kvaliteet sellest sagedusribast ei sõltuks.

Kuna tegemist on võrdlemisi madala sagedusega, mis levib hästi ka siseruumidesse, siis on see hea kasutuskogemuse saavutamiseks ülioluline.

Võdluseks oleks näiteks olukord, kus klient maksab restoranis 4-käigulise õhtusöögi eest, ent kuna talle võimaldatakse söögiriistadest ainult kahvel, siis jäävad supp ja praad söömata...

Kindlasti ei soovi ükski elektroonika või tehnikakett teadlikult oma klientidele halba ega kasutuskõlbmatuid seadmeid pakkuda, kuid nimetatutel puudub igasugune võimekus ja võimalus teha kõiki vajalikke võrguteste ning enamikel juhtudel ostetakse taolisi seadmeid ka kolmandatelt osapooltelt (mitte otse seadmetootjalt) seega puudub vajalik ülidetailne spetsifikatsioonikirjeldus seadmele.

Kui rääkida mujalt - mitte operaatori müügiketist - seadme soetamisest, siis paraku ongi sellised näited väga sagedased tekkima, et soetatud on kasutuskõlbmatu nutiseade. Põhjus on väga lihtne - kõik telefonitootjad on globaalsed ettevõtted, kes toodavad ja müüvad oma seadmeid väga erinevatesse regioonidesse.

Kuna võimatu on toota seadmeid, mille spetsifikatsioon vastaks kõikidele maailma erinevates nurkades kasutusel olevatele nõudmistele, siis on sama mudeli erinevate regioonide versioonid väga erineva tehnilise ülesehitusega. Sisulised erinevused võivad peituda ka nüanssides, mida esimese hooga ei ole tavatarbijal üldse võimalik eristadagi.

Näiteks USA turule mõeldud seadmed võivad «karbile kirjutatud» sagedusribade järgi justkui meie võrkudega sobida ent tööle ei hakka nad siin ikkagi kuna ei ole Eestis kasutavate võrkude jaoks tehases seadistatud.

Nagu öeldud - isegi kui seadme karbile on kirjutatud kõik õiged numbrid ja märgid, ei tähenda see tingimata seda, et seadet oleks võimalik Eestis täisväärtuslikult kasutada.

Selleks, et klient saaks olla kindel, et soetatud telefon on Eesti võrkude jaoks sobiv - tuleb see alati osta operaatori müügivõrgust!

Iga kord kui operaator valib enda tootevalikusse mõne seadme, tellitakse see spetsiaalselt selle konkreetse operaatori jaoks, just selles regioonis, riigis kehtivatele normidele vastavalt toimima. Ning iga mudeli puhul testitakse see eelnevalt ka operaatori poolt veel üle!

Kuna tihti on suured seadmetootjad ise väga huvitatud sellest, et konkreetse regiooni jaoks mõeldud seadmed ei satuks mujale regioonidesse (mida hoitakse näiteks kunstlikult madalate hindadega, et seal regioonis turuosa võita) -, siis tihti muudetakse teadlikult seadmeid nii, et need saaksidki toimida ainult selles konkreetses geograafilises piirkonnas.

Erandlikud ei ole ka juhud, kus seade küll esialgu tööle hakkab, kuid klient satub hätta, siis kui ilmneb vajadus garantiiremondi järele. Suurtes partiides toodetud tehnika puhul ikka juhtub, et mõni üksik mudel on vigane ning juhul kui seade on ostetud operaatori juurest, kes on teinud kõik vajalikud kokkulepped, et tootja kliendile üliolulist järelteenindust võimaldaks, siis vahetatakse see lihtsalt uue vastu välja. Samas mujalt regioonist pärit mudelite puhul jääb klient oma murega tihti üksi ning eksootiliste või väiksemate tootjate puhul on pea võimatu iseseisvalt sobivat lahendust leida.

Muide, ka seadmetel, mis ei ole mõeldud meie regioonis kasutamiseks, puudub tihti  220V laadimisadapter, mis tähendab et seadme laadimiseks tuleb taaskord lisakulutusi teha ning vajalikud adapterid juurde soetada.

Ja nii siis kipubki tihti juhtuma, et klient tellib endale paha aimamata internetist või ostab reisides mõne (tipp)mudeli justkui oluliselt soodsama hinnaga kui Eesti operaatorid müüvad - ent kibeda tõena avastab, et sellega paraku siinmaal midagi muud kui wifi võrgus surfata ja tühja kulutatud raha pärast nukrutseda, polegi muud peale hakata.

Euronicsi nägemuses on tegemist kliente eksitava artikliga ja eelkõige peame ebaõigeks väidet et tegemist on sisuliselt kasutuskõlbmatu telefoniga.

Kaili Nikkinen, Sandman Grupi (Euronics) turundusjuht

 Coolpad MAX-i näol on tegemist kvaliteetse tootega, mis vastab kõikidele Eestis ja Euroopa Liidus kehtivatele nõuetele. Kindlasti ei ole tegemist «sisuliselt kasutuskõlbmatu» seadmega, kuna telefon pakub oma hinnaklassis väga konkurentsivõimelisi ja kohati ületamatuid omadusi, välja arvatud 800 MHz sagedusel LTE andmeside tugi, mis meie kogemuses ei ole alati kliendi jaoks oluline omadus.

Kõnealune nutitelefon on  võetud Euronicsi sortimenti kui soodsa hinnaga tippklassi nutiseade, mis sobib suurepäraselt kliendile, kelle jaoks ei ole 800MHz sagedusel LTE andmeside tähtis. Seega on täiesti kohatu väide, nagu ei oleks ilma 800MHz sagedusel LTE toeta nutitelefoni mõtet Eestis müüa.

Arvestatav hulk kasutajatest ei pea 800MHz sagedusel LTE-d nutitelefoni ostmisel oluliseks omaduseks. Euronicsi tootevaliku koostamisel on arvestatud ka nende klientidega, kes asemel eelistavad soodsa hinnaga suure ekraani ja teiste kliendi jaoks oluliste omadustega nutitelefoni

Piiratud läbilaskevõimega 800MHz ei ole praegustes tingimustes märgatavalt kiirem, kui üle Eesti kõigi operaatorite poolt kasutatav klassikaline 3G/HSPA+ andmesidevõrk. Arvestades mobiilsideoperaatorite aktiivseid kampaaniaid klientide LTE võrkudesse suunamisel, on tihti maapiirkondades 3G-võrkudes rohkem vaba ressurssi ning andmeside kiirused  reaalselt suuremad

Nutitelefonide tehnilised andmed on Euronicsi e-poes lihtsalt leitavad ning kliendil on enne ostu sooritamist võimalik telefoni omadustega tutvuda. Samuti aitavad Euronicsi kauplustes kogemustega spetsialistid kliendil teha valiku just konkreetse kliendi soovidest ja vajadustest lähtuvalt. Klientidel, kes vajavad 800MHz LTE toega nutitelefoni, aitame leida Euronicsi laiast valikust sobiva mudeli.

Taavi Ting, Telia mobiilide tootegrupi juht

LTE800 on ülioluline ehk kui telefon seda sagedust ei toeta, siis me seda ka müüki ei võta. Põhjus seisneb selles, et sel juhul ei saa klient 4G teenust korralikult kasutada.

Tanel Sarri, Tele2 raadiovõrgu juht

Kui telefon ei toeta LTE800 sagedust, siis pole seda telefoni mõtet Eestis müüa. 800 MHz sagedus on Eestis üks põhisagedusi, niiöelda mobiilside kandev kiht ehk vundament. Selle puudumine tähendab väga puudulikku telefoni kasutuskogemust, sest näiteks Tele2 kasutab LTE800 sagedust igal pool – linnades siselevi parandamiseks ja maapiirkondades põhisagedusena.

Sellise telefoni kasutaja saab telefoni kasutada paiguti linnas, aga siselevi on väga puudulik ja maapiirkondades kogeb ta suuri leviauke. Sama kehtib ka teiste Eesti mobiilsideoperaatorite võrkudes.

Linda Dagile, Coolpad'e Euroopasse vahendava ettevõtte TCCM esindaja

Coolpad Max does not have LTE800 frequency, that is why there was very limited amount of it available. Probably you can find it in Euronics shops. LTE800 frequency provides users with faster data speeds.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles