Karjääriõpetus aitab varakult sihte seada (1)

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Erakogu

Mis minust pärast kooli lõppu edasi saab? Millise ameti ma peaksin õppima? Kas jätkata õppimist kutsekoolis või gümnaasiumis? Nendele küsimustele aitab leida vastuseid juba põhikoolis toimuv karjääriõpetus. 

Harjumaa piiril asuva Turba kooli lõpetajad on nende küsimuste vastustele lähemal, sest kõik need teemad on läbi arutatud karjääriõpetuse tundides. Võib-olla just tänu karjääriteemaga tegelemisele on selle kooli lõpetajad viimastel aastatel 100-protsendiliselt läinud edasi õppima ning kellelgi pole õppimine pärast üheksandat klassi pooleli jäänud.

Turba koolis on karjääriõpetus üheksanda klassi programmis juba neljandat aastat. Tunnid toimuvad läbi aasta kord nädalas ning on hästi praktilist laadi. Hindeid muidugi selles aines ei panda ja kooli direktori Kädly Künnapi sõnul pole seda veel juhtunud, et mõnel õpilasel märge «arvestatud» saamata jääks.

Õpilastele on kutsutud esinema mitmeid spetsialiste väljastpoolt maja ning õppe eesmärk ongi laste silmaringi avardamine, nende mõtlema panemine ametivalikule, võimalustele, tööelule ja karjäärile. Näiteks on käinud Turbas kogemusi jagamas Töötukassa spetsialistid, kes rääkisid, milliseid noori inimesi tööandjad üldse tööle ootavad ning millised on tööturu ootused ja vajadused üldiselt. Mitmeid kordi on koolis käinud oma tööst rääkimas kohalikud ettevõtjad ja kooli vilistlased. Sel õppeaastal on plaanis korraldada ka töövarjupäev, kui üheksanda klassi õpilased saavad ettevõtetesse kohapeale minna vaatama, kuidas seal töö käib. Samuti on plaanis õpilaste töövarjuks olemist praktiseerida oma koolis sees, näiteks saab loodushuviline õpilane olla töövarjuks loodusainete õpetajale jne.

Koostööd tehakse ka Rajaleidja Põhja-Eesti keskusega, kelle spetsialistide abiga tehti õpilastele karjääriteste. «Pärast testide sooritamist toimusid individuaalsed nõustamised, kus iga õpilane sai personaalset tagasisidet. Nõustamiste käigus käsitleti testi tulemusi ning nendest lähtuvalt karjäärivalikuid puudutavaid teemasid,» räägib Künnap. «Karjääriõpetuse tundide eesmärgiks on jagada õpilastele võimalikult laiapõhjalist teadmist – selleks oleme tundidesse kutsunud mitmeid külalisi ja lektoreid ka väljastpoolt maja. Leian, et süsteemne ja järjepidev töö karjääriõpetuse tundides loob olukorra, kus põhikooli lõpetajal on kindel teadmine, kuidas oma haridusteed jätkata. Kahjuks aga on tänapäeval mitmeid näiteid, kus õpilane leiab end gümnaasiumis ja peab tõdema, et õigem valik oleks olnud kutsekool ja vastupidi. Ideaalne on aga, kui õpilane valib kohe pärast põhikooli lõppu omale sobiliku edasiõppimise võimaluse, olgu selleks siis gümnaasium või kutseõppeasutus ning sinnapoole me oma koolis ka liigume.»

Huvitavad tunnid

Karjääriõpetuse tunnid on Künnapi sõnul õpilaste hulgas väga armastatud ning naljalt neist juba poppi ei tehta. Tagasiside lapsevanematelt on samuti vaid positiivne. Need tunnid pole klassikalised koolitunnid, kus õpetaja tahvli juures räägib ja õpilased kuulavad. Siin tehakse palju rühmatöid, harjutatakse koos töötamist ning võetakse ette aktuaalsed tööalased teemad. Näiteks otsiti ja arutleti ühe rühmatöö raames teemal «Õpirõõm ja haridus» ning leiti selle käigus erinevaid võimalusi haridustee jätkamiseks. Muidugi õpetatakse ka puhtpraktilisi oskusi nagu näiteks CV kokkupanemine või motivatsioonikirja koostamine.

«Me ei ütle karjääriõpetuse tundides kellelegi, et sina pead minema kutsekooli, õppima üht või teist ametit ja sina gümnaasiumisse. Eesmärk on näidata noortele erinevaid võimalusi ja aidata neil endast paremini aru saada,» ütleb Künnap. «Noored on teadlikumad ja julgemad kui varem, nad on valmis tulihingeliselt panustama ettevõtmistesse, mis neid huvitavad. Samas kui neid panna tegema midagi, mille eesmärk on neile teadmata või nende jaoks arusaamatu, ei ole nad selleks valmis. Tänapäeva noored on heas mõttes teistsugused. Kui anda neile võimalus, neid toetada, suudavad nad palju korda saata. Nad on teotahtelised, julgevad otsustada ja võtta vastutust ning eesseisva tööelu suhtes on nad väga uudishimulikud.“

Lisaks

Turba kool

Õpilasi 142, neist 20 üheksandas klassis

Edasiõppimise protsent on 100

Peamiselt õpitakse edasi Tallinna või Haapsalu gümnaasiumites

Karjääriõpetus toimub koolis neljandat aastat. 

Allikas: Kädly Künnap

Foto: logo
Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles