AVASTUS 11: Meemid on muutunud moraalipolitseiks

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Riin Aljas

Meemid (tulevad inglise keelesest sõnast miim ja on tähenduslikus mõttes konkreetse sõnumiga naljapildid) ulatuvad tõsistest võiusulise sõnumiga piltidest naljade ja paroodiani. Mõlemal juhul täidavad aga need teatud väärtuste rõhutamist  või millegi kritiseerimist. Sageli kasutavad neid pilte inimesed, kes jäävad muidu oma arvamuse avaldamisel häbelikuks. 

Itaalia – meemid väljendavad poliitilisi arvamusi

Itaallased kasutavad meeme oma väärtuste ja arvamuste väljendamiseks, sageli puudutab see tundeid, mida on keeruline väljendada. Sealjuures kasutatakse seda sageli ka poliitiliste arvamuste edastamiseks, mida varem jagati vaid privaatsetes vestlustes.

Vaata rohkem videost:

Hiina tehastetöölistel aitavad meemid tundeid väljendada

Inimestel ei ole alati kombeks oma tundeid või isiklikke arvamusi väljendada, mistõttu aitavad fotod ja meemid neil keerukaid tundeid väljendada.

24-aastane postkontori töötaja elab koos perega väikeses külas ja ta ei ole veel abielus. Neiu saab vahel kohalikelt meestelt lähenemiskatseid, ent lükkab need tagasi. Fang on vaikse iseloomuga ning kohtingute suhtes on ta eriti häbelik. Fangi sotsiaalmeedia profiil elab aga täiesti teistsugust elu – lehekülge katavad meemid, mis jutustavad romantilisest armastusest. Näiteks: «Asi pole selles, et meil oleks vaja inimest, kes oleks piisavalt hea, piisavalt õige või piisavalt sõltuv, vaid selles, et lõpuks me kõik muutume ja kohtumegi sellise inimesega. Kui sa annad talle natuke rohkem aega, siis ta hakkab ka sulle rohkem aega andma. Kõik läheb paremaks. Tule, armume ja ärme muretse, millal see juhtub.»

Sarnaseid kirjeldusi postitavad teisedki sama küla elanikud, sest inimestel on end lihtsam väljendada teiste sõnade kaudu, kui neid ise kirja panna.

Tšiili ja Trinidadi inimesed armastavad konn Kermitit

Mõlemas riigis aitas konn isiklike teemasid kirjeldada.

23-aastane Roger on sõprade hulgas tuntud kui tõeliselt chill tüüp: talle meeldib väljas käia, juua, nalju rääkida ja ta on alati peohing ning teda tuntakse kui tõeliselt toredat ja lahedat kutti. Eelmisel aastal pettis aga Rogeri tüdruksõber teda esmalt Rogeri sõbraga ja jättis ta siis teise mehega suhte alustamiseks maha. See murdis Rogeri südame ning ehkki Roger rääkis sellest mõne lähedase sõbraga, ei tahtnud ta oma tundeid teistele välja näidata, rääkimata nende Facebooki postitamisest.

Samal ajal tuli Liptoni tee välja reklaamiga, kus USA lastesaatest Muppetid tuntud konn Kermit istub kohvikus ning vaatab sealt New Yorgi tänavatel toimuvat kaost. Ta lonksab rahulikult teed ning ütleb hiljem massidesse läinud fraasi «See ei puutu absoluutselt minusse». Trinidadis hakkas Kermitit ja seda fraasi kujutavad meemid aga levima siis, kui taheti mõne inimese või grupi käitumist korrale kutsuda. Sealjuures väljendati konna kaudu sageli päris karmi kriitikat.

Roger jagas näiteks Kermiti pilti järgmise sõnumiga: «Sa võid mu Facebooki lehel luuramas käia, sest sa igatsed mind, aga see ei puutu absoluutselt minusse.» Ehkki petmine tegi Rogerile haiget ja ta kuulis sõpradelt, et tema endine tüdruksõber käib sageli Rogeri sotsiaalmeedia lehtedel uurimas ega Roger pole uut tüdrukut leidnud, on tema postitatud pilt näide nalja tegemisest teemade üle, mis on muidu väga tõsised, ent kus tõsine sõnum jõuab nalja kaudu siiski kohale.

India kuulsuste satiir

Indias on välja arenenud naljapiltide kultuur, kus kuulsusi ja filmistaaride pilte töödeldakse nii, et nad oleks koomilised ning nende juurde lisatakse sõnumeid.

Brasiilia pildid väljendavad muret moraali kadumise pärast

Siin postitavad inimesed sageli meeme, mille sõnum on ühiskonda korrale kutsuda ja mure moraali kadumise pärast. Samal ajal räägivad aga samad isikud personaalsetes vestlustes avalikult postitatud ideaalidele tugevalt vastu. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles