Vaata, mida toob Vaba Lava uus hooaeg (2)

Kultuuritoimetus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kristiina Reidolv, Liina Keevallik, Jose Alfarroba, Tristan Barani. Vaba Lava.
Kristiina Reidolv, Liina Keevallik, Jose Alfarroba, Tristan Barani. Vaba Lava. Foto: Rait Avestik

Vaba Lava teatrikeskuses kuulutati välja 2017/2018 hooaja kuraatoriprogramm, mille valisid välja José Alfarroba ja Tristan Barani Prantsusmaalt.

Vaba Lava uue hooaja teemadeks on «Big Data» (andmete üleküllus) ja «Post-truth» (tõejärgsus). Väljavalitud lavastuste hulgas on sõna- ja tantsuteatrit, visuaal- ja tehnoloogilist teatrit, dokumentaalteatrit ning performance’it.

Märksõnadeks said filmi ja teatri väljendusvahendite kasutamine, interdistsiplinaarsus, personaalne informatsioon, rahvusvaheline koostöö, noorte kaasamine ja kõnetamine. Vaba Lava kahe järgmise hooaja fookuses on frankofoonia.

31. jaanuaril lõppenud ideekonkurssidele, kuhu oodati informatsiooni ülekülluse ning tõejärgse ajastu temaatikaga tegelevaid lavastusi, laekus avaldusi projektiteatritelt, vabatruppidelt ja vabakutselistelt loojatelt. Kokku esitati 142 taotlust, sellest 30 taotlust Eestist ja 112 taotlust välismaalt, sealjuures osales konkursil ka mitu nimekat maailmaklassi tegijat. Taotlusi esitati peaaegu kõikidest Euroopa riikidest, lisaks USAst, Kanadast ja Taiwanist. Välisriikidest tuli kõige suurem arv taotlusi Prantsusmaalt (25), palju projektiideid laekus ka Venemaalt (18) ja Belgiast (11).

Kuraator José Alfarroba sõnul tuli konkursile väga palju huvitavaid projekte ning valiku tegemine oli keeruline. «Valituks osutusid lavastused, mis vastasid kõige paremini kutsungi teemale ning kaasasid prantsuse ja eesti etenduskunstnikke,» selgitas José Alfarroba.

Kuraator loodab, et Eesti ja välismaiste kunstnike vahel tekivad uued ja kunstiliselt huvitavad kontaktid. José Alfarroba lausub, et kuraatorprogrammi kutsung tekitas Prantsusmaa teatritegijate hulgas suurt tähelepanu Vaba Lavale ja Eestile.

«Lihtne oleks olnud tuua siia väga kuulsaid artiste, kuid valisime välja potentsiaalikad, värske ja avatud mõtteviisiga tegijad.»

José Alfarroba põhjendas Eestisse tulekut sellega, et ta on veendunud eurooplane ja usub Euroopa kultuuri ning kultuurivahetusse. José Alfarroba eesmärk pole enda eesmärgiuks seadnud inimeste õpetamist, vaid võimaluste andmist. Seda on ta püüdnud teha nii noori teatritegijaid juhendades kui nüüd siis ka Eestisse tulles.

Samuti peab José Alfarroba end väga uudishimulikuks ja seetõttu ta loodab Eestist ise midagi õppida, saada uusi kogemusi. «Olen vapustatud Tallinna kultuurielu tihedusest ja aktiivisusest. Näen siin moodsust ja kaasaegsust, indu minna edasi.»

Vaba Lava tegevjuht Kristiina Reidolv ütles, et Vabal Laval on suur rõõm töötada koos selliste prantsuse teatriekspertidega nagu José Alfarroba ja Tristan Barani. «José Alfarroba peab oma missiooniks noorte talentide leidmist ning nende karjääri toetamist rahvusvahelisel kunstnikuteel. Vaba Lava ideekonkursi tulemuste üle võib aga selles mõttes rõõmu tunda, et osales mitui maailma tipplavastajat, mis on meile suureks komplimendiks.»

Vaba Lava kuraatoriprogrammi kuuluvad:

  • Alexandre Zeff
  • «Big Data»

Lavastus käsitleb tänapäevast digitaalset revolutsiooni, meeletut personaalse info kogumist ja vahendamist, mis viib meid uude ajastusse, kus kõik on võimalik. Kuid samuti seisame silmitsi riskiga kõik kaotada, nähes kuidas meie anonüümsus ja privaatsus hääbuvad. Esietendub septembris.

  • Rainer Sarnet
  • «Öö lõpp»

Lavastus on dramatiseering F. Mauriaci romaani «Öö lõpp» põhjal, mille keskseks teemaks on tõde. Kas on võimalik tabada tõde, rääkida tõde? Loo kangelanna Therese Desqueryroux on tuntud kui illusioonitu maskide maharebija, tõeütleja, kelle tõde mürgitab nii sõna otseses kui ka kaudses mõttes. Esietendub detsembris.

  • Mart Kampus, Liina Keevallik ja Christina Batman
  •  «Pilveooper ehk Dido probleem»

Lavastus räägib inimeseks olemiseks olukorras, kus pea kohal on taevas täis informatsiooni. Kogu «personaalpilvedesse» salvestatud infohulk on sama kontrollimatu nagu ilm ise ja iga kell võib sealt kohatul hetkel midagi alla sadada. Esietendub jaanuaris.

  • Armel Rousseli
  • «Kevadine ärkamine».

Lugu põhineb 1891. aastal Saksamaal ilmunud Frank Wedekindi samanimelisel näidendil. Esietendub aprillis.

  • Salvatore Calcagno
  • «Pandora 3.0»

Lavastus räägib generatsioonist Z, tänapäevastest noortest, kes on sündinud 1995. Kunstnikud soovivad projekti käigus kaasata noori, kellega koos luuakse piirideta portree suuremeelsusest, hellusest ja kiindumusest, inimestest, kes kujutavad meie tulevast maailma. Esietendub mais.

  • Andri Luup
  • «(Teisitimõtleja)»

Lavastus räägib endisest punkarist ja bändimehest, kes omal ajal teadis, millisele diktaatorile vastandudes ta oma laule kirjutas. Lavastuse peaosas on Ivo Uukivi ja see esietendub kevadel 2018.

  • EKSTRA

2018. aasta juunis toimuv rahvusvaheline etenduskunstide hackathon, mis toob kokku noored lavastajad, näitlejad ja tantsijad nii Eestist, Prantsusmaalt kui ka mujalt maailmast.

Lavastusprojektid valisid Vaba Lava 2017/2018 hooaja kuraatorid José Alfarroba ja Tristan Barani Prantsusmaalt. Konsultandiks oli Vaba Lava teatrikeskuse juhatuse liige ja tegevjuht Kristiina Reidolv.

José Alfarroba on sündinud 1950. aastal Lõuna-Portugalis. 1969. aastal kolis ta poliitilistel põhjustel Prantsusmaale ning töötas esmalt organisatsioonis Culture and Freedom Network of Léo Lagrange. 1984. aastal sai José Alfarrobast Rutebeufi nimelise teatri (Le théâtre Rutebeuf) kunstiline juht ja direktor. Sellesse perioodi jäi ka tänavakunsti festivali Folies Urbaines asutamine. 1998. aastal alustas Jose tööd teatri Théâtre de Vanves kunstilise juhi ja direktorina. Théâtre de Vanves on interdistsiplinaarne etenduskunstide keskus, kus on esindatud nii kaasaegne sõna-, tantsu- ja muusikateater kui ka film. Vanves'is toimub rahvusvaheline festival Artdanthé, mille initsiaatoriks oli José Alfarroba. Festivali põhifookuses on kaasaegne tants, kuid esindatud on ka teised etenduskunstid – sõnateater, performance'id, visuaalteater jne.

Tristan Barani on õppinud Pariisi 2. ülikoolis (Université Paris 2 Panthéon-Assas) õigusteadust ning meediat ja avalikke suhteid. Ta on seotud Théâtre de Vanves'iga alates 2006. aastast. Alates 2010. aastast on Tristan Barani koos José Alfarrobaga arendanud rahvusvahelisi suhteid Artdanthé festivali käigus. Kui Théâtre de Vanves'i juhiks sai Anouchka Charbey, sai Tristanist interdistsiplinaarse etenduskunstide festivali Artdanthé programmijuht. 2015. aastal valiti Tristan Prantsuse kultuuriministeeriumi valitsusalas oleva komisjoni DRAC Île-de-France kaasaegse tantsu eksperdiks. Lisaks juhib Tristan Vanves'i, Brüsseli ja Pariisi noorte etenduskunstnike vahetus- ja koostööprogrammi.

Vaba Lava on kaasaegne ja avatud etenduskunstide keskus, mille eesmärgiks on pakkuda väiketeatritele ja vabatruppidele soodsaid arengutingimusi nii teatrihoone kui ka tugiteenuste näol, ning arendada rahvusvahelist koostööd. Teatrikeskus on avatud uutele kooslustele ja värsketele ideedele. Vaba Lava suurtoetaja on telekommunikatsioonifirma Starman.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles