Nõukogude Eesti moefotod näitusel

Kultuuritoimetus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kauaaegne EKA õppejõud, moeosakonna emeriitdotsent Jüri Siim. Suvi 1974. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto»
Kauaaegne EKA õppejõud, moeosakonna emeriitdotsent Jüri Siim. Suvi 1974. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto» Foto: Boris Mäemets

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis avatakse 12. augustil ulatuslik näitus Nõukogude Eesti olulisema fotograafi moefotodest. Näitus «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto» kuraatoriks on Anne Vetik.

Boris Mäemets (1929) oli üks Nõukogude Eesti olulisemaid fotograafe, kes tegeles intensiivselt nii siinse arhitektuuri kui ka tarbekunsti jäädvustamisega, kuid oli seejuures üks kesksemaid moefotograafe. Tema lähenemine Tallinna Moemaja kollektsioonidele ning ajakirjale Siluett loodud moeseeriad eelkõige 1960.–1970. aastatest lõid tugeva aluse kohalikule moefotograafiale, kujundades ühtlasi laiemalt siinset arusaama moe tähendusest.

Faime Jürno, Nõukogude Eesti tuntuim modell. Suvi 1967. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto»
Faime Jürno, Nõukogude Eesti tuntuim modell. Suvi 1967. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto» Foto: Boris Mäemets

Tallinna Polütehnilises Instituudis kaubandust õppinud noormees töötas 1954. aastast Eesti Tarbijate Kooperatiivide Vabariiklikus Liidus, kus moodustati 1959. aastal ENSV esimene reklaamibüroo. Oma kollektiivis tuntud amatöörfotograaf kutsuti uude büroosse professionaalseks piltnikuks. Samal ajal hakkas Mäemets pildistama näitusi ja interjööre ning nii kasvas tema tuntus kunsti- ja moeringkondades. Leping 1957. aastal asutatud Tallinna Moemajaga sõlmiti Silueti tehnilise toimetaja Valter Muruki ettepanekul 1967. aastal. Moemaja ajakirja Siluett eestikeelne tiraaž ületas 50 000 ja venekeelne 300 000 eksemplari. Tallinna Moemajaga oli Mäemets aktiivsemalt seotud 1975. aastani, seejärel hakkas ta pildistama põhiliselt Leningradi Moemajale.

Meesmannekeenid valmistumas moedemonstratsiooniks. Kevad 1968. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto»
Meesmannekeenid valmistumas moedemonstratsiooniks. Kevad 1968. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto» Foto: Boris Mäemets

Näitus «Kaadris ja kaadri taga» avab ühe tahu kuuekümne aasta eest asutatud Tallinna Moemaja ajaloost ja Mäemetsa loomingust, tutvustades samas 1960.–1970. aastatest pärinevat moefotoloomingut laiemalt, tuues publiku ette nii toimetuse heakskiidu saanud ja ajakirja jõudnud materjali kui ka pilte, mis jäid avaldamata ja said pakkuda rõõmu vaid fotograafile endale. Nende ühenduslüliks on omakorda kaadritaguse elu jäädvustused, mis on eksponeeritud esmakordselt.

Filminäitleja Mare Garšnek Siluetile poseerimas. Kevad 1970. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto»
Filminäitleja Mare Garšnek Siluetile poseerimas. Kevad 1970. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto» Foto: Boris Mäemets

Näituse kujunduse autor on Johan Tali, graafiline disainer Helene Vetik, muusikaline kujundus Sander Mölder. Näituse peatoetaja on Tallinna Kaubamaja. Näitus jääb avatuks 22. oktoobrini.

Näituse kuraator Anne Vetik on lõpetanud EKA kunstiteaduse eriala, kirjutanud aastast 2008 nii kunsti- kui ka moekriitikat, asutanud ning juhtinud alternatiivset moeajakirja Slacker Magazine ning on ERRi moe- ja disainisaate «Kapist välja» saatejuht.

Boris Mäemets. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto»
Boris Mäemets. Foto näituselt «Kaadris ja kaadri taga. Boris Mäemetsa moefoto» Foto: Boris Mäemets
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles