Mopeediõnnetuste levinumad põhjused: kogenematus ja tähelepanematus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mopeedid on tänavapildis vaid umbes poole aastast, seetõttu unustavad autojuhid nende märkamise talvega ära.
Mopeedid on tänavapildis vaid umbes poole aastast, seetõttu unustavad autojuhid nende märkamise talvega ära. Foto: Peeter Langovits

Nii kui lumi sulab ja päike eredamalt paistab, ilmuvad tänavapilti võrisevad mopeedid, aga paraku ka politseiteadetesse üha sagedamini info nendega juhtunud õnnetustest. Aprillis on politsei andmetel juhtunud juba neli vigastustega lõppenud avariid, kus motorolleril istujad kannatanud.

Kõige sagedamini satuvad mopeediga liiklusõnnetusse alaealised vanuses 14-17, kinnitas maanteeameti pressiesindaja Timo Vijar. Ka mullu ainus õnnetuses hukkunud mopeedijuht oli 17-aastane.

2010. aastal inimkannatanutega õnnetustes osalenud 95st mopeedijuhist 36 olid vanuses 14-17, neist kolm koguni vaid 13-aastased. Seejuures võib vastavalt seadusele mopeediga liiklusse tulla alates 14. eluaastast.

Politsei- ja piirivalveameti juhtivkorrakaitseametnik Riho Tänak seletas peamiselt noortega juhtuvaid õnnetusi sellega, et mopeed on sageli peale jalgratast kohe järgmine sõiduvahend, mis noortele kätte satub. «Vanemad, kes lastele nii jalgratta kui mopeedi soetavad, unustavad pahatihti lastele enne selgitada, millised ohud liikluses on ja kuidas seal käituda tuleb,» sõnas ta.

Näiteks ei osata sageli käituda parema käe reegliga ristmikule sattudes. «Koolitust jääb ikka väga vajaka,» tõdes politseinik. Ometi toimuvad üldhariduskoolides ja huviringides jalgratta- või mopeedikursused, kuhu lapsevanem võiks oma võsukesi suunata. «Esimesed õppetunnid peaksid olema, kuidas sõiduriistaga seisma saab ja siis alles, kuidas liikuma saada,» nentis Tänak.

Tänaku sõnul eksitakse ristmikel peamiselt teistele eesõiguse andmisel - kas parema käe reegli või «anna teed» märgi alusel. Ohtlikkuselt järgnevad manöövrid – eelkõige vasak-, aga ka parempöörded.

Linnades alaealised, maal joobes juhid

Kõige sagedasemad on õnnetused ristmikel, eriti reguleerimata ristmikel, näitab ka maanteeameti statistika. Mopeedijuhid ei arvesta seal suuremate sõidukitega ja ka suuremate sõidukite juhid ei märka õigeaegselt mopeedijuhte.

«Üha sagedamini on juhtumeid, kus mopeedijuht ilmselt otsasõidu vältimiseks järsul pidurdamisel sõiduki üle kontrolli kaotab ja rattalt kukub,» tõi Timo Vijar välja.

Maanteel ohustavad mopeedid teepeenral liikuvaid jalakäijaid ja jalgrattureid. «Kui linnades on probleemiks alaealised, siis maapiirkondades pigem alkoholijoobes 20-50-aastased mopeedijuhid. Samas tuvastati joove ka neljal alaealisel mopeedijuhil, kellest noorimad 15-aastased,» ütles pressiesindaja.

«Markantseim näide on mullu suvest Võrumaal, kus 16-aastane joobes mopeedijuht sõitis pimedas otsa samuti 16-aastasele joobes jalakäijale,» lausus Vijar. Kokku tuvastati mullu joove igal viiendal ehk 20 õnnetusse sattunud mopeedijuhil.

Mullu juhtus kokku 82 mopeediõnnetust, 2009. aastal 84. Aasta esimeste kuude statistika on ses osas tagasihoidlik, sest mopeedid ilmuvad tänavatele ikka alles soojade ilmade tekkimisel. Nii on tänavu esimese nelja kuuga osalenud mopeediõnnetustes 7, mullu sama ajaga 5 inimest.

Uued reeglid rangemad

Tänak lootis, et uue liiklusseadusega karmistuvad nõuded ka mopeediõnnetusi vähendavad. Olulisim muudatus ongi see, et liiklusse ei tohi minna keegi, kel lube pole.

Kui praegu nõutakse mopeedijuhilt vaid kaitsekiivrit, siis 1. juulist jõustuva uue liiklusseaduse järgi peab kiiver vastama samadele nõuetele kui mootorrattakiiver. «45 kilomeetrise tunnikiiruse pealt kukkudes jalgrattakiiver enam ei kaitse piisavalt,» selgitas Tänak.

«Kuna mopeedid-jalgrattad liiguvad tänavatel alla poole aastast, siis talve jooksul autojuhid unustavad nad üldse ära ja kui need kevadel välja tulevad, siis ei osata neid algul tähele panna,» sõnas Tänak ja andis soovituse: «Kollane vest, valgustusseadmed – kõik need asjad teevad mopeedijuhti teistele nähtavamaks, siis on väiksem oht õnnetusse sattuda.»

-
Nõuded mopeedijuhile
Praeguse liiklusseaduse järgi:
* vähemalt 14-aastane isik
* 14-15-aastasel peab olema vastav juhiluba
* 16-aastaselt ja vanemalt juhiluba ei nõuta
* peab kandma kaitsekiivrit
* ei tohi sõita kiiremini kui 45 kilomeetrit tunnis.
Uue liiklusseaduse (hakkab kehtima 1. juulist) järgi:
* vähemalt 14-aastane isik
* juhtimiseks peab olema mopeedi vms kategooria sõiduki juhtimise luba
* ei tohi sõita kiiremini kui 45 kilomeetrit tunnis
* nii juht kui sõitja peavad kasutama (E-reeglile nr 22 vastavat) motokiivrit
* kohustuslik on mopeedi registreerimine ja liikluskindlustus

* Mopeed on kahe- või kolmerattaline mootorsõiduk, mille valmistajakiirus on 25-45 km/h ja mille töömaht ei ületa 50 cm3 või elektrimootori suurim püsi-nimivõimsus ei ületa 4 kW. Mopeediks loetakse ka eelnimetatud tingimustele vastavat kerget neljarattalist mootorsõidukit, mille tühimass ei ületa 350 kilogrammi.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles