Kuidas Tartu kapslist välja saada? (1)

Vambola Paavo
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kristjan Teedema

Võime teha märkimisväärseid edusamme hariduse, tervishoiu ja sotsiaalia vallas, ent kui tahame reisile minna või soovib võõras siia tulla, tuleb läbida Kolgata tee, sest Tartu välisühendused on viletsad. Lennukeid käib harvalt ja rahvusvahelist rongiliini polegi.

Lähenevad valimised on ajanud kohalikud poliitikud kihevile. Muidu nii vaoshoitud ja soliidsed mehed ning naised kalpsavad nagu vasikad karjalaske aegu. Tänavapildis troonivad hiigelsuured plakatid ja klantsitud näod. Lubada võib kõike, hea kui sellest kolmandikul on määratud täituda. 

Inimesekesksust, turvalisust ja suuremaid lapsetoetusi on kindlasti vaja.

Samuti vajab ajakohastamist Tartu bussiliiklus. Suur-Tartu tekkimisega tahavad mugavalt kesklinna pääseda Haage, Märja ja Ilmatsalu elanikud. Üheski valimislubaduses sellest ei räägita.

Suuremate erakondade programmides ja lubadustes puudub tee, mis näitaks, kuidas tuua Tartu välja kapslist.

Keegi ei armasta rääkida, miks meil on muu maailmaga ikka veel puudulikud ühendused. Need on kahjuks algelised. Võime teha märkimisväärseid edusamme hariduse-, tervishoiu- ja sotsiaalvallas, ent kui tahame reisile minna või soovib võõras siia tulla, tuleb läbida Kolgata tee. Seda kõike 21. sajandil, mil mujal tuhisevad voolujoonelised rongid ja ehitatakse uusi kiirteid ning kerkivad uued lennujaamad.

Kui keegi on uhke selle üle, et kord päevas käib Tartust propellerlennuk Helsingisse ning sedagi mitte kõige sobivamal ajal, siis seda tuleks minu meelest nurgas häbeneda.

Unistus, et siit hakkab lendama meie kodumaine lennufirma Nordica, on naiivne ega ole määratud täituma.

Tartu ei ole Nordica ja selle strateegilise koostööpartneri LOT Polish Airlinesi logistikutele ahvatlev ega kasumit toov sihtkoht. Jääme endiselt Finn­airi lõa otsa ja sõltume soomlaste heast tahtest.

Vaevalt kiikab siiapoole ka Air Baltic. Nende prioriteet on laiendada haaret kaugemale. Riiast kavandatakse uusi sihtkohti Aasiasse ning Ameerikasse. Lätlased soetavad uusi nüüdisaegseid poolpikamaa lennukeid ja need ei sobi lähilendudeks. Me ei suuda nii suuri õhulaevu täita ja meie õhuvärav Ülenurmes jääb kitsaks. 

Odavlennufirmade kasutatavatele lennukitele jääb Ülenurme lennurada lühikeseks ning pole kuulnud, et keegi oleks Ryanairi või Easyjetiga ka kõnelusi pidanud.

Leedulastel on Kaunas varulennuväljaks, kui midagi peaks Vilniuse lennuväljal maandumist takistama. Tartu Ülenurme lennuväli on Tallinna varulennuväli. Nordica õhulaevade maandumised kevadel Tartus on olnud pigem erand.

Kiirtee puudumise seletas mulle lahti üks IRLi poliitik ja põhjus on lihtne. Reformierakonna juhid pealinnas pole seadnud Tallinna-Tartu maantee ajakohastamist prioriteediks.

Tartu välisühenduste parandamisel jäävad üle veel maantee neljarealiseks ehitamine ning rongiühenduse tihendamine ja raudteel kiiruste suurendamine.

Kiirtee puudumise seletas mulle lahti üks IRLi poliitik ja põhjus on lihtne. Reformierakonna juhid pealinnas pole seadnud Tallinna-Tartu maantee ajakohastamist prioriteediks. Seni viimase uue neljarealise lõigu Aruvalla ja Kose vahele rajas majandusministrina Juhan Parts ning au ja kiitus talle.

Nüüd, kui Stenbocki majas puhuvad uued tuuled, on näha ka rõhuasetuste ümberjaotamist. Minister Kadri Simsoni lemmik on küll Pärnu, aga selle kõrval liigutatakse raha ka Tartu poole.

Urmas Klaas on Reformierakonna poliitikute hulgas erandlik, kui on oravakarjas julgenud rääkida neljarealise maantee ehitamise vajalikkusest. Kahjuks siiani mitte eriti häälekalt.

Kui Tartu linnapea kandidaadid tahavad valimistel hääli saada, peavad nad Tartule paremate ühenduste loomise kohta andma selgeid sõnumeid.

Hea tahtmise korral jõuaks rajada 2 + 1 möödasõidualadega teelõigud nelja aastaga Tartust vähemalt Laevani. Selleks tuleb maanteeametile pidevalt kella anda.

Kui turist jõuab pealinnast Tartusse vähem kui kahe tunniga, võime rääkima hakata mitmefunktsioonilisest hallist, esinduslike foorumite pidamisest, uutest hotellidest ning turismi õitsengust. 

Siis ehk hakkavad Eesti Rahva Muuseumisse tulema ka Aasia turismirühmad. Praegu veedavad nad suurema osa ajast pealinnas.

Rahvusvaheline rongiühendus puudub Tartul juba ammu sootuks. Aastaid lasti end uinutada Elroni mesimagusatest lubadustest.

Aasta algul saabus tõehetk: Riia ei saa kunagi olema rongifirma eesmärk. Võimulolijad võiksid kohtuda hoopis Läti raudteefirma esindajatega ja kokku leppida tingimustes, kuidas saab avada rahvusvahelise rongiliini.

Terastee võimaldab Valka ja Riia vahel sõita kogu pikkuses kiirusega 120 kilomeetrit tunnis. Kuid on teada, et Euroopas rahvusvahelisi vedusid ei doteerita, Brüsselis vaadatakse linna või riigi abi kui ebaterve konkurentsi ilmingut.

Kui kõik läheb edasi vanaviisi, vajume oma kapslis veel sügavamale ja välja pääseda pole kerge.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles