Frank Appel: 2050. aastaks heitmevabaks? Mõeldav! (4)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Deutsche Post DHL Groupi tegevdirektor Frank Appel.
Deutsche Post DHL Groupi tegevdirektor Frank Appel. Foto: SCANPIX

Kui ettevõtted asuvad globaalsete kliimamuutustega tõsiselt tegelema, võivad nad saavutada palju enamat kui ainult surve vähendamist keskkonnale, kui tähtis ka see iseenesest poleks, kirjutab Deutsche Post DHL Groupi tegevdirektor Frank Appel.

Igas vähegi suuremas firmas – meie puhul siis maailma juhtivas logistikaettevõttes – tooks eesmärk muutuda 2050. aastaks heitmevabaks kaasa kaht laadi reaktsioone. Ühed peaksid seda suhtekorralduslikuks trikiks, teised aga hindaksid niisugust sihti liiga optimistlikuks.

Ma usun, et mõlemad eksivad. Sellise eesmärgi seadmine on lihtsalt vältimatu. Kliimamuutused kujutavad selget riski kõigile maailma ettevõtetele.

Samal ajal saab kliimamuutustega võideldes tõelise potentsiaali saavutada ainult siis, kui inimeste taip ja turu ressursitõhusus täielikult selle võitluse teenistusse rakendatakse. Nii mõistavadki ärimaailma juhid aina paremini, et kliimaohtudega tegelemine ei tähenda kõigest pealesunnitud kulu. See pakub ka võimaluse kasvatada väärtust uute ärimudelite ja uude tehnoloogiasse investeerimise kaudu.

Selle aasta ÜRO kliimamuutuste konverentsi, mis alles äsja lõppes Saksamaal Bonnis, eesmärk oli luua konkreetsed plaanid, kuidas saavutada keskkonna suhtes positiivne tulemus.

Sama ülesandega tegelevad tõsiselt suurettevõtted. Tuginedes teadmistele, mida olen omandanud 2008. aastast alates, mil me esimest korda panime paika selged sihid oma globaalse heitme vähendamiseks, tahaksin välja tuua neli peamist asjaolu.

Esiteks nõuab heitmevabaks muutumise sihiks seadmine paljude äritegevuste põhjalikku ümbermõtestamist. Meile on kõige ümberhindamine kestlikkuse seisukohalt taganud uue kvaliteedi suhetes tarnijate ja tarbijatega.

Näiteks meie aerodünaamika põhimõtetest lähtudes kujundatud teardrop-haagised, mida kasutatakse kaugvedudeks, vähendavad nii kütusekulu kui ka süsinikuheidet. Lisaks oma ettevõtte vajadustele teeme koostööd tarbijatega, et luua neile kohandatud versioone.

Teiseks tuleb just seepärast, et pole ühest lihtsat lahendust, astuda kiiresti ja süsteemselt terve rida konkreetseid samme. Need algavad selliste pisikeste asjadega, nagu üleminek leedvalgustitele kõigis meie ruumides üle kogu maailma ning linnatingimustes maksimaalselt jalgratta võimaluste ärakasutamine.

Kolmandaks sõltub edu sellest, et igas ettevõttes liiguksid lahendused nii ülalt alla kui ka alt üles. Idufirmalikud struktuurid, kus suudetakse vastu võtta ja töödelda ka kõige tavalisemate töötajate ideid, on väga tähtsad.

Neljandaks võib ettevõte, mis on valmis täielikult ümber mõtestama senise ärimudeli, avastada kõikemuutvaid lahendusi, mis pakuvad uusi, tõeliselt pikaajalise potentsiaaliga äritegemise võimalusi.

Meie oleme näiteks saanud e-ettevõtjateks. Ühtekokku 92 000 masinaga opereeriva ettevõtte 2050. aasta sihtide keskne ülesanne on jagu saada senisest diiselmootoriga sõidukite armaadast ja võtta kasutusele elektrisõidukid. Need e-sõidukid peavad olema raske koorma vedamiseks sama kindlad nagu diiselmasinad, pidama vastu linnaliikluse pidevale pidurdamise ja kiirendamise stressile ning olema piisavalt töökindlad, et neid saaks kasutada kuni 300 päeva aastas.

Kui me ei suutnud leida turult sobivat pakkujat, võtsime ühendust ülikooli juures tegutseva idufirmaga StreetScooter, kelle hiljem ära ostsime. Toome välja oma esimese toote kõikehõlmavas elektrisõidukite sarjas ning kavatseme suurendada tootmisvõimsust selle aasta 10 000 masinalt 2018. aastal juba 20 000 masinale.

Meid motiveerib soov näidata, et e-sõidukid võivad olla nii üleilmses logistikas kui ka mujal täiesti standardne lahendus. Seepärast olemegi nüüd saanud Saksamaal asjad paika, hakanud oma lahendust üle ilma rakendama. Pealegi, kuna StreetScooteri sõidukeid saab kohandada teiste valdkondade spetsiifiliste vajadustega, suudavad need pakkuda linnas liiklemise võimalusi väga paljudele.

Oma ettevõtte heitme- ja mürataseme täiendavaks vähendamiseks oleme pannud suure rõhu ka kahe- ja kolmerattalistele e-ratastele. Me tarvitame neid praegu 58 linnas 12 Euroopa riigis, sealhulgas Prantsusmaal, Itaalias, Suurbritannias ja Hollandis. Meile on nende meetmete täielik kasutuselevõtt esmatähtis 2025. aastaks seatud eesmärgi täitmisel: selleks ajaks peab 70 protsenti meie «esimese miili» (kättesaamine) ja «viimase miili» (kohaletoimetamine) teenusest olema heitmevaba.

Pole kahtlustki, et 2050. aastaks heitmevabaks muutumine nõuab palju suuremaid pingutusi. Ometi julgustab mind selle juures tugevasti üks mõneti ootamatu fakt: nimelt pakub kliimamuutustega tegelemine midagi palju enamat kui pelgalt keskkonnaprobleemide lahendusi.

Ma olen omal nahal kogenud, et rohelised algatused võivad kaasa tuua uut laadi produktiivsust ning aja jooksul luua täiesti uue turu, kus aina kasvab nõudlus kestlike lahenduste järele. Kõige selle sütitamiseks on aga ilmtingimata vaja julgeid unistusi ja püüdlusi. Ainult nii saab ärimaailm asuda – ja peabki asuma – nende muutuste etteotsa, mida vajab terve maailm.

© The Globalist. Inglise keelest eesti keelde ümber pannud Marek Laane

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles