Bussihange jõuab riigikohtusse

Jüri Saar
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Praegu sõidutab tartlasi Sebe. Nende leping lõpeb 2019. aasta juunikuuga.
Praegu sõidutab tartlasi Sebe. Nende leping lõpeb 2019. aasta juunikuuga. Foto: Sille Annuk

Aasta eest välja kuulutatud Tartu bussihankel ei ole endiselt võitjaga lepingut sõlmitud, kuigi pakkumused avati veebruaris ja linnavalitsuse otsus võitjaga lepingu sõlmimise kohta jääb möödunud suvesse.

Visalt püüavad Hansa Bussiliinid ja Eesti Buss väita, et soodsaima pakkumuse teinud ettevõtte Go Bus hind on põhjendamatult odav ehk teisisõnu on tegu alapakkumisega ning linlastel, esialgu linnavalitsusel, tuleks muretseda selle pärast, kas pakutud hinnaga on ikka võimalik nõutud tasemel teenust osutada. Veelgi lihtsamalt – ega bussiliiklus katke.

Nii Hansa Bussiliinide kui ka Eesti Bussi esitatud kahtlus Go Busi hinna põhjendatuse üle on läbi käinud riigihangete vaidlustuskomisjonist ja halduskohtust.

Nüüd on otsuse teinud ka ringkonnakohus, mille hinnangul ei ole piisavalt tõendatud, et Go Busi pakkumus on põhjendamatult odav. Kohtu hinnangul ei saa ka järeldada, et Go Busi pakkumuse puhul oleks mittekohase täitmise risk.

Kes jääb teiseks?

Tartu ringkonnakohtu otsusest nähtub, et kuigi Go Busi pakkumus jäi eeldatavast maksumuses kuni 17 protsenti alla, ei ole konkurendid siiski piisava selgusega ära näidanud, et see on põhjendamatult odav ja tulnuks kõrvale lükata.

Teine pikalt kestnud vaidlus oli aga sisuliselt selle üle, kes on hankes teisel kohal ehk kas Go Busi saaks kõrvale tõrjuda Sebe tütarfirma Eesti Buss või Hansa Bussiliinid. Ringkonnakohus tegi eelmisel nädalal otsuse ka selles vaidluses.

Eesti Bussi pakkumuses olid sisulised, mitte vormilised vead, ning linnavalitsusel puudus alus pakkumust korrigeerida ja pakkumuse vastavaks tunnistamine oli õigusvastane.

Hansa Bussiliinid seadis kahtluse alla, kas linnavalitsus tohtis parandada Sebe tütarfirma Eesti Buss pakkumuses olnud vead, mille tulemusena pakkumus tõusis pingereas teiseks. 

Eelnevalt oli küsimust vaaginud riigihangete vaidlustuskomisjon, mis leidis, et parandus olevat õigusvastane. Selle peale läks Eesti Buss halduskohtusse ja sai sealt õiguse. 

Ringkonnakohus leidis aga, et Eesti Bussi pakkumuses olid sisulised, mitte vormilised vead, ning linnavalitsusel puudus alus pakkumust korrigeerida ja pakkumuse vastavaks tunnistamine oli õigusvastane.

Tartu linnasekretär Jüri Mölder kommenteeris, et mõlemad kohtuotsused on linnavalitsusele ootuspärased. Ta juhtis tähelepanu, et põhjendamatult odava  hinna vaidluses hindas ringkonnakohus mõlema kaebaja sisulisi väiteid ja lükkas need ümber. 

Linnasekretäri ennustus

«Ringkonnakohus leidis, et linnavalitsuse kaalutlused ja käitumine on olnud õiged,» ütles Mölder. «Eesti Buss ja Hansa Bussiliinid ei ole kohtu arvates suutnud täita vajalikku tõendamiskoormust ega näidanud kohtule veenvalt ära, miks ASi Go Bus pakutud hindadega ei saa hankelepingut täita. Lahendid annavad lootust, et see pikk ja nüansirohke hankevaidlus hakkab jõudma lõpule.» 

Ringkonnakohtu otsuste peale saab kassatsiooni esitada riigikohtusse, aega on 18. detsembrini. Enne seda ei saa linn Go Busiga lepingut sõlmida.

«Seda õigust kasutavad usutavasti mõlemad kaebajad. Kui tegeleda ennustamisega, siis võimalus, et riigikohus võtab kassatsioonkaebused menetlusse, on pigem minimaalne,» märkis Mölder. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles