Rahvas söögu heina

Tõnis Tulp
, linlane
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tõnis Tulp
Tõnis Tulp Foto: Peeter Kümmel / Sakala

RAHVASUUS bussijaama parklaks kutsutaval platsil on viimasel ajal oodanud nii mind kui teisi parkida tahtjaid peatumist ja parkimist keelav märk koos lisatahvliga selle kehtivusaja kohta. Parklas, mis ongi ju parkimiseks ette nähtud!

Ümberkorraldus olevat tehtud nende inimeste tõttu, kes jätavad auto terveks päevaks parkimisplatsile ootama. Aga kuhu peaksid bussiga teise linna sõitjad auto siis jätma, kui mitte kõige lähemale parkimisplatsile, kust on hea see õhtul tagasi saabudes võtta ja koju sõita? Kõik ei ela bussijaamast paarikümneminutise jalgsikäigu kaugusel.

Kuhu on bussijaama läheduses veel võimalik auto jätta? Centrumi-tagune parkla on keskuse klientide ja töötajate autosid täis, Uku keskuse tagusesse parklasse ehitatakse teadupärast kaubanduskeskuse laiendust ning turu parkla on raske pagasiga kõndijale võrdlemisi kaugel.

KAUBANDUSPINDA on Viljandis piisavalt, aga parkimiskohtade nappus kummitab vähemasti linnasüdames juba mõnda aega. Maainimene ei tule üldjuhul kodust linna enam bussiga, et sealt teisega edasi sõita (sageli pole selleks enam võimalustki, sest paljudes kohtades käib buss veel ainult kord või paar päevas), vaid ta mõtleb ratsionaalselt ja tuleb oma autoga. Sellisel juhul ta lausa peab (!) auto kuhugi päevaks või isegi pikemaks ajaks jätma. Aga veel kord: kuhu siis?

Seniajani pakkuski sellist võimalust bussijaama parkla. Selle ümberkaudsed tänavad on kitsad ja ühtegi teist tõsiseltvõetava suurusega parkimisplatsi läheduses pole.

Niisiis on kõnealune keeld järjekordne kujukas näide selle kohta, kuidas korralduste jagajatele ei näi vähimatki korda minevat, kuidas inimesed, keda mingi ümberkorraldus puudutab, oma tekkiva mure lahendada saaksid. Või ongi selline korraldus tehtud nimme selleks, et inimesed harjuksid varakult bussijaama kõrval asuva parkimisvõimaluse kadumisega? Kuuldavasti tahetakse ju parkla kohale samuti rajada kaubanduskeskuse laiendus.

KELLELE ON vaja röögatuid kaubanduskeskusi ja nende laiendusi, kuhu võib lausa ära eksida, kuid kaubavalik on neis paraku peaaegu ühesugune? Rahva rahakott aga jääb üha kõhnemaks ning suure osa müügiajast longib kaubanduskeskuste müügisaalides ainult mõni üksik igavlev «silmade söötja», nagu rahvasuu on hakanud tühja ostukorviga ringi kõndijaid nimetama. Seevastu parkimisplatsid on linnasüdames äärmiselt vajalikud. Ja mitte üksnes kohtadena, kuhu ostlejad oma sõiduki pooleks tunniks jätavad. Seda tasuks linnasüdame üle otsustajatel meeles pidada.

Seetõttu on minu meelest täiesti vale lubada Centrumil laieneda bussijaama parkimisplatsile, sest sellest on saanud oma praegusel kujul linna keskseim koht, kuhu suur osa inimesi jätab oma sõiduki olenemata sellest, milliseid asju selle omanik linnas ajab või kuhu bussiga sõidab.

Centrumile oleks täiesti piisav laieneda oma hoone taga asuvale parkimisplatsile, kus praegu on kõigest Alexela tankla ja nõndanimetatud Jakobsoni ärihoone. Vajadusel võiks Centrum võtta kasutusele ka juba aastaid tühjana seisva aadlipreilide pansioni, mis asub samas kvartalis Tallinna ja Jakobsoni tänava ristmikul. Seesuguses laienduses ei oleks sugugi vähem müügipinda kui parklasse planeeritavas uues hoones.

Kõik eelnev nõuaks linnavõimudelt rohkem mõtlemist linnale ja siin elavatele inimestele ning vähem ärihiiglaste kuludele ja mugavusele. Kas linnavalitsus pole just selleks ellu kutsutud? Või on pealkirjas toodud väide siiski õige?

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles