«Kindlasti on riiklikult väga oluline, et päästekopter on ööpäev läbi valmis 15 minuti jooksul välja lendama, aga see ei lahenda nõuetele vastavate kiirabilendude puudumist,» ütles kopteripiloot Martin Noorsalu MTÜst Kiirabikopter. Tema on üks Eesti kaitseväe kopteripilootidest, kes sai Ühendriikides spetsiaalse väljaõppe ja tegi Afganistani missioonil meditsiinilende.
RIIGI PLAANID
- Siseministeerium taotleb valitsuselt lisaraha, et päästekopter saaks ööpäev läbi 15 minuti jooksul välja lennata.
- Praegu on kopterid valmis 15 minuti jooksul startima kella 9–17, väljaspool seda kulub kuni tund.
- Lisaraha eest on kavas palgata juurde üks kaheksaliikmeline meeskond.
- See suurendaks aastaseid personalikulusid 360 000 euro võrra ning koolituskulusid 175 000 euro võrra. Valitsuse jaatava otsuse korral alustab PPA kohe meeskonna värbamist, 2019. aastal soetatakse neile vajalik varustus ja tehakse koolitused.
- Täieliku ööpäevaringse ühe kopteri 15 minuti valmisolekuni jõutaks plaanide järgi 2020. aasta 3. kvartaliks.
- Ministeerium soovib tõsta kopteripilootide palka, nii et see moodustaks 80 protsenti erasektoris makstavast palgast. Praegu on sama tüübi lennumasina kapteni palk erasektoris 6500–6700 eurot kuus, riigipalgalisel kaptenil aga poole väiksem.
Allikas: siseministeerium
Praegu on päästekopter 15 minutiga lennuvalmis vaid tööpäeviti kella 9–17, muul ajal on reageerimiskiirus 60 minutit. Noorsalu sõnul ei tähendaks ka riigi lisaraha meditsiinilendudes mingit kvaliteeditõusu, sest euroliidu nõuetele vastavat kiirabikopteri teenust (HEMS) Eestis ei ole.
15 minuti lubadus jääb paberile
«Ka see, kui päästekopteri väljalennu aeg muutub, ei tähenda märkimisväärset lisa peale selle, et veoteenuse kättesaadavus paraneb teoreetiliselt,» on Noorsalu veendunud. Ta selgitas, et meditsiiniliste hädaabilendude puhul võtab nii kiirabibrigaadi jõudmine kui ka varustuse laadimine kopterile aega, nii et minimaalselt kulub väljalennuks ikkagi ligikaudu 30 minutit.